Як оживити "Яву": карбюратор на Jawa 634

12 грудня 2021

Мотоцикли Jawa лінійки 634 були наймасовішими з імпортованих в нашу країну моделей. Вони і сьогодні зрідка зустрічаються на шляхах, і все частіше – на фестивалях ретротехніки. Але забезпечувати їхню жвавість на ходу сьогодні все складніше.

Мотоцикл Jawa 634 був другим поколінням двоколісних машин, які імпортувалися з Чехословаччини до СРСР. “Яви” подобалися радянським користувачам відразу по кільком параметрам. Як і попереднє покоління ЯВА-350/360, що випускалася до 1974 року, модель 350/634 разюче відрізнялася від вітчизняних ІЖів у плані комфорту – було менше вібрацій і менше шуму. 22-сильний двигун “Яви”, хоч і був слабкіший за “Юпітер” на три конячки, працював м’якіше, і головне, був набагато надійнішим.

Першою “Явою”, яка перевернула поняття радянських мотоциклістів про комфорт, була ЯВА-350/360. Це її потім назвуть “старенькою” та “сливкою”

Цікаво, що в цілому експлуатаційні якості Jawa-350/634 такі, що в дають змогу експлуатувати його і в наш час – динаміка, гальма за керованість дозволяють цьому мотоциклу впевнено триматись у потоці транспорту. Звісно, що на перешкоді масовій експлуатації цієї моделі стоїть зношення наявних екземплярів та важкодоступність запчастин.

Читайте також: Муки вибору 1980-х: “Ява” або “Чезет”

Коли сучасні власники Jawa-350/634 ставлять свою вишневу ластівку “на хід”, одна з проблем , що постає перед ними – налагодження паливної системи. Багато які “Яви” того покоління мають проблеми із запуском “на холодну”, і часто у цьому звинувачують саме її карбюратор Jikov 2926. І справді, іноді цей карб переливає паливо під час запуску. До того ж вважається, що з цим карбюратором мотоцикл розганяється не так жваво, як з іншими. Дошкуляє власникам 634-ки і дзеленчання зношеної дросельної засувки; крім неприємного звуку цей люфт знижує тягу двигуна при розгоні мотоцикла.

Усі “Яви”, які імпортувалися до країни, могли експлуатуватися з боковим причіпом – як тоді казали, коляскою

Тому багато хто з власників мотоциклів “Ява” 634.00 та її наступних модифікацій намагається замінити цей паливний прилад іншим. Зрозуміло, що за нинішніх можливостей інтернет-магазинів та поштових служб перелік альтернатив просто необмежений, і в першу чергу зазвичай розглядають японські аналоги на кшталт Mikuni. Але в більшості випадків буде достатньо карбюратора від іншої моделі чеського мотоцикла.

Сьогодні “явісти” можуть встановити на свої Jawa 350/634 навіть японський карбюратор Mikuni. Але є і більш доступні варіанти

Карбюратор Jikov від Jawa 350/360. Власне, на “старенькій” (вона ж “сливка”) з заводу стояла саме така модель Jikov 2926SBD як і на 634-й. Тож якщо ви маєте на меті не змінити щось у поведінці мотора, а просто знайти карб у доброму стані, то можна купувати прилад від “старенької”.

Карбюратор Jikov від Jawa 350/638. На більші пізній “Яві” (“мильниця”, “панель”, “люкс”, “спойлер”) стояв карбюратор нового покоління Jikov 2928 CE. Він має кілька новацій, які поліпшують якість повітряно-паливної суміші у складних режимах: це система перехідних режимів та еконостат у верхній порожнині дифузору за дроселем. Цей карбюратор не має схильності до переливу при запуску, також він забезпечує мотоциклу кращу динаміку.

Читайте також: Згадуємо мотоцикли молодості: ІЖ “Планета Спорт

Але деякі користувачі приписують цьому карбюратору більшу чутливість до забруднень та більш складний процес налаштування. Головне ж – для монтажу карбюратора Jikov 2928 CE на двигун Jawa 350/634 доведеться придбати перехідну проставку, оскільки отвори у фланцах старого двигуна и нового карбюратора не збігаються.

Для встановлення на 634-ту карбюратора від наступної моделі “Ява 350/638“ доведеться придбати простенький перехідник

Майте на увазі, що у зазначених карбюраторів “Ійков” перші дві цифри індексу – 29 – означають, що це прилад з дросельною засувкою, а дві останні цифри – ц діаметр дифузору у міліметрах. Літерні індекси означають наявність пускового пристрою (підсосу): SD – пусковий пристрій (збагачувач) є, головний паливний жиклер розташовано під розпилювачем, SBD – збагачувача немає.

Китайські копії Jikov. Чесно кажучи, більшість карбюраторів Jikov, які у новому стані продаються зараз – це китайські або тайваньські копії. Їх сором’язливо називають репліками. Як не дивно, досвід показує, що їм можна довіряти. Принаймні, кілька сезонів вони чесно відпрацьовують заплачені за них гроші – особливо якщо встановити всередину оригінальні жиклери від чеського “Ійкова”.

Jawa 350/634 постачалася до нас спочатку у вишневому, пізніше – у червоному кольорі. Велика накладка на баку тоді ж змінилася на вузьку

Від бувалих “явістів”

Серед досвідчених власників Jawa 350/634 багато таких, хто захищає репутацію Jikov 2926. Кажуть, він “переливає” лише тоді, коли мотоцикліст перед стартом надто довго утримує кнопку збагачення суміші – достатньо лише 2 секунд і потім двох качків кікстартером при вимкненому запалюванні. Якщо ж переповнення поплавкової камери через неуважність таки траплялося, мотоцикліст нахиляв байк на лівий бік і заводив його у такому стані. Суміш, яку готував карбюратор у такому положенні, збіднялася і двигун запускався. Коли оберти стабілізуються, мотоцикл можна повертати у нормальне вертикальне положення.

Після появи Jawa 350 нової лінійки 638.00 (останньої для СРСР) попередню Jawa 350/634 (праворуч) у народі стали називати “6-вольтною”.

Рекомендація Авто24

Якщо Jawa потрібна вам для приємних променадів вихідного дня, можливо, вам і не варто вдаватися до експериментів з чужорідними приладами паливної системи? Воно і справді, придбати рідний карбюратор для старої “Яви” у гарному стані сьогодні не просто – але зважаючи на сотні тисяч чеських мотоциклів, завезених колись на нашу територію, це таки реально. Навіть підтоптаний екземпляр після ретельного налагодження забезпечить двигуну стійку роботу, цілком прийнятну для недільних покатушок.

Читайте також: Чи справді мотоциклі “Днепр” скопіювали з BMW: уточнена версія