На відміну від бензинів та дизпалива, споживачі автогазу мають одразу дві проблеми. Перша традиційно пов'язана з його якістю, а друга - з точністю відмірювання, тобто можливістю недоливу. Обидва ці показники на різних заправках перевіряли експерти ІСЕ.
За оцінками аналітиків, підвищення податків на пальне з 1 липня призведе до збільшення його вартості на АЗС приблизно до 5 гривень на кожному літрі. Однак деякі недобросовісні продавці пального залишать ціну на нинішньому рівні, хоча й зроблять це не зовсім законним способом.
Одні спробують “нахімічити” з якістю пального, інші – з точністю наливу. Напередодні підвищення цін фахівці столичного Інституту споживчих експертиз перевірили саме ці параметри автогазу LPG на популярних мережах АЗС столичного регіону.
Також цікаво придбав машину з ГБО: яких несподіванок чекати
Експерти перевірили зразки, придбані у великих мережах (WOG, UPG), найбільшій на Київщині мережі (КLO), а також у так званих дискаунтерів. Це також досить великі мережі АЗС, але з нижчим у порівнянні з іншими рівнем цін (U.GO, БАРС). Також для контрасту придбали газ і на “бочці”, з ціною на гривню нижчою навіть дискаунтерів.
В середовищі власників ГБО найчастіше нарікають на точність наливу на АЗС, тобто недоливу. Тому насамперед експерти перевірили, чи дійсно таке можливо. За нормативами, недолив може становити не більше 1%, але реально досягти такого результату на колонці досить складно.
Експерти відібрали фіксовану кількість літрів газу на кожній з АЗС, після чого, за формулою, з урахуванням щільності, перерахували в об'єм. Підсумки виявилися полярними – з одного боку, недолив все-таки виявили, з іншого – він аж ніяк не може сягати трьох і більше літрів на стандартному бакові авто.
Але почати варто з позитиву – у двох мережах (WOG та КLO), “надули” навіть більше – на три й один відсоток відповідно. Це не дивно, оскільки репутація коштує дорого, тому саме у цих мережах були виявлені еталонні мірники для контрольного проливу, який за бажання може зробити будь-який клієнт.
Рівно за чеком заправили на АЗС UPG. Невеличкий недолив виявили в мережах U.GO, БАРС і на нелегальній “бочці”. Цікаво, що остання недокачала 3-4%. Це ніби й не багато, але виходить, що вища ціна у великих мереж майже компенсується точністю наливу, тобто по факту вартість майже однакова. Крім того, якщо порахувати щорічну реалізацію, то невеликі відсотки недоливу трансформуються в круглі суми, які не фіксуються фіскальною системою. Проте це вже зовсім інша історія.
Яка ж тоді природа міфів про тотальний недолив? Експерти з інсталяції ГБО кажуть, що причин може бути кілька. По-перше, встановлені в автомобілі балони не мають точного об’єму – навіть в паспорті їх місткість вказана приблизно. Причому похибка у 20% не є чимось екстраординарним. Маркування теж може бути різним – хтось з виробників пише місткість, до прикладу, 40 літрів, але мається на увазі, що це 80% від загального об’єму. І якщо відсікаючий клапан несправний (а за словами спеціалістів з обслуговування ГБО, в половині випадків так і є, або його зовсім нема), то колонка наллє і 100%, тобто розбіжність становитиме 20%. Тож власникам авто з ГБО перш за все треба ретельно перевірити стан апаратури в авто.
Другим тестом стало дослідження компонентного складу, тобто з чого власне складається автомобільний газ. Як відомо, автомобільний газ є сумішшю пропану та бутану, а також інших вуглеводнів (ізобутану, пропілену, етану, етилену і т.д.). Також він має відповідати сезонності - існує зимовий і літній варіанти, як і в дизельному пальному.
Взимку і влітку співвідношення головних компонентів (пропану і бутану) повинно змінюватися. В теплу пору року це 40% пропану і 60% бутану, взимку – навпаки. В лабораторії виявилося, що всі зразки є літніми. Найбільше пропану зафіксовано в зразку WOG (44/55), практично ідеальним виявилося співвідношення у КLO (41/55) та UPG (39/56). Такі результати забезпечать якнайповніше згоряння суміші, отже, і забезпечить динаміку за збереження економічності їзди. Також у зразках КLO та WOG зафіксовано низькі значення вмісту шкідливого для паливної системи пропілену, що є чітким маркером того, що цей газ дійсно є ПБА (пропан-бутаном автомобільним). Простіше кажучи, це пальне на виробництві мало додаткове очищення.
Зрештою, було перевірено ще один важливий параметр – щільність газу. Чим вона більша, тим більше буде пробіг. У цьому параметрі найвищі показники здобули зразки ті ж мережі KLO та WOG – відповідно, 538 та 536 кг/м3. З іншого боку шкали – зразок БРСМ-Нафта, щільність якого склала 522 кг/м3.
АЗС | Об’ємна частка скрапленого залишку за температури 40С, % об. |
Компонентний склад, % мас. (пропан/бутан) | Густина, кг/м3 | Точність наливу, % |
WOG | Не виявлено | 43,96/54,61 | 536 | 103 |
KLO | Не виявлено | 40,45/55,66 | 538 | 101 |
UPG | Не виявлено | 39,72/56,14 | 522 | 99 |
U.GO | Не виявлено | 39,55/57,31 | 524 | 97 |
Барс | Не виявлено | 36,92/60,39 | 520 | 97 |
“Бочка” | Виявлено | 31,58/64,46 | 532 | 96 |
Загалом, як заявив директор Інституту Юрій Чорнобривець, “ситуація з газом не настільки погана, якою могла б бути. Порушення є, але їх важко назвати їх критичними. Головне, що у продажу лише заводське пальне – це доводять і більш-менш однакові ціни, і те, що автогазу вдосталь”.
До речі Tesla з ГБО: наскільки це реально?
Стосовно недоливу, експерти радять автомобілістам заправлятись лише там, де належно оформлена метрологічна повірка колонок, і є відповідні пломби. Це значно скоротить ризик. А ось про “гаражні” міфами щодо тотально неякісного газу, який ще й не доливають десятками літрів, можна забувати. Хочете економити, встановили ГБО – не будьте жадібними, обслуговуйте його як потрібно. Таким чином і машину збережете, і гаманець, і власну безпеку.