Зазвичай це трапляється несподівано – або за підказкою сигналізатора, або візуально по щупу ми раптом помічаємо, що двигун "бере оливу". Невже капремонт? Без паніки: ми знаємо і інші відповіді на це питання.
Моторне мастило (олива), мабуть, найголовніша рідина в автомобілі, без нього і бензин ні до чого. Якщо рівень мастила в картері падає до мінімуму, потрібно терміново глушити двигун. Але необхідність бігти в магазин за літровою пляшкою для доливання – це ще півбіди. Важливо з'ясувати причину "пропажі" – куди йде олива? Відповідь може сильно вплинути на ваш настрій.
Сухий щуп - дуже серйозна причина для занепокоєння: по-перше, їзда без змащення проводить до заклинювання двигуна, по-друге, причиною зникнення мастила може виявитися знос дорогих деталей
Цей варіант не найсумніший, але на щастя, очікувати його слід не всім, а в першу чергу власникам старих машин. Моторне мастило може банально випливати з двигуна на дорогу. Відбувається це в різних режимах роботи мотора і з різним ступенем інтенсивності.
Читайте також: Коли міняти моторне масло: згідно пробігу чи мотогодин
Буває, що через пересихання або усадку пропускають мастило прокладки силового агрегату: кришки клапанного механізму, піддону картера. Часто тече в точках припасування різного навісного обладнання – розподільника запалювання, механічного бензонасоса, масляного фільтра, датчиків.
У моторах зовсім старих моделей "перспективне" місце для втрат мастила – шланги, що відводять до маслорадіатора, окремо розташованих фільтрів. Ще варіант – витік через зношений сальник, а саме – один з сальників колінчастого вала і сальник приводу трамблера.
Часто внизу силового агрегату мастило, що з нього витекло, лише накопичується, а джерело "струмка" може бути десь вгорі або збоку
Місце витоку виявляється візуально, шляхом огляду двигуна починаючи з самого верху. При цьому потрібно врахувати кілька моментів.
1. Якщо мастило тече тільки на працюючому двигуні, на деяких – в першу чергу вертикальних – ділянках поверхні двигуна воно може не залишати слідів, повністю стікаючи з них в розігрітому стані. Тому зазвичай ми помічаємо потоки там, де вони припадають пилом.
2. Часто тече не там, де капає або де видно сліди – гаряче мастило на машині, що рухається, інколи знаходить найнеймовірніші шляхи. Шукайте місце витоку вище від точки, де воно стікає на землю, і як правило – ближче до передка від автомобіля.
Читайте також: Продаж авто: як підготувати авто до продажу в Україні
3. Витікаюче мастило не обов'язково залишає сліди на асфальті в місці стоянки автомобіля, мастило може капати тільки на ходу.
4. Не плутайте реальне витікання мастила і потіння двигуна. Останнє явище – наслідок початкового етапу зносу ущільнюючих прокладок. Воно цілком допустимо, якщо зона потіння має видимі межі і не переходить у потоки.
Місце течі моторного мастила через стики деталей простіше виявити, вимивши і висушивши двигун, а ще краще – присипавши його тальком
Якщо пошук місця витікання затягнувся, повністю вимийте двигун на автомийці, висушіть і припорошіть поверхню двигуна тальком (продається в аптеках як дитяча присипка). Запустіть мотор і спостерігайте за ним – жирні темні плями мастила, яке з'являється, будуть добре помітні на білястій поверхні блоку циліндрів, його головки і піддоні.
Читайте також: Як знайти кваліфікованого механіка
В принципі, будь-який двигун споживає моторне мастило "на угар". Воно неминуче залишається на стінці циліндра після кожного ходу поршня вниз, і тут же згорає під час робочого циклу. Кількість мастила, не знятого маслоз'ємним кільцем зі стінки, залежить від його властивостей, від конструкції двигуна і від ступеня зносу його циліндро-поршневої групи і клапанного механізму.
Нинішні малов'язкі мастила знижують втрати на тертя, але в порівнянні з конструкціями 1970-1990-х рр. більше мастила йде на угар
Багато сучасних моторів конструктивно схильні до "поїдання" мастила (наприклад, частина агрегатів VW Group, Subaru та ін.), часто керівництва з експлуатації допускають цифри його витрати близько 1,0 л на 1000 км пробігу.
Насправді, такий масляний "апетит" на незношеному моторі зустрічається не так вже й часто, хоча гарантійний інженер на дилерській СТО завжди готовий пред'явити вам саме цю цифру. І тим не менше, якщо на новій або майже новій машині ви помітили, що рівень мастила в двигуні різко впав, негайно звертайтеся на СТО – можливо, на те є якась аварійна причина. До речі, новий двигун з пробігом до 2000 – 3000 км майже завжди споживає мастила більше, ніж обкатаний агрегат.
Навіть якщо ваш двигун відноситься до сімейства активних пожирачів мастила, зовсім не обов'язково він буде робити це – часто висока паспортна цифра прописана виробником лише для підстраховки. Але якщо ви помітили, що масляний апетит раніше помірного в цьому питанні мотора раптом виріс без видимих причин, не списуйте все на цю його фамільну особливість. Дуже можливо, що десь з'явилася інша причина – спробуйте з'ясувати її, причому врахуйте, що офіційний дилер швидше за все не допоможе вам в цьому, пославшись на офіційні документи, де прописана висока цифра витрати мастила.
Якщо двигун з наддувом, витрата мастила майже напевно буде вище, ніж у "атмосферника": мастило "йде" через підшипники турбіни
Ненормальний масляний апетит мотора з помітним пробігом буває обумовлений зносом циліндрів, поршнів і їх кілець, ущільнювачів сальників клапанів. І якщо сальники клапанів (маслоз'ємні ковпачки) в принципі нескладно замінити, то заміна зношених деталей циліндро-поршневої групи вимагає повного розбирання силового агрегату – а це вже серйозна робота, що вимагає кваліфікації від майстрів і грошей від власника.
Ще один варіант, навіть не на дуже зношеному моторі – так зване залягання кілець. Це означає, що через забиті нагаром канавки в поршні кільця втрачають рухливість і не виконують повноцінно свою функцію, через що велика кількість мастила залишається на стінках циліндрів і згоряє. Цю проблему іноді вдається вирішити застосуванням промивних присадок.
Перш ніж піти на такий серйозний крок, як ремонт мотора, підіпріться думкою професіонала: все-таки є різниця між розбиранням двигуна і промиванням його присадкою. Майстри, які спеціалізуються на даній марці силових агрегатів, швидше за все зможуть заздалегідь назвати вам причину "жору". Так що в даному випадку не поскупіться на діагностику.
Доливаючи моторне мастило після підозріло різкого падіння рівня, заміряйте додану кількість і запишіть показання одометра. При наступному доливі розрахуйте витрату мастила на 1000 км.
Читайте також: Який об’єм двигуна вибрати
Є також кілька суб'єктивних причин падіння рівня мастила. Наприклад, рівень може помітно знижуватися при тривалому русі з великою швидкістю, адже на високих оборотах масляний апетит істотно зростає, особливо у деяких моделей двигунів. А якщо ви довго не заглядали під капот, а потім ще з'їздили в швидкісному режимі в Одесу, Харків чи інше місто, куди веде двосмугова траса непоганої якості, то наступний замір може показати тривожний результат.
Ще одна тонкість, незалежна від стану автомобіля – властивості певних сортів моторного мастила. Деякі його сорти схильні до підвищеної витрати на угар – і навіть самі виробники мастил не особливо приховують цей факт. Така плата за високу екологічність і економічність того чи іншого сучасного двигуна. Можна спробувати перейти на мастило тієї ж в'язкості і групи якості, але іншої товарної лінійки або іншого виробника.
Перш ніж готувати гроші на візит до фахівців, переконайтеся, що підвищена витрата дійсно має місце. Не панікуйте, долийте мастило до рівня і простежте за ним регулярно і більш уважно. Заміри робіть на рівному майданчику, бажано завжди в одному і тому ж місці, адже навіть невеликий нахил може спотворювати “показання” такого неточного приладу, як вимірювальний щуп.
Читайте також: Як вибрати хороший автосервіс для свого авто