Недаремно автомобільні інженери винайшли такий складний і недешевий агрегат, як автоматична коробка передач. Адже найбільше проблем у малодосвідчених водіїв викликає перемикання передач у механічній (ручній) трансмісії. “Авто 24” розповідає, чому машина смикається на механіці та як цього уникати.
Навчитися їздити без смикання зовсім не важко. Але для початку дозвольте трохи теорії – з нею вам буде простіше зрозуміти хід своїх дій.
Механічна (неавтоматична) трансмісія автомобіля має немов два кінці. З одного боку – двигун, з іншого – колеса, на які від цього двигуна треба передати обертовий момент. Але напряму, з мотора просто на вісь колеса, це зробити не можна – в залежності від дорожніх умов обертовий момент потрібно змінювати.
Схематично потік потужності прямує таким шляхом: двигун, зчеплення, коробка передач, трансмісійний вал, ведучі колеса. Зчеплення може розривати потік.
Читайте також: Коробка передач: робот, автомат чи механіка – у чому різниця
Тому на шляху обертового моменту між двигуном і колесами стоїть коробка передач, яка, змінюючи передачі, змінює силу тяги на колесах. Цю тягу не виходить змінювати різко, миттєво – потрібен плавний перехід. І для цього між двигуном і коробкою передач є зчеплення. Зчеплення дозволяє роз’єднувати потік потужності, що прямує від двигуна до коробки, і потім плавно з’єднувати його. Настільки плавно, наскільки водій плавно відпускає педаль зчеплення. Ось тут і починаються помилки.
Яким би потужним не був двигун, іноді він буває не те що слабким, а просто безпорадним. Секрет у тому, що заявлені величини потужності та обертового моменту двигун віддає на більш-менш високих обертах (порядку 2000 – 5000 об/хв). А на малих обертах мотору, можна сказати, ледве вистачає сил на підтримання холостого ходу. Варто лише трохи навантажити його на малих обертах, як і виникають ті самі смикання.
На зовнішній швидкісній характеристиці типового ДВЗ видно, що і потужність, і обертовий момент на мінімальних обертах мають мінімальні значення.
Інакше кажучи, смикання автомобіля – це наслідок неузгоджених обертів на валах двигуна і трансмісії. І один з інструментів цього узгодження – зчеплення.
Машина смикається через три причини:
Читайте також: Яка коробка передач краща: робот чи традиційний автомат
Для плавного перемикання передач “на механіці” треба забезпечити дві речі:
Плутанина з педалями при перемиканні передач або рушанні з місця трапляється і в досвідчених водіїв – всі ми люди, всі помиляємося. Але відмінність бувалого драйвера у тому, що він машинально, не замислюючись, зробить ті чи інші маніпуляції, щоб миттєво виправити ситуацію.
Роботу педалями при перемиканні передач і рушанні з місця треба довести до автоматизму, щоб оперувати ними, не відволікаючись від дорожньої обстановки.
Найпростіше отримати навички правильного перемикання – шляхом тривалої практики. Якщо користуватися автомобілем постійно, перемикання з часом перестануть бути проблемою. Але процес можна прискорити, якщо кілька днів поспіль витратити на тренування. Знайдіть вільну від транспорту і людей дорогу, краще заміську, нехай навіть грунтову. Добре ознайомтеся з нею, щоб менше відволікатися, так би мовити, на навігацію, і влаштуйте такий собі інтенсив.
Протягом півгодини-години розганяйтеся та уповільнюйтеся до зупинки, змінюючи темп з енергійного на повільний, зі спортивного на “пенсіонерський”, з міського на “трасовий”. І навіть добре, якщо на дорозі будуть нерівності або круті повороти – щоразу долайте їх з максимальною акуратністю та перемиканням передач. При цьому не розмовляйте з напарником і не вмикайте музику, прислуховуйтеся лише до двигуна та до трансмісії. Вже після кількох таких виїздів ви відчуєте, що педалі слухаються вас краще.
Читайте також: Як перевірити ходову частину при покупці авто