21 червня ЄС ввів секторальні санкції проти Білорусі. Під них потрапив і БелАЗ, виробник самоскидів.
Союз ввів санкції з політичних мотивів, однак найбільший удар отримали білоруські компанії, які займались міжнародною діяльністю. В їх числі й відомий на весь світ виробник кар'єрних самоскидів – БелАЗ.
Читайте також: Не помітив: БелАЗ випадково переїхав КамАЗ
У першому кварталі цього року БелАЗ заробив $14,5 млн, роком раніше чистий збиток склав $24 мільйони. Такі дані випливають зі звіту єдиного порталу фінансового ринку.
У комбінату $149 мільйона боргів за довгостроковими кредитами і $353 мільйони за короткостроковими кредитами на загальну суму понад $0,5 мільярда. Торік за аналогічний період боргів було більше - $0,56 мільярда.
Чистий прибуток БілАЗа торік склав $12 млн, роком раніше - $106 млн. Тобто за рік чистий прибуток зменшився в 8 разів. Кількість працівників за рік зменшилася на 571 особу.
Белстат видалив оперативну статистику продажів самоскидів. Торік Білорусь продала ЄС самоскиди за 3,3 мільйона доларів. Це всього 10 одиниць. Всього за рік Білорусь продала в різні країни 435 одиниць цієї техніки. Польща і Болгарія купували вантажівки в ЄС.
Найбільше вантажівок закупили Росія (106 мільйонів доларів), Індія (83 мільйони доларів) і Узбекистан (55 мільйонів доларів).
Американська компанія Cummins, один з постачальників двигунів для БілАЗа, припинила відправку продукції БелАЗ і його дилерам.
Влітку цього року Rolls-Royce оголосив про повне припинення співпраці з БелАЗ. Раніше поставки здійснювалися через їх дочірнє підприємство в Німеччині MTU Friedrichshafen GmbH. Ці дві компанії є основними постачальниками двигунів і силових установок для заводу.
Раніше в цьому році компанії Becker Group, Liebherr і Danfoss відмовилися від співпраці з БелАЗ.
Німецька Becker Group, зокрема, заявила, що "після введення санкцій Євросоюзу проти БілАЗа з 9 липня 2021 року припинила всі операції з БелАЗ". Фарбу на БелАЗ компанія поставляла через фінського дистриб'ютора Geramatic OY.
Інший німецький концерн Liebherr, раніше поставляв на БелАЗ машини та інше обладнання, також підтвердив, що його "політика (полягає) в дотриманні норм і правил".
На початку липня Міжнародна гірничо-металургійна група "Метінвест" заявила, що направила запит в Єврокомісію для роз'яснення можливості покупки продукції БелАЗ.
Пізніше Криворізький гірничо-металургійний комбінат ArcelorMittal оголосив, що призупиняє закупівлі на БелАЗі та відправляє питання в юридичний відділ для аналізу.
Всі випадки припинення співпраці пов'язані з політичними санкціями проти Білорусі.
Постачальників комплектуючих для самоскидів не так багато. За словами фінансового аналітика "Альпарі Євразія" Вадима Іосуба, Rolls-Royce був великим постачальником двигунів.
"Такі двигуни виробляють в промислово розвинених країнах - США, Японії, Західній Європі. Теоретично можна використовувати санкції для організації поставок через ряд посередників, але це, ймовірно, зробить процес більш дорогим і збільшить терміни доставки. Поставки двигунів для БілАЗа навряд чи вдасться приховати, тому проблеми з виробництвом будуть серйозними", - говорить Вадим Іосуб.
За словами старшого наукового співробітника Beroc Льва Львівського, проблеми можуть виникнути навіть з китайськими постачальниками.
"Ніхто не хоче зв'язуватися з санкціями. Зрозуміло, що американські компанії відмовилися. Китайці не поспішають поставляти свої двигуни, тому що Китай, якщо подивитися на економіку, - одна з найбільших економік світу, а США - для них важливий партнер. Китайських двигунів теж чекати не варто. Росія залишається. Великі компанії теж не хочуть, щоб їх асоціювали з санкціями. Рентабельність БілАЗа була не на високому рівні, тому що те, як вони виживуть зараз, - серйозне питання. Швидше за все, держава спробує їх профінансувати", - говорить Лев Львівський.
Подивимося, які двигуни стоять на БелАЗ, які зараз завод продає через свій сайт.
Наприклад, модель 7545 на 45 тонн - двигун від компанії Cummins. А ось модель 75440, вантажопідйомністю 32 тонни, має двигун ЯМЗ - Ярославського моторного заводу.
Модель 75320 вантажопідйомністю 290 тонн оснащена двигуном Cummins, модель потужністю 450 тонн - двигуном німецького виробника MTU (Rolls-Royce), який також припинив поставки на БелАЗ. 360-тонна модель також оснащена двигуном від MTU. Модель 75310 вантажопідйомністю 240 тонн оснащена двигуном Cummins.
Як бачите, на більшості моделей встановлені двигуни компаній, які зараз відмовилися від співпраці з БелАЗ. Проте це змусить БелАЗ активніше співпрацювати з Російським постачальниками, що своєю чергою посилить економічні позиції Росії. Росія також стане основним ринком збуту для білоруського виробника.