Економічний лібералізм – це "вільне приватне підприємство". Економічні ліберали вважають, що ринок не потребує державного регулювання (допускається регулюванню у випадку картелів та монополій).
Сьогодні цікаво було почитати багато експертів, які позиціонують себе лібералами, які обурювались, що авто на литовських номерах – це обхід закону. Це дійсно обхід. Але вони жодним словом не згадали, що цей ринок повністю суперечить принципам лібералізму, який вони ніби-то розділяють і пропагують, пише у своєму блозі на "Главкомі" експерт Андрій Герус.
Мито+акциз на імпортні авто складає близько 40% і це навіть після якогось там пониження. Тобто є очевидні серйозні бар'єри входу на ринок, створені державою. Місцеві виробники є неконкурентними, і це навіть після 20 років невтомної "підтримки вітчизняного виробника".
Каталізатором ситуації стало, що населення України суттєво збідніло у доларовому вимірі. Відповідно гривнева різниця між авто у Польщі і в Україні ще більше виросла – а доходи у більшості у гривнях. Такий арбітраж спричинив економічний процес – перетік дешевших авто з Європи в Україну. Юридично схема була оформлена у довіреності від іноземців на автомобілі з іноземними номерами.
Звичайно, ця схема – це уникнення сплати мита+акцизу.
Звичайно, виникають різні правила гри – хто купує у автосалоні, або розмитнює – платить мито. А хто працює по схемі не платить мито. Звичайно, покупці користуються цією схемою, щоб зекономити.
Читайте також: Сотні власників авто з іноземною реєстрацією вийшли на протест у Києві: з'явились фото
В Україну завезено вже 540 тисяч таких автомобілів. Це вже не окрема схема окремих ділків. Такий масовий ефект загальнонаціонального масштабу можуть спричинити серйозні економічні фактори. Причина – у них.
Україна це не тільки Київ, де перенасичення автомобілів, особливо у центрі і вїзд куди потрібно якось починати регулювати. Україна це величезна територія із слаборозвинутим громадським транспортом. Автомобілі – це соціальна, туристична, трудова мобільність людей у віддалених селах та селищах.
Зрештою це і комфорт життя людей. Ніби-то реформи це ще і для того, а не тільки, щоб виводити Ахметова у список "Форбс"?
Але у нас поєднання різних економічних принципів в залежності від потреби. А як ви знаєте із набору взагалі-то хороших букв в українському алфавіті можна скласти і слово "щастя", і слово "попа".
Ну і давайте пригадаємо, які основні пояснення були для підняття цін на газ – бо на різних цінах були масштабні схеми і корупція. Так може і тут варто прибрати надлишкові мита, щоб не було настільки різних цін, які створюють масштабні схеми?
Моя пропозиція – мито+акциз для ввезення авто понижуються в 3 рази. Це ж нове мито мають сплатити і власники авто на литовських/польських номерах.
Автор: Андрій Герус. Джерело: Главком
Читайте також: В ДФС назвали, скільки авто на єврономерах їздить Україною незаконно