Для багатьох власників цифри на одометрі слугують орієнтиром, коли потрібно міняти авто на нове: адже машину з великим пробігом продати складніше. Але деякі роблять інакше: їздять на старій машині "до упору", а потім скручують пробіг одним з відомих способів. Як дізнатися, що одометр відмотаний?
Строго кажучи, пробіг уживаного автомобіля завжди прив'язаний до віку, і знавці приведуть вам масу викладок з типовим щорічним пробігом для України. Середнє по країні значення – близько 15 тис. км на рік. Для великого міста (особливо якщо автомобіль молодий) ця цифра становить 25 тис. км, а для глибинки, де відстані трохи менші, типовий середній показник – 10-12 тис. км.
Потерте кермо – нерідке явище навіть на дорогих моделях. В середньому фарба і інше покриття починає сходити до 80 – 100 тис.км.
Але завжди існує ймовірність, що уподобаний екземпляр не типовий: був третьою машиною в сім'ї і багато простоював у гаражі або навпаки, працював кур'єром в три зміни. Так, досвідчений фахівець зможе визначити реальний пробіг машини з точністю до 20 тис. км, але грубий, первинний відбір можна зробити і своїми силами.
Читайте також: Як перевіряти двигун при купівалі б/в авто
Досить звернути увагу на деякі маркери, які видають "рідний" пробіг машини. Відзначимо тільки, що наведені нижче ознаки і цифри характерні для більшості поширених автомобілів, але все ж кожна з них – не 100-відсотково вірний знак, і тому довірятися потрібно не одній, а декільком ознакам в комплексі.
Органи управління. Накладки педалей, чохол МКП, поверхня керма, часто затребувані кнопки (світло, обігрівач, аварійка) демонструють явні ознаки зносу (потертості) ближче до 80 – 100 тис. км. Але зовсім нові, наприклад, накладки педалей або чехол важеля МКП теж погано: значить, їх недавно замінили, щоб заховати від вас старі – як достовірне джерело інформації.
Видимі сліди зносу накладки педалей більшості сучасних легковиків набувають до 50 тис. км пробігу, конкретно стерті кути – до 70-90 тис. км.
Шини. На боковинах шин можна знайти зашифрований рік випуску, який корисно порівняти з роком “народження” машини. У середньому у стриманого водія рідний комплект гуми повинен пройти 50 – 70 тис. км, і якщо при меншій цифрі на одометрі на машині стоять нерідні літні шини, це повинно викликати у вас додаткові питання до продавця.
Читайте також: Як вибрати тип кузова авто: 5 загальних помилок
Тормозні диски. Рідні диски (перш за все – передні) зазвичай витримують три заміни колодок, що в середньому становить 80 – 100 тис. км. Як правило до 70 – 80 тис. км по краю диска утворюється виступаючий буртик висотою 2,5 – 3,0 мм. На основі цих цифр, порівнюючи їх із заявленим пробігом, можна зробити висновок про реальний пробіг. Хоча саме цей параметр не можна брати як єдиний критерій оцінки, він багато в чому залежить від стилю їзди.
Буртик на краю гальмівного диска – вірний індикатор пробігу, хоча і з оглядкою на стиль їзди і тип трансмісії (з АКП диски і колодки служать менше). На фото: буртик заввишки 1,5 – 2 мм говорить про пробіг близько 50 тис. км.
Підкапотний простір. У більш-менш доглянутого автомобіля з пробігом до 100 тис. км на двигуні і прилеглих деталях кузова не повинно бути чорних закоксованих і лакообразних відкладень. Сліди недавньої мийки двигуна теж повинні насторожити. При роботі молодого (до 80 тис. км) двигуна на холостому ходу і прогазовках до звуку роботи не повинні підмішуватись шуми приводів (підшипників, муфт, ланцюга ГРМ). Для порівняння попередньо добре б послухати роботу гарантоваго “свіжого” мотора аналогічної моделі.
Інтер'єр. Характерні місця, які видають значний пробіг – потертості на зовнішніх крайках водійського сидіння (тканинна оббивка – 100 тис. км, шкіряна – ближче до 150 тис. км), на незахищених килимками зонах підлогового килима (50 - 70 тис. км). Загальна затертість тканинної оббивки, несвіжість пластика у якісних автомобілів стають помітними після 100 – 120 тис. км.
Сидіння починають зношуватися з зовнішнього краю подушки і спинки, перші потертості можна очікувати при пробігу в районі 100 тис. км.
Пам'ять ЕБУ. Народні умільці і не в міру підприємливі підприємці давно навчилися "відмотувати" свідчення електронного одометра. Але електронний мозок багатьох автомобілів може зберігати інформацію про пробіг не тільки в блоці відображення одометра, а й більш глибоко – в модулі пам'яті, лічильнику мотогодин двигуна або інших "закутках" пам'яті. Тому при візиті з метою діагностики уподобаного екземпляра на СТО можна також попросити діагноста підтвердити невтручання в показання одометра.
Читайте також: Як обрати кращий автомобіль для подорожей
Дилерський центр. Якщо машина не дуже стара, її можуть пам'ятати в офіційному дилерському центрі, де вона обслуговувалася в перший період після покупки в автосалоні. Дані про пробіг можуть зберегтися в базі СТО, і нехай навіть ця інформація буде двох-трьохрічної давності, вона може допомогти. Адже відомі випадки, коли машина обслуговується на одній і тій же СТО послідовно з двома-трьома господарями – і щоразу чарівним чином починає свою сервісну історію як "майже нова" з пробігом в 100 тис. км...
Дата випуску шини зашифрована на боковині. У 1990-ті роки це було три цифри, перші дві позначали тиждень року, остання – рік (на фото: 18-й тиждень 1998 р.). Після 2000-го рік позначається двома цифрами (на фото: 4-й тиждень 2018 р.).
Спеціальні сайти. В інтернеті існує кілька порталів (наприклад, AutoCheck, CarFax), на яких можна перевірити дані про пробіг конкретного автомобіля. Правда, в першу чергу це стосується машин, недавно ввезених в Україну, до того ж можуть знадобитися додаткові дані – колишній реєстраційний номер машини, її VIN-код, дані про попереднього власника, дата першої реєстрації. Можна навіть просто "погуглити" VIN автомобіля: на деяких зарубіжних сайтах його потрібно вказувати при розміщенні оголошення про продаж разом з пробігом, і таким чином, можуть спливти дані про пробіг "вашої" машини при її більш ранній перепродажі за кордоном.
Перевіряючи, чи не змотаний одометр на автомобілі, ви повинні розуміти своє головне завдання – відстежити, чи не порушені закономірності зв'язку пробігу і видимого зносу. Причому для оцінки в першу чергу потрібно брати стан тих деталей, які дорогі або самі по собі, або в заміні – їх невигідно замінювати спеціально "на продаж".
Читайте також: Як перевірити ходову частину при покупці машини