Експерти Інституту споживчих експертиз перевірили в лабораторії бензин з 12 заправок країни.
Споживання бензинів в Україні продовжує неухильно знижуватися – в минулому році зафіксовано падіння на 8%. Обумовлено це кількома чинниками, з головних – масовий перехід на ГБО, а також збільшення числа "євроблях", які найчастіше обладнані дизельними двигунами.
Бензин багатьом автовласникам "б'є по кишені", і автомобілістам, логічно, хотілося б отримувати відповідну ціні якість. В Інституті споживчих експертиз вирішили провести перевірку найбільш популярного 95-го бензину. У минулих дослідженнях експерти фіксували порушення майже в 20% проб, нинішнє дослідження показало, що поки ситуація, на жаль, далека від поліпшення.
Головну увагу експерти приділили великим всеукраїнським мережам, але також "під приціл" потрапили середні АЗС, що позиціонують себе на ринку як дискаунтери. У недавньому дослідженні дизельного палива, проведеному Інститутом, останні показали гідний результат, пропонуючи якісне паливо за нижчою ціною основних гравців. Як складуться справи з бензином? У цьому дослідженні були відібрані зразки 12 мереж – БРСМ-нафта, КЛО, Народна, ANP, Chipo, GLUSCO, Motto, Parallel, Sun Oil, Shell, Grand Petrol і WOG.
Проби були відправлені в сертифіковану лабораторію, де їх досліджували на відповідність нормативам профільного ДСТУ 7687:2015 (бензин А-95 Евро5). Зразки були перевірені за основними параметрами – октанове число, вміст сірки і об'ємні частини ароматичних вуглеводнів і бензолу. Результати не порадували – два зразка виявилися не кондиційними.
Читайте також: тест кави та хот-догів на українських заправках
Насамперед був перевірений найголовніший для роботи двигуна параметр – октанове число, яке характеризує стійкість палива до детонації (передчасного згорання бензину в камері згоряння). Детонація шкідлива для мотора не тільки підвищеною витратою палива і зниженням потужності, але і передчасним зносом двигуна через зайві навантаженя.
Октанове число вимірювали по моторному методу. Згідно з ним, норматив встановлений на рівні не нижче 85,0 одиниць. Всі зразки, крім одного, вклалися в норматив, більш того, практично всі мали "запас" в одну одиницю! "Дев'яносто сьомим" бензин виявився у мережі БРСМ-Нафта і Parallel (87,2 і 87 одиниці). Практично не відстали і колеги з КЛО (86,8) і Chipo – (86,7 одиниць). А ось в бензині від мережі Народна "октану" не вистачило – всього 84,3 одиниці, що не відповідає нормативу.
Читайте також: З'явилось дешеве пальне для електрокарів
Далі експерти перевірили ще один найважливіший показник – вміст сірки.
Якщо цієї шкідливої речовини в паливі занадто багато, це призводить до утворення нагару, забруднення паливних форсунок і виходу з ладу каталізатора. До того ж стає "бруднішим" вихлоп: в повітря, яким ми дихаємо, потрапляють дуже небезпечні оксиди. ДСТУ для А-95-Евро5 вимагає не більше 10 мг/кг.
І тут ситуація виявилася "райдужною", за одним винятком. У мережі Народна зафіксований своєрідний "рекорд" останнього часу – бензин виявився Євро 3, з вмістом сірки 75 мг/кг! Для порівняння: у лідерів кількість сірки була мінімальною – БРСМ-Нафта і Parallel (по 5 мг/кг), КЛО (5,2 мг/кг), Chipo і Sun Oil (6 і 6,9 мг/кг відповідно). До речі, результат мережі КЛО подвійно приємний тим, що такі результати показує паливо українського виробництва – Shebel проводиться на вітчизняному Шебелинському НПЗ.
Ще один важливий параметр – вміст бензолу. Ця речовина здатна змивати масляну плівку, що призводить до підвищеного зносу циліндрів двигуна. ДСТУ нормує об'ємну частину вмісту бензолу на рівні не більше 1%. У цьому параметрі порушників виявилося два – в зразку мережі ANP бензолу було на 20% більше встановленого нормативу (1,2 відсотка), а у Народної – і зовсім 3,8 відсотка! Такого експерти не бачили вже давно... Найменше шкідливої речовини виявилося у проб, відібраних на АЗС Shell (0,51%) і БРСМ-Нафта – 0,40 відсотка.
Що стосується вмісту ароматичних вуглеводнів, ДСТУ регламентує їх в бензині 5-ого екологічного класу не більше 35% за обсягом. Перевищення загрожує збільшеним процесом утворення нагару. У цьому параметрі всі випробовувані вклалися в норматив, порушень не виявлено.
Підсумовуючи дане дослідження, можна констатувати, що у автомобілістів, як і раніше, є ризик "напоїти коня" чимось не тим. Все-таки велика спокуса у деяких трейдерів заробити на некондиції, і з цим треба рахуватися. Разом з тим, слід зазначити, що сумлінні мережі-дискаунтери все ж "наступають на п'яти" великим мережам і підходять до питання якості відповідально.
АЗС |
Октанове число (мотор. метод) |
Вміст сірки, мг/кг |
Об'ємна частина ароматичних вуглеводнів, |
Об'ємна частка бензолу, |
Норматив |
не менше 85 ед. |
не більше 10 |
не більше 35 |
не більше 1.0 |
БРСМ-Нафта |
87,2 |
5 |
19 |
0,40 |
КЛО (Shebel) |
86,8 |
5,2 |
18 |
0,52 |
Народна |
84,3 |
75 |
19,1 |
3,8 |
Паралель |
87 |
5 |
18,2 |
0,49 |
ANP |
85 |
8 |
11,1 |
1,2 |
Chipo |
86,7 |
6 |
18,3 |
0,56 |
Glusco |
86,3 |
8 |
25,8 |
0,76 |
Grand Petrol |
86,1 |
7,4 |
29,5 |
0,61 |
Motto |
86,3 |
8,4 |
28,8 |
0,87 |
Shell |
86,3 |
8,5 |
30,5 |
0,51 |
SunOil |
85,9 |
6,9 |
23,6 |
0,59 |
WOG |
86,2 |
9,4 |
28,7 |
0,68 |
Вадим Кривенко.
Нагадаємо: що робити, коли автомобіль витрачає багато палива