Фальсифікованого пального в Україні стає менше, його в основному збувають в невеликих містах - експерти.
Дефіцит пального в Україні пішов в історію, більш того, намітився стійкий тренд до здешевлення пального. З початку року бензин втратив близько 10% вартості.
Разом з тим, на ринку пального проявилися дві важливі тенденції – по-перше, через доступність ресурсу відновили торгівлю поодинокі АЗС в невеликих містах і селищах, по-друге – через дії агресора в Україні припинила роботу суттєва частина так званих міні-НПЗ. Це напів-, а частіше нелегальні виробники, з дуже низькою глибиною переробки, які в Україні вже встигли отримати прізвище «самовари». Саме вони донедавна наводнювали ринок неякісним пальним.
Як ці фактори вплинули на загальну картину з якістю бензину? В цьому розбиралися експерти Інституту споживчих експертиз.
Також цікаво в Україну почали імпортувати американське дизпальне
Отже, дослідники відібрали проби бензину А-95 в найбільших всеукраїнських мережах (WOG, SOCAR, ОККО, ANP, PRIME, АВІАС, MARSHALL, AMIC, SHELL), а також у серйозних регіональних гравців (київські KLO та AVANTAGE 7, запорізький ZOG та PARALLEL, полтавський BVS, дніпровська NEFTEK, харківська ОВІС та мережі CHIPO та U.GO).
Експерти не оминули увагою і невеличкі мережі, які оперують в райцентрах і невеликих містах (24/7, KRAFT, LN ENERGY, DNIPRO OIL GROUP). Крім того, було перевірено і «брендові» сорти бензину А-95 в великих мережах, а саме SOCAR NANO, WOG MUSTANG, ОККО PULLS, КLO VENTUS, SHELL V-POWER.
Експерти розділили результати, отримані в лабораторії на зони – зелену, синю та червону.
До першої потрапили мережі, результати яких відповідали нормативам Євро-5, синю – зразки без порушень, але «без запасу міцності», тобто на межі дозволених значень.
І нарешті, червона – мережі, пальне на яких не відповідало нормативам профільного ДСТУ. Зразки були перевірені за основними параметрами – октанове число, вміст сірки та об'ємні частини ароматичних вуглеводнів та бензолу.
У цій групі сюрпризів не виявилося, як і повинно бути у преміального пального. Всі зразки отримали оцінку «відмінно». Експерти відзначили відсутність шкідливої сірки у зразка SOCAR NANO (всього 3 мг/кг). Найбільший запас по октану у WOG MUSTANG (96,7 од.), а найнижчий рівень бензолу – у ОККО PULLS (0,42 %).
АЗС (Преміум) |
Октанове число (дослід. метод) |
Вміст сірки |
Об’ємна частка ароматичних вуглеводнів |
Об’ємна частка бензолу |
дослідження по ДСТУ 7687:2015 |
норматив – не менш 95 од. |
норматив не більше 10 мг/кг |
в %, не більш 35 |
в %, не більш 1.0 |
SOCAR NANO |
96,5 |
3 |
28,5 |
0,75 |
WOG MUSTANG |
96,7 |
5 |
27,7 |
0,68 |
КLO VENTUS |
96,1 |
7 |
29,6 |
0,78 |
ОККО PULLS |
95,7 |
5 |
28 |
0,42 |
SHELL V-POWER |
95,8 |
8 |
28,1 |
0,57 |
У зеленій зоні лідерів опинилися цілих 9 мереж, це рекорд останніх років досліджень. WOG, SOCAR, ОККО, KLO, PRIME, AVANTAGE 7, CHIPO, ZOG та ОВІС. Показники у бензинів, придбаних у цих мережах, були значно кращими від вимог ДСТУ.
Для початку перевірили найголовніший для роботи двигуна параметр – октанове число. Норматив встановлено на рівні не нижче 95 одиниць. Найбільші значення зафіксовано у WOG (97,6 од.) та SOCAR (97,5). Відмінно – ОККО (96,6) та PRIME (96,5). У «дев’яносто п’ятого» KLO, CHIPO, ZOG та ОВІС – теж вище 96 одиниць. За таких показників октанового числа двигун працює на повну віддачу, витрати пального більш економічні.
Наступним визначили вміст сірки, одним з найважливіших показників, який є показником довготривалості роботи двигуна, його ресурсу. Мінімальні значення виявлено у бензинах А-95, придбаних в мережах SOCAR, ZOG та AVANTAGE 7 (по 6 мг/кг). Це із запасом перекриває допуски Євро 5. Що стосується вмісту ароматичних вуглеводнів, то у всіх учасників значення в межах норми, найкращий показник у ОККО – лише 24,6 %, та CHIPO (24.5%).
Далі було перевірено ще один важливий показник – вміст бензолу. Цієї токсичної речовини в бензині має бути якнайменше, оскільки збільшення його кількості «вбиває» каталізатор, може зменшити ресурс двигуна до десяти разів, та може викликати захворювання на рак у пішоходів. Найбільш «чистий» бензин у KLO (0,38 % при нормі не вище 1%), ОККО та WOG (по 0,40%). Загалом, з результатів «зеленої» зони чітко видно, що це якісний продукт з європейських заводів з глибоким рівнем переробки нафти.
Також цікаво якою була якість бензину А-95 у 2022 році
В синю зону потрапила велика група заправок, в основному та званих лоукостерів. Це мережі, які зазвичай продають дешевше, ніж лідери ринку. Бензин А-95 у BVS, MARSHALL, AMIC, SHELL, NEFTEK, PARALLEL відповідав стандарту Євро 5, але з показниками, ближчими до граничних норм. Цікавий тренд полягає в тому, що в цю групу «переїхали» мережі, які раніше були завсідникам червоної зони. Співпадіння? Експерти так не думають, а причини метаморфози описано нижче.
АЗС |
Октанове число (дослід. метод) |
Вміст сірки |
Об’ємна частка ароматичних вуглеводнів |
Об’ємна частка бензолу |
дослідження за ДСТУ 7687:2015 |
не менше 95 од. |
не більше 10 мг/кг |
не більше 35% |
не більше 1,0% |
WOG |
97,6 |
7 |
26,5 |
0,40 |
SOCAR |
97,5 |
6 |
28,7 |
0,42 |
ОККО |
96,6 |
8 |
24,6 |
0,40 |
PRIME |
96,5 |
7 |
25,7 |
0,55 |
КLO |
96,2 |
7 |
28,8 |
0,38 |
AVANTAGE 7 |
95,7 |
6 |
30,6 |
0,62 |
ZOG |
96,3 |
6 |
31,6 |
0,45 |
CHIPO |
96,2 |
7 |
24,7 |
0,76 |
ОВІС |
96,1 |
7 |
30,0 |
0,66 |
BVS |
95,9 |
6 |
28,6 |
0,81 |
NEFTEK |
95,1 |
6 |
27 |
0,85 |
AMIC |
95 |
10 |
27,7 |
0,86 |
MARSHALL |
95,7 |
8 |
27,6 |
0,88 |
SHELL |
95,5 |
8 |
23,7 |
0,73 |
PARALLEL |
95,9 |
10 |
30 |
0,805 |
ANP |
95,9 |
16 |
28,5 |
0,47 |
АВІАС |
95,5 |
43 |
28,6 |
0,78 |
U.GO |
95,2 |
15 |
30,6 |
0,43 |
24/7 |
92 |
9 |
25,2 |
0,84 |
KRAFT |
95,3 |
352 |
22,7 |
3,87 |
LN ENERGY |
95,2 |
12 |
31,8 |
0,970 |
DNIPRO OIL GROUP |
96 |
706 |
12,5 |
7,36 |
У червоній зоні цього разу в основному АЗС малих регіональних мереж та поодиноких заправок, які в основному торгують в невеликих містах та селищах. Єдине виключення з правил – всеукраїнські мережі ANP та АВІАС, але ці компанії останнім часом “лихоманить”, так що результати важко назвати несподіваними.
Як не дивно, октанове число було набагато нижчим від необхідного тільки в одному зразку, придбаному на АЗС 24/7 в Дніпропетровській області – 92 одиниці. Це чіткий маркер саморобного палива, виготовленого в кустарних умовах. Що стосується шкідливої для екології та повітря сірки – то перевищення в тридцять п’ять (!) разів було виявлено у зразку АЗС KRAFT (352 мг/кг при нормі не більше 10).
Але і це виявилося лише жалюгідною пародією в порівняні з реально «крутими» хлопцями – кількість сірки у пробі DNIPRO OIL GROUP перевищувала норму в 70 раз, тобто 706 мг/кг. Це щось захмарне! Об’ємна частка отруйного бензолу в пробах цих мереж теж не відстала. В бензині з АЗС KRAFT – майже чотирикратне перевищення (3,82%), а у DNIPRO OIL GROUP взагалі понад семикратне!
Нагадаємо, що це небезпечна сполука, від якої утворюється нагар та відбувається перегрів двигуна. При такій величезній кількості бензолу, проблеми зі здоров'ям у водіїв та пішоходів практично неминучі. Власне, як і фактично гарантована поломка автомобіля.
Загалом, результати дослідження виявили декілька цікавих тенденцій. По-перше, кількість фальсифікованого ресурсу на ринку значно знизилася. Експерти однозначно пов’язують це зі зменшенням кількості кустарних виробництв, так званих міні-НПЗ. Найбільші з них розбили російські бомби та снаряди, інші зменшили об’єми через проблеми з ресурсом та логістикою.
Саме тому багато мереж з «червоної» зони перемістилися в «синю», оскільки тепер доводиться торгувати імпортованим пальним. А та кількість кустарного бензину, яка залишилася, надходить в основному малим регіональним мережам, яким не потрібні значні об’єми. Тому автомобілістам з невеликих міст та селищ експерти рекомендують проїхати зайвих кільканадцять кілометрів до великої заправки, аби не втрапити в халепу.
Автор: Вадим Кривенко, фото: Інститут споживчих експертиз