Ціна автогазу в Україні влітку 2021 року сягнула майже 18 грн/л, оновивши рекорди чотирирічної давності. Причиною стрибка цін, що рідкість для України, стали не дефіцит і не збої поставок.
Про це в колонці для НВ Бізнес пише Артем Куюн, аналітик Консалтингової групи А-95. Він називає три основні причини зростання цін на автогаз і вважає що на цей вид пального треба збільшити податки:
Читайте також: Ціна автогазу досягла нового рекорду
На думку аналітика, на зниження цін сьогодні можуть вплинути лише фундаментальні фактори: вартість нафти, зниження попиту з боку нафтохімії, падіння автомобільної активності.
У той же час є і внутрішні українські чинники. Так, наприклад, Україна гостро залежить від імпорту автогазу (за 7 місяців 2021 року країна покрила внутрішнім виробництвом лише 21% від сумарних поставок).
Куюн вказує, що українське податкове законодавство не реагує на зміну ринку, і продовжує стимулювати споживання скрапленого газу як доступнішої та екологічної альтернативи бензину та дизельному пальному.
"У нашому випадку це означає подальше нарощування імпорту, і, перш за все, з Росії. Тим часом в країні все відчутніше профіцит бензину власного виробництва, тому що кордони відкриті, а акциз на бензин вище „газового“ в чотири рази — 1,95 грн проти 6,70 грн/л. Очевидно, що держава повинна збалансувати ринки з урахуванням світових трендів, а також з метою підвищення енергетичної безпеки країни. На тридцятий рік у сфері поставок моторних палив — найбільшої статті українського імпорту — незалежністю і не пахне", — вважає експерт.