Ціна автомобільного газу зростає у гуртових закупках

23 листопада 2023

Дефіцит газу підтримує зростання ціни LPG на аукціонах. Нестача виникла через страйк польських перевізників.

На аукціоні «Української енергетичної біржи» 22 листопада вартість скрапленого газу зберегла висхідний тренд, додавши в ціні в середньому 1530 грн, до 63 988 грн/т. В середньому LPG «Укрнафти» здорожчало на 2735 грн, до 63 836 грн/т, «Укргазвидобування» — на 325 грн, до 64 139 грн/т. На торги 22 листопада виробники виставили 6878 т.

Читайте також: Блокування кордону з Польщею: на ринку автогазу ситуація передкризова

Аукціон проходив жваво. «Укрнафта» за пару годин реалізувала 100% газу. Початкова ціна на продукт компаній становила 61 100 грн/т, однак вартість деяких лотів досягала 65 990 грн/т. Газ «Укргазвидобування» користувався меншим попитом. Під час торгів вартість лотів коливалась в межах 63 600—65 000 грн/т.

На аукціоні приватних виробників ціна на газ становила 62 640 грн/т. Імпортер GT Group виставляла на аукціон 114 т газу по стартовій ціні 61 000 грн/т. Бажаючих придбати газ у GT виявилося небагато - реалізовано 19 т (1 лот).

По мірі наповнення півдня країни імпортним ресурсом трейдери за можливості переносять закупівлю на морський ресурс. Ціни на газ в цьому напрямку починаються з 58 000 грн/т. Згідно моніторингу «Консалтингової групи А-95», станом на 22 листопада середня вартість LPG в країні за умови поставки FCA становить 60 880 грн/т, що на 3070 грн більше порівняно з тижнем раніше, але значно нижче за ціни аукціонів.

Трейдери зазначають, що ринок перебуває у процесі переходу з автомобільних постачань на залізничні, і для цього потрібен певний час. «Шлях газу, що був завантажений десь у Польщі у вагон, до пістолету на українській заправці в рази довший ніж якби той самий газ відвантажувався автомобілем. Злив на ГНС, наповнення машин, розвезення по заправках – це все не швидко», - пояснює представник роздрібної компанії з західної частини України.

За словами керівника газового напрямку ГК «Надєжда» Станіслава Батраченка, перехід ринку на нові канали постачання призвів до суттєвого збільшення товару у дорозі. «Ми бачимо, що обсяги імпорту немалі, але на сході ГНС порожні. Весь ресурс на колесах», - каже заступник директора полтавської компанії.

Він оцінює дефіцит газу складає 400-500 т на добу. «Цей додатковий обсяг абсолютно посильний для залізничного імпорту. Є і недовантажені термінали у сусідніх країнах, і вільний парк. А головне - «Укрзалізниця» має великий потенціал з прискорення роботи», - вважає пан Батраченко.

Нагадаємо, що основною причиною дефіциту LPG є блокування полько-українського кордону польськими перевізниками з 6 листопада і неспроможність влади вирішити цю ситуацію. «Станом на 20 листопада на пунктах пропуску між Польщею та Україною на перетин кордону чекають понад три тисячі вантажівок: «Краківець – Корчова» – 1500, «Дорогуськ – Ягодин» – 1200 та понад 500 вантажівок на «Рава-Руська – Гребенне», - повідомив заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Сергій Деркач.