Автоматична трансмісія CVT, відома в народі як варіатор, зручна у користуванні і нескладна конструктивно. Однак, у багатьох водіїв відносно неї є випереджене ставлення. За яких умов варіатор служитиме довго і без проблем?
Ідея змінити багатоступінчату коробку передач двома розсувними шківами і паском була обкатана на масових легковиках наприкінці 1950-ті. Тоді голландська компанія DAF створила недорогу трансмісію Variomatic, яка замінила “автомат” на бюджетних машинках DAF 600 та її послідовниках.
Проста на перший погляд трансмісія CVT не застосувувалася в потужних автомобілях, аж поки не з’явилися особливі метали для пасів та спеціальні оливи.
Суть варіатора (CVT, Continuously Variable Transmission – англ.) залишається незмінною дотепер: замість валів і шестерень – два з’єднаних пасом конусоподібних шківа, ведучий і ведений. Обидва складаються з двох половинок, які розсуваються спеціальним приводом, змінюючи таким чином робочий діаметр шківів. А разом з діаметром змінюється і передавальне число трансмісії – тобто маємо те, що відбувається при перемиканні передач у звичайній механічній коробці. Тільки без ступеней.
Читайте також: Як перевіряти трансмісію при виборі машини
Схема дуже проста, однак її поширенню довго заважав суттєвий недолік: через постійне взаємне прослизання швидко зношувалися і пас, і шківи. Проблема відступила, коли винайшли металевий пас і особливу оливу, яка одночасно і змащує, і охолоджує, і знижує прослизання.
На поверхнях шківів неодмінно утворюються задири, проте при правильній експлуатації це трапляється зазвичай ближче до 150 – 200 тис. км.
Проте, питання швидкого зношення не знято й до наших днів – саме воно є причиною випадків передчасного виходу варіаторів з ладу. Однак, слід зазначити, що найчастіше розмови про недостатній ресурс варіаторів не мають під собою підстав. Розберемося з найпоширенішими міфами щодо варіаторів – трансмісій CVT.
Так званий штовхаючий (металевий) пас зробив революцію у виробництві CVT, проте він все одно зношується швидше за шестерні “механіки”.
Читайте також: Коробка передач: робот, автомат чи механіка: у чому різниця
Для довгої служби варіатора рекомендується не просто міняти в ньому мастило, а разом з тим міняти фільтри і очищати піддон і магніти – накопичувачі стружки.
Те, що для довгої служби трансмісії типу CVT до неї треба ставитися з повагою, зрозуміло. Тому якщо ви купили машину з варіатором надовго, варто від самого початку дотримуватись рекомендацій досвідчених сервісменів. На жаль, у випадку із вживаною машиною неможливо знати, як ставився до варіатора перший власник. Тож щоб відтягнути можливий недешевий ремонт, бажано міняти оливу частіше і ще акуратніше долати перешкоди на шляху.
Читайте також: Що краще: який об'єм двигуна вибрати