Ринок палива лихоманить – то держава ціни регулює, то долар злітає, то білоруси загрожують зупинкою поставок… Та й нафта у світі підбирається до тризначних значень. Підсумок – на стелах українських АЗС. У таких умовах активізуються різного роду "алхіміки", заливаючи ринок низькоякісним кустарним пальним. Перевіримо якість палива на АЗС.
У минулому дослідженні Інституту споживчих експертиз, проведеному два місяці тому, виявили 25% фальсифікату. На жаль, нинішній рейд показав зростання "не кондиції" вже до третини. Цього разу експерти також провели експеримент – у низці мереж купували проби бензину у містах та на трасі, щоб визначити кореляцію залежно від віддаленості від контролюючих органів, як внутрішніх, так і зовнішніх. Результати – в кінці матеріалу.
Також на тему перевірка зимового дизпалива на українських АЗС
Перевірили велику кількість регіональних мереж, а також основних всеукраїнських продавців палива. У цьому дослідженні були відібрані зразки 16 мереж – WOG, ОККО, SHELL, ZOG, KLO, PRIME, АВІАС, ULTRA, БРСМ-Нафта, Avantage 7, UPG, CHIPO, Brent Oil, МОТТО та дві невеликі регіональні мережі АЗС – КСЕМ та Дніпро-Нафта.
Як завжди, експерти розділили результати, отримані в лабораторії на зони – зелену, синю та червону. У першу потрапили мережі, результати яких відповідали всім нормативам та мали “запас міцності” за якістю, синю – АЗС, паливо яких не мало порушень за вимогами профільного ДСТУ, та червону – мережі, паливо в яких виявилося не кондиційним, тобто мало відхилення у якісних показниках.
Проби були відправлені до сертифікованої лабораторії, де їх досліджували на відповідність до нормативів профільного ДСТУ 7687:2015 (бензин А-95-Євро5). Зразки були перевірені за основними параметрами – октанове число, вміст сірки та об'ємні частки ароматичних вуглеводнів та бензолу. Всі перераховані вище показники повинні бути в рамках допусків ДСТУ, інакше паливо може завдати шкоди і автомобілю, і екології – фактично повітрю, яким ми дихаємо.
АЗС (дослідження за ДСТУ 7687:2015) |
Октанове число (дослід. метод) (норматив – не менше 95 од.) | Вміст сірки (норматив не більше 10 мг/кг) | Об'ємна частка ароматичних вуглеводнів (%, не більше 35) | Об'ємна частка бензолу (у %, не більше 1.0) |
WOG (місто) |
95,6 |
7 |
25,7 |
0,54 |
WOG (траса) |
95,7 |
6 |
24,9 |
0,53 |
ОККО (місто) |
95,6 |
7 |
26,9 |
0,45 |
ОККО (траса) |
95,6 |
8 |
27,4 |
0,39 |
КLO (місто) |
95,6 |
9 |
25,7 |
0,372 |
KLO (траса) |
95,5 |
9 |
25,3 |
0,4 |
PRIME |
95,3 |
8 |
30,7 |
0,75 |
ZOG |
95,6 |
7 |
39,8 |
0,46 |
AVANTAGE 7 |
95,4 |
7 |
30,3 |
0,44 |
АВІАС |
95,6 |
10 |
32,9 |
0,84 |
CHIPO |
95,5 |
9 |
33,5 |
0,51 |
ULTRA |
95,5 |
10 |
27,8 |
0,37 |
SHELL |
95,6 |
9 |
28,5 |
0,42 |
UPG |
95,9 |
10 |
26,4 |
0,44 |
БРСМ-Нафта (місто) |
94,2 |
9 |
24,6 |
0,97 |
БРСМ-Нафта (траса) |
94,2 |
6 |
24,3 |
0,496 |
BrentOIL |
93,0 |
6 |
8,5 |
1,45 |
МОТТО (місто) |
90,5 |
54 |
10,3 |
3,98 |
МОТТО (траса) |
92,3 |
12 |
9,5 |
1,90 |
КСЕМ |
92,3 |
7 |
9,7 |
2,32 |
ДНІПРО-НАФТА |
95,6 |
20 |
14,6 |
0,88 |
У зеленій зоні лідерів опинилися 5 мереж – WOG, ОККО, KLO, ZOG та PRIME. Насамперед було перевірено найголовніший для роботи двигуна параметр – октанове число. Норматив встановлено на рівні не нижче 95 одиниць. Усі зразки показали гарний результат – “запас” був у всіх. Найбільший – у WOG (95,7 од.). Їхні колеги лише на одну десяту не досягли лідера – ОККО, KLO, ZOG (95,6 од.). Замикає п'єдестал PRIME – 95,5 од. Далі подивилися на вміст сірки, один з найважливіших показників, який є показником довгого “життя” двигуна. Мінімальне значення виявлене в бензині А-95, придбаному в мережі WOG (6 мг/кг), трохи більше в ОККО та запорізькій ZOG (7 мг/кг). Це з запасом перевищує допуски Євро-5.
Що стосується вмісту ароматичних вуглеводнів, то у всіх учасників значення в межах норми, найкращий показник у KLO – лише 25,3%. Далі було перевірено ще один важливий показник – вміст бензолу. Цієї токсичної речовини в бензині має бути якнайменше, оскільки збільшення її кількості прямо впливає на зменшення ресурсу двигуна. Результат – на "відмінно". Найменша кількість – у ОККО (0,37% при нормі не вище 1%) та KLO (0,4%).
Паливо, придбане на АЗС Avantage 7, SHELL, АВІАС, CHIPO, ULTRA та UPG, потрапило в синю зону. Бензин А-95, що реалізується тут, відповідав усім вимогам ДСТУ, і загалом має відмінну якість. Практично всі зразки віднесені до синьої зони через показники вмісту сірки, що знаходяться на межі допусків нормативів (9-10 мг/кг при нормативі не більше 10).
Червона зона знову сповнена дискаунтерів, хоча в нинішніх реаліях ціна у них вже не так сильно відрізняється від мереж з зеленої та синьої зон. Бензин А-95 не відповідав ДСТУ у мереж БРСМ-Нафта, МОТТО, Brent Oil, КСЕМ та Дніпро-Нафта. У перших чотирьох зразків було виявлено недолік “октану” – БРСМ-нафта (94,2 од.), МОТТО (90,4 од.), Brent Oil (93 од.), КСЕМ (92,3 од.). І якщо Brent Oil та КСЕМ продають "дев'яносто другий" за ціною "п'ятого", то МОТТО не дотягує навіть до цього! Це є серйозним порушенням, оскільки двигуни сучасних автомобілів чітко налаштовані на відповідний рівень октанового числа. Заправка бензином зі зниженим числом, як мінімум, збільшить витрату палива і зменшить потужність двигуна, а як максимум може призвести до поломки паливної апаратури.
Що стосується шкідливої для екології та повітря сірки, то перевищення більш ніж у п'ять разів було виявлено у зразку МОТТО (54 мг/кг за норми не більше 10), та у 2 рази у зразку Дніпро-Нафта. А найцікавіше почалося, традиційно, під час перевірки вмісту бензолу. Чотирикратне (!) перевищення допустимого рівня цієї токсичної речовини виявили у пробі МОТТО (3,98% за норми не більше 1%).
Також цікаво нардепи пропонують зробити невигідним "бодяжити" пальне
Дворазове у КСЕМ та у півтора рази у Brent Oil. Практично на межі виявилися зразки бензину БРСМ-нафта та Дніпро-нафта (0,97 та 0,88% відповідно). Загалом, екологам варто бити на сполох – через такі значні вмісти бензолу, проблеми зі здоров'ям у водіїв та пішоходів практично неминучі. Також експерти звернули увагу на аномально низький вміст ароматичних вуглеводнів у зразках МОТТО, Brent Oil, КСЕМ та Дніпро-Нафта (від 8 до 14%). Це чіткий маркер не заводського, а кустарного виробництва.
Загалом, дослідження показало, що бажання заощадити в період турбулентності на ринку може вилізти власникам авто боком. Щодо кореляції між бензином, який продають на трасі та в містах, то, судячи з підсумків дослідження, жодної різниці немає. Там, де компанія думає про клієнта та свою репутацію, географічне розташування станцій не має значення. Ну а ті, хто на чільне місце ставлять наживу – обманюють скрізь.
Автор: Вадим Кривенко.