Реформа поліції та перетворення МРЕВ на сервісні центри вплинула і на автострахування українців. Про деталі цих правовідносин, статистику ДТП та реалії механізму компенсації — у матеріалі сайту "24".
Абсолютно кожен транспортний засіб повинен мати страховий поліс відповідно до закону України про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (так звана ОСЦПВ або автоцивілка). Його завдання – спростити для українців процедуру отримання відшкодування заподіяної шкоди майну та здоров'ю внаслідок дорожньо-транспортної пригоди.
У перші дні роботи нової поліції учасники ДТП скаржились на певну "нерозторопність" поліцейських при оформленні. Сьогодні, констатують юристи, поліцейські навчилися реагувати і проводити процедуру швидко. Натомість проявилася інша проблема – законодавство про обов'язкове страхування виписане надто нечітко, що ставить під сумнів увесь процес.
Читайте детально про те, Що робити, якщо потрапив у ДТП: покрокова інструкція і корисні поради
Заступник директора Подольського відділу Київського філіалу страхової компанії "Брокбізнес" Альона Чернева у коментарі сайту "24" розповіла, що з того часу, як реєструвати транспортні засоби стали Сервісні центри, а не МРЕВ, змінилася вартість страховок транспортних засобів, зареєстрованих не за місцем прописки власника. Раніше на вартість впливали номери авто – київські номери "вартували" одну суму, інших міст – іншу. Нині є прив'язка до сервісного центру, де був транспортний засіб зареєстрований. Тому змінився принцип нарахування. Раніше показником використання авто був сам його номер, а тепер – місце реєстрації. Різниця в сумі, наприклад, для Києва і маленького містечка чи села досить суттєва, вона впливає на вартість страховки.
Деякі люди, що їздять переважно у селі, наприклад, машину купують у Києві, і в столиці ж її ставлять на облік. Відповідно, платять за страховку по столичних цінах. Що стає для них неприємним "сюрпризом". Недавно клієнт запитав: якщо є можливість переставити на автівку обласні номери, чи буде дешевшою страховка? Відповідаю – ні. Якщо обласні номери реєстуватимете у київському ж сервісному центрі – платитимете, як у Києві,
– пояснила Чернева.
Юрист-спеціаліст у сфері дорожньо-транспортних пригод Олена Левчишина у коментарі сайту "24" відзначила, що збільшився також ліміт відповідальності, за яким за договором обов'язкового страхування можна отримати відшкодування. До лютого 2015 це були 50 000 гривень по майну і 100 000 – по здоров'ю, з 19 лютого 2015 року цей ліміт – 100 000 за майно, і 200 000 – шкода здоров'ю.
За словами Олени Левчишиної, у Європі дуже розповсюджена схема використання європротоколу – можливості страхового відшкодування без участі поліцейських, судового рішення і без адміністративної відповідальності сторін. Це спеціальний бланк, який заповнюється учасниками дорожньо-транспортної пригоди на місці, і з ним можна звертатись напряму в страхову компанію. Головні умови для застосування європротоколу: відсутність постраждалих осіб, два учасника ДТП, визнання провини однією зі сторін, розмір матеріальної шкоди не повинен перевищувати 50 тисяч гривень, відсутність стану алкогольного чи наркотичного сп'яніння в учасників ДТП. В Україні з грудня минулого року також існує такий механізм відшкодування, для якого якраз і потрібен той самий європротокол.
У цьому напрямку відбулися суттєві зрушення У 2014-2015 роках лише 1-2% від загальної кількості ДТП оформлювались по європротоколу. На сьогодні цей відсоток зріс до 10. Це дуже добре,
– відзначила юрист.
Але правовий рівень наших громадян не досить високий, вони не усвідомлюють, що європротокол – дійсно дуже зручна схема виходу із окремих дорожньо-транспортних ситуацій, констатувала експерт. І додала, що все-таки європротокол не можна вважати панацеєю у автострахуванні, адже його сфера застосування досить обмежена умовами.
Найбільша проблема обов'язкового страхування, за словами Олени Левчишиної, в тому, що законодавець нечітко прописав умови, створивши прецедент: дав право потерпілій особі обирати, до кого звертатись по відшкодування – до страхової компанії чи безпосередньо до винуватця.
Законослухняний водій оформив поліс страхової відповідальності. Це обов'язковий документ, як і права та техпаспорт. Але якщо трапляється ДТП, не факт, що цей поліс спрацює. Бо потерпілий може захотіти отримувати відшкодування безпосередньо від винуватця, а не від страховика. Таким чином, повністю нівелюється інститут обов'язкового страхування. Навіщо ж страхуватися, якщо вимоги пред'являються все одно до особи,
– відзначила юрист.
Постраждалі в ДТП, здебільшого, вимагають відшкодування від особи замість страхової компанії, якщо страхова з якихось причин не виплачує компенсацію, або у людини немає бажання взагалі зв'язуватись зі страховими компаніями (причини можуть бути різні). Таким чином, захищаються інтереси потерпілої особи і, певною мірою, страхової компанії. Але не застрахованого водія-винуватця. Тому Левчишина наголосила – поліс обов'язкового страхування має стати чіткою умовою у процесі правовідносин між учасниками ДТП. А відповідальність за недобросовісні страхові компанії має взяти на себе компетентний державний орган, а не громадяни.
На запит сайту "24" в Управлінні безпеки дорожнього руху Департаменту превентивної діяльності Національної поліції України повідомили, що за 2016 рік зареєстровано 158 776 дорожньо-транспортних пригод, з яких 26 782 – з потерпілими.
Також в Управлінні відзначили, що окремої статистики щодо відсутності у водіїв полісів, у тому числі під час ДТП не передбачено. Однак Кодексом України про адміністративні правопорушення передбачена відповідальність за ч. 1 ст. 126 (керування транспортним засобом особою, яка не має відповідних документів на право керування таким транспортним засобом або не пред'явила їх для перевірки). А поліс обов'язкового страхування якраз є одним із цих документів. І упродовж 2016 року за цим правопорушенням працівниками поліції винесено 107 867 постанов у справах про адміністративні правопорушення.
Вартість полісу обов'язкового страхування залежить від:
типу транспортного засобу (об’єм двигуна, вантажопідйомність, пасажиромісткість);
місця реєстрації ТЗ;
періоду використання ТЗ (для річних полісів ОСЦПВ (автоцивілки);
сфери використання ТЗ;
водійського стажу осіб, які допущені до керування ТЗ;
строку дії полісу.
А страхова компанія на свій розсуд може встановлювати мінімальну ставку чи максимальну. За інформацією Альони Черневої, найменша страховка сьогодні – для мотоцикла з маленьким об'ємом двигуна, зареєстрованого у невеликому населеному пункті (до 100 тисяч населення) – 137 гривень 70 копійок (на рік). Ще можна зробити 5, 10 або 20% знижки. 20% можна отримати за умови 4 років безаварійної їзди. Виходить 110 гривень – мінімальна страховка.
Найбільша ж страховка – для автобусів, 4625 гривень. Для легкових авто з найбільшим об'ємом двигуна (3000 кубічних сантиметрів) – 2358 гривень без знижок.
Читайте також: Транспортні податки-2017: за що платитимуть українські водії