В Україні автомобілі найчастіше обладнують газобалонним обладнанням 4 покоління. В корейських авто, які продають у нас, стоїть ГБО 5 покоління. "Авто24" спитали українських фахівців з ГБО, наскільки воно надійне та чи варто купувати таке авто.
Останнім часом в Україну багато завозять автомобілів з Південної Кореї, які мають виключно газову систему живлення двигунів. Це Hyundai Sonata, Kia К5 (Optima), Hyundai Avante (Elantra) тощо. Багато з них працювало в таксі, прокаті, охоронних фірмах чи в якості службових авто.
Найчастіше вони обладнані 2,0-літровими двигунами Hyundai-Kia, оснащеними системами ГБО (газобалонного обладнання) 5 покоління. На кормі такого авто є позначка LPI. Заправляють туди пропан-бутан, як і на ГБО 3 – 4 покоління.
Також цікаво українці встановлюють ГБО в електромобілі: навіщо це потрібно
ГБО п’ятої генерації LPI — сучасна система живлення двигуна газовим пальним. У таких автомобілів взагалі відсутній бензобак та бензинова система, а газ в циліндри двигуна подається за допомогою газових форсунок саме в рідкій фазі. За допомогою насоса, розташованого прямо в газовому балоні, в системі підтримується постійний тиск.
Невикористані залишки палива повертаються через зворотну магістраль назад в балон. Конструктивно система дуже проста та надійна. В ній немає газового редуктора, MAP-сенсора, зміни фази газу, не потрібен додатковий прогрів газу та втручання в систему охолодження автомобіля – тих елементів ГБО 4 покоління, які потребують якісних деталей та налаштувань.
Розглянемо, що входить до складу системи ГБО 5 покоління на прикладі системи LPI на Hyundai Grandeur 2013. В ній є газовий балон, насос високого тиску у модулі з мультиклапаном та фільтром, електромагнітний клапан з фільтром, магістраль живлення, зворотня магістраль, блок управління двигуном, газовий блок (LPE), паливний регулятор тиску, високошвидкісні газові форсунки, ВЗУ.
При запуску автомобіля електричним сигналом відкриваються соленоїди електроклапанів насоса на регулятор тиску. Помпа накачує газ з балону у рідкій фазі та створює штатний тиск в системі (+5 – 7 бар від тиску балона). Регулятор тиску за допомогою датчика підтримує штатний тиск в магістралі для запобігання випаровуванню газу.
Від регулятора тиску газ прямує до форсунок, через які він подається в рідкій фазі у циліндри двигуна, відповідно до таймінгу й алгоритмів газового блока LPE. Невикористані надлишки газу повертаються до балона через зворотню магістраль.
У модифікації двигуна для LPI встановлено алюмінієвий впускний колектор, який накопичує тепло від блоку та допомагає підтримувати газову магістраль прогрітою для більш якісного випаровування газу при впорскуванні. Крім цього, програмне управління у блоці керування двигуном одразу з заводу адаптоване під газ. Тому нема потреби, наприклад, примусово збагачувати суміш при холодному пуску двигуна.
До речі на що звернути увагу при замовленні авто з Кореї під ключ
Кожен патрубок живлення форсунки має точно визначену заводом довжину, а точка впорскування у головці блока ідеально розрахована під особливості газу — що ще більш позитивно впливає на роботу двигуна.
Теоретично система LPI проста та дуже надійна, має багато переваг. Авто стабільно заводиться у морози (через кращу випаровуваність газу). В умовах експлуатації в Південній Кореї, де чудова якість газу та сумлінне обслуговування водіями, ці авто безвідмовно їздять і 300, і 400, і 500 тис. км без значних проблем. А ось як тільки такі авто потрапляють в Україну, якість нашого газу та нерідко економія на обслуговуванні дуже швидко знищують систему LPI.
Поки система доволі нова та працює стабільно, основні витрати на неї – це лише заміна фільтрів газу. Але під час експлуатації автомобілів у таксі, де пробіг дуже великий, а при потраплянні в Україну його “скручують”, починають виникати проблеми.
Найчастіше страждає паливний насос (або ж насосний модуль), що проявляється у втраті потужності, або просто не досяганні двигуном високих обертів при високому навантаженні (“педаль у підлогу”) через неможливість підтримки насосом тиску та об’єму в магістралі. На значних пробігах або при дуже неякісному газі чи несвоєчасній заміні фільтрів, “вмирають” і надійні оригінальні корейські форсунки, кожна з яких нова коштує від 50$ і вище.
При намаганні знайти СТО в Києві для обслуговування системи LPI, ви знайдете 1-2 станції, спеціалізовані на таких авто, та ще близько 5 – 8 СТО, які частково можуть братись за такі машини. На жаль, ситуація з такими сервісами в регіонах України ще більш скрутна.
Беручи до уваги значний попит населення, та постійно піднімаючи кваліфікацію своїх майстрів навчаннями і тренінгами, компанія “Время газа” обслуговує клієнтів з автомобілями, обладнаними системою LPI чи ГБО 5 покоління.
Серед робіт, які виконуються на станціях:
Підсумовуючи, можна сказати, що система ГБО 5 покоління або ж LPI — досить вдала та продумана конструкція. Попри деякі проблеми з запчастинами та фахівцями, вона знайде своїх поціновувачів в Україні. Розширення інфраструктури обслуговування ГБО 5 покоління через збільшення парку авто з Кореї підвищить її популярність.