Жаданий 4х4: як їздити на повному приводі узимку

Чи знають власники повного приводу, як їздити на автомобілях з трансмісією 4х4, щоб повністю реалізувати її можливості? Авто24 пропонує кілька тонкощів управління такою технікою.
Жаданий 4х4: як їздити на повному приводі узимку

ФОТО: GettyImages|

Як їздити на повному приводі узимку

logo4 березня 2018, 10:43
logo0
logo0 хв

Перш ніж поговорити про те, як їздити на автомобілях колісної формули 4х4, потрібно усвідомити, що повний привід буває різний. Справжніх, "принципових" позашляховиків з жорсткою рамою і блокуваннями диференціалів сьогодні хоч в червону книгу записуй – вони зникають поступово і неухильно.

На вулицях переважають легкі кросовери, друга вісь яких найчастіше підключається не через роздатку, а через спеціальну муфту, причому автоматично, при початку буксування одного з основних ведучих коліс. На сувору боротьбу із справжнім бездоріжжям така трансмісія не розрахована, зазвичай її призначення – виїзд з нерозчищеної від снігу парковки, підйом на невелику слизьку гірку, в кращому випадку – проїзд по засніженому провулку, про який забули комунальники.

У більшості випадків повний привід сучасних автомобілів розрахований на використання в умовах міста і не передбачає вилазок на природу за несприятливих погодних умов.

Що він вміє

Повний привід однозначно корисний при подоланні слизьких, засніжених і брудних
ділянок, адже відштовхуватися від землі чотирма колесами завжди надійніше, ніж двома. Коли автомобиліь з активованим повним приводом рухається дорогою, скажімо, з фрагментами льоду або укатаного снігу, його водій меньше ризикує втратити керування, потрапивши в занос. Такі машини в цілому більш стабільні на прямих відрізках шляху, впевненіше рушають на підйом і легше
долають ділянки з 15 – 20-сантиметровим шаром снігу.

Читайте також: Как правильно пользоваться автомобилем с передним приводом зимой

Сміливіше можна відчувати себе на дорозі з обмерзлими коліями і вибоїнами, не боячись потрапити ведучим колесом в слизьку лунку і залишитися в ній до прибуття сторонньої допомоги.

Але тут потрібно застерегти водіїв від надмірної віри в його величність 4х4: більшість поширених повнопривідних моделей "засадити" в сніг і бруд нітрохи не складніше, ніж моноприводні.

По-перше, тому, що у багатьох моделей другу вісь підключає автоматика, яка часто робить це вже після того, як колеса однієї пари буксують. А по-друге, для повної реалізації повного приводу (даруйте цей каламбур, читачу!) автомобілю взимку потрібні зубасті, позашляхові шини. У той час як ми, природньо, зазвичай використовуємо дорожні, і навіть не завжди арктичні, а частіше так звані європейські, призначені в першу чергу для мокрого асфальту і до нульової температури.​​

Повний привід – аж ніяк не панацея від зимових перешкод на наших дорогах. Але якщо знати всі ресурси своєї трансміссії, можна буде зробити свої поїздки більш впевненими і безпечними.


Є і ще одна обставина не на користь 4х4. У багатьох сучасних автомобілів муфта, що активує другу ведучу вісь, не розрахована на довгу роботу і перегрівається вже після 10-15 хвилин борсання в снігу. Після чого їй потрібно охолонути. Так що плануючи штурм снігової цілини або бруду, розраховуйте на відповідний таймінг.

Найскладніше

Те, як веде себе повний привід в слизькому повороті – тема навіть не окремої статті, а цілої брошури. На засніженій або обледенілій кривій автомобіль з 4х4 може вести себе по черзі як передньо-, задньо - і повнопривідний. Тобто зриватися в занос кормою, потім почати йти носом на узбіччя або раптом красиво встати на дугу і з ефектним кутом завершити маневр – і все це в будь-якому поєднанні. Навіть досвідчені драйвери не завжди встигнуть зреагувати на такі різнопланові – і головне, миттєві, зміни в поведінці машини.

Читайте також: Як їздити взимку на літній гумі


Як їздити на машині з таким характером, якщо навіть не всі професійні раллісти володіють потрібними прийомами? Відповідь проста, її дають ті ж автогонщики: максимальне уповільнення перед підозрілим поворотом, проходження його на малому газу при рівних обертах і плавне нарощування швидкості при виході на пряму.

Вчимо матчастину і здобуваємо навички

Звичайно, перш ніж задуматися, як їздити на автомобілі з 4х4, потрібно вивчити заводську інструкцію з експлуатації та розібратися, як влаштована конкретно ваша трансмісія. Адже у деяких навіть недорогих кросоверів повний привід має кілька режимів – автоматичний, з примусовим підключенням другої пари коліс, з блокуванням муфти і т.п.

Використовувати повною мірою можливості повнопривідного автомобіля (за які, до речі, власником заплачені гроші) можна тільки після певних тренувань. Добре, якщо навички будуть доведені до автоматизму.

В ідеалі варто знайти підходящу ділянку дороги або велику порожню парковку, щоб випробувати всі режими в різних умовах – на прямий, в повороті, при рушанні з місця, в русі на підйом. Це допоможе водити автомобіль впевненіше і головне – безпечніше.

Нагадаємо також, що нещодавно експерти Auto24 розповіли, чи можна узимку їздити на задньому приводі.