Виконуючий обов'язки директора ДП "ДерждорНДІ", Артем Безуглий, який 15 років свого життя присвятив українським дорогам, точно знає, що з ними не так. А ще він думає, що знає як поліпшити ситуацію.
Більше 90% українських доріг потрібен ремонт. Чому покриття в такому стані? Корупція - одна з причин. Але є й інші вважає Артем Безуглий. На його думку, децентралізація і Дорожній фонд (які, по суті, є лише схемами розподілу коштів) вже є велике досягнення. Про це він розповів на сторінках видання liga.net
Читайте також: Офіційно: Шулявський шляхопровід перекрили: карта об’їзду
Артем Безуглий вважає що твердження "у нас немає доріг, тому що крадуть" досить примітивне та популістичне. Корупція охоплює всі сфери нашого життя і дорожня галузь не є виключенням.
Для подолання корупції в Україні працюють (тобто, повинні працювати) ряд органів, в тому числі і новостворених. Саме в їх сфері відповідальності виявлення корупції і в дорожній галузі.
Пропущені міжремонтні нормативні строки через недофінансування. Щороку має здійснюватися поточний ремонт 34 000 км автодоріг загального користування, капітальний ремонт - 14 000 км.
В різні роки за оцінками фахівців потреба у фінансових ресурсах на відновлення та розвиток всієї мережі становила від 400 млрд грн до 1,2 трлн грн.
З урахуванням виробничих потужностей дорожніх підприємств, які займаються будівництвом, ремонтами доріг і постачанням дорожньо-будівельних матеріалів, щорічна науково обгрунтована потреба у фінансуванні становила від 40 до 120 млрд грн.
Статистику відремонтованих кілометрів можна побачити на графіку.
Проблему загострює той факт, що зношене покриття зазнає негативного впливу від зміни кліматичних факторів: часті переходи температури повітря протягом доби через 0⁰С призводять до потрапляння в мікротріщини води, яка замерзає і тане. Це остаточно руйнує зношене покриття.
Більше 70% автодоріг були запроектовані і побудовані в 60-70 роках минулого століття під діюче розрахункове навантаження 6 тон на вісь, що відповідає фактичній повній масі транспортного засобу 21 тон з максимальною кількістю осей (6 осей).
Сучасні великовагові вантажні транспортні засоби (важкі будівельні самоскиди і т.з. "фури") можуть значно перевищувати нормативне навантаження. Це суттєво збільшує руйнівний вплив і зменшує нормативний строк служби автодороги.
В Україні спостерігається масове порушення цих норм. Іноді маса транспортних засобів, що рухаються дорогами, може досягати більше 100 тон. В умовах відсутності тотального контролю за перевантаженням, недобросовісні перевізники користуються цим і, намагаються зекономити, не розуміючи, що в подальшому їм же доведеться платити набагато більше через незадовільний стан доріг.
Ще донедавна для дорожньої галузі було характерно:
- високий рівень централізації: в Києві вирішували де і яку доріжку між селами ремонтувати;
- багаторічні кадрові експерименти: дуже часто з призначенням на ключові посади дилетантів та далеких від галузі людей, але за потрібними політичними квотами;
- відсутність стратегічного бачення розвитку галузі: хаотичне та безсистемне однорічне планування, високий рівень суб’єктивного політичного втручання в процес планування дорожніх робіт.
Створено Державний дорожній фонд – стабільне джерело для розподілу коштів дорожнього господарства.
З 1 січня 2018 року кошти користувачів почали збиратися в цільовий фонд, а дорожня галузь отримала гарантоване фінансування. 60% коштів дорожнього фонду йде на дороги держзначення (це дороги по який здійснюється основна маса пасажирських і вантажних перевезень в країні), 35% - на місцеві дороги і 5% - на безпеку руху.
Проведено децентралізацію – встановлено розподіл відповідальності між різними органами влади:
- 47 000 км доріг державного значення у відповідальності Укравтодору;
- 123 000 км дороги місцевого значення знаходяться у сфері управління обласних державних адміністрацій;
- 260 000 км комунальних доріг – це зона відповідальності міських, селищних та сільських рад.
Затверджено середньостроковий план дій – програма розвитку автодоріг державного значення на 2018-2022 роки. В її основу закладено маршрутний принцип - з’єднання за п’ять років якісними дорогами усіх обласних центрів країни.
Запроваджено закупівлю робіт та послуг в дорожній галузі через електрону систему торгів PROZORRO. Це дало можливість побачити повну картину процедури закупівлі і виявити цілий ряд проблем, які раніше приховувалися.
Створено конкурентне середовище на ринку робіт з експлуатаційного утримання. В 12-ти областях на противагу облавтодорам дороги почали експлуатувати приватні підрядники.
Крім цільового джерела фінансування, затверджена програма підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року. І на дорогах вже бачимо кільцеві розв’язки малого та середнього діаметра, освітлені пішохідні переходи та напрямні острівці при в’їзді в населені пункти для зниження швидкості.
Розпочато оновлення будівельних норм та техстандартів. За останні три роки затверджено вісім державних і галузевих будівельних норм, прийнято 44 національні стандарти, які повністю гармонізовані з європейськими.
Підрядники почали надавати гарантію: п'ять років після поточного середнього ремонту, десять - після капітального ремонту.
Впровадження інтелектуальних транспортних систем. Зокрема, Weight in Motion (WiM)
- зважування в русі, динамічне зважування,
- система автоматизованої попередньої фільтрації потоку транспортних засобів для направлення їх частини для подальшого контролю дотримання вимог габаритно-вагових норм.
Також, Укравтодор впроваджує Геоінформаційну системи керування станом автодоріг. Це система, яка оперативно дозволить отримувати актуальну і точну інформацію про стан дороги для прийняття управлінських рішень, зменшуючи при цьому значення людського фактору.