Чи не кожен автовласник хоч раз в житті стикався з проблемою недоливу пального. Адже для власника заправки це найпростіший спосіб отримати додатковий, не задекларований прибуток. Експерти Інституту споживчих експертиз перевірили, чи справді зараз існує проблема з недоливом найбільш популярного бензину А 95 в мережах українських АЗС.
Контрольні зразки було відібрано в мережах преміальних брендів (ОККО, WOG, UPG, KLO, PARALLEL), а також в мережах, що позиціонують себе як дискаунтери (УКРНАФТА, BVS, БРСМ-НАФТА, ANP, MANGO, MARSHALL, PIT LANE). І насамкінець, для контрасту, заміряли точність відпуску на одній з нелегальних «бочок».
Далі зразки було доправлено до акредитованої лабораторії на перевірку. Результати виявилися досить несподіваними.
Також цікаво експертиза бензину А-95
Спочатку трохи про «природу» недоливу. Для нечесних продавців це може бути поставлений на потік вельми прибутковий і постійний процес. Схема тут досить проста. Або сама колонка калібрується з похибкою на недолив (законодавство дозволяє похибку до 0,5%, а встановити можуть будь-яку), або встановлюється спеціальний «жучок», який фальсифікує показники наливу як на самій колонці, так і в касовій системі.
Причому такі пристрої можуть приводитися в дію та відключатися мобільним телефоном і виявити їх практично неможливо. Мотивації у шахраїв хоч відбавляй, оскільки залежно від проливу, така схема може приносити до мільйона гривень на рік з одної АЗС!
Або ж інша ситуація, коли таким чином керівництво кожної конкретно АЗС намагається компенсувати втрати на логістиці. Як відомо, відвантаження палива з нафтобази здійснюється в кілограмах, а прийом в резервуар АЗС – в літрах. Тож деякі особливо хитрі водії бензовозів просто чекають, поки цистерна нагріється на сонці. Коли температура пального піднімається, кількість кілограмів не змінюється, а кількість літрів збільшується приблизно на 5-7% від початкового об'єму. Після цього водій бензовоза направляється на потрібну АЗС і спокійно зливає паливо в обсязі, який відповідає температурі палива при відвантаженні. Надлишки залишаються в баку бензовоза, і потім стають власністю водія – профіт.
Своєю чергою, керівники АЗС хочуть ліквідувати недостачу і недоливом клієнтам компенсують фактично недоотриманий обсяг пального. Ситуація досить розповсюджена і мережі про неї знають. Намагаються боротися, наприклад, встановлюючи контрольно-вимірювальне обладнання в резервуари, але не завжди це розв'язує проблему.
До речі до чого призведе підвищення податків на пальне
Отже, зразки бензину А-95, придбаних на АЗС, виміряли в лабораторії мірним циліндром, та перерахували густину. Далі за спеціальною формулою спеціалісти привели об’єми до температури, за якої проби відбиралися на АЗС. Таким чином, було визначено, що в семи (!) з тринадцяти перевірених мереж недолив складав більше, ніж 0,5%. В деяких випадках – набагато більше.
Результати експерти розділили на дві зони – зелену та червону. В першу потрапили мережі, в яких було зафіксовано допустимий недолив (нагадаємо, закон дозволяє до 0,5%) або (і не це жарт!), перелив. В другу – відповідно АЗС, де заправили менше пального, ніж було оплачено.
Зокрема, державна мережа УКРНАФТА виявилася єдиною, в якій зафіксовано перелив, на 0,4%. Тобто по факту, за ціною стели цієї мережі, виходить додаткова знижка 21 коп./літр.
Ніби дрібниця, але приємно. Друге місце – у компанії WOG. І хоча тут і не дарують нічого, але недолив склав всього 0,05%, тобто 3 копійки на літрі. Знаючи, як сучасні компанії ставляться до своєї економіки, можна припустити, що це і є точна вартість крапель, які випадають з пістолета, поки клієнт несе його до бака. Мінімальні значення виявлено також у столичної KLO та східноукраїнської мережі PARALLEL, по 0,15% або 8 коп./літр. Вклалися в нормативи і інші лідери ринку – ОККО та UPG, але відрив у два рази більший, ніж у конкурентів, відповідно, 14 та 16 коп./літр.
У аутсайдерів картина набагато сумніша. АЗС мереж BVS, БРСМ-НАФТА, ANP, MANGO, MARSHALL, PIT LANE не доливають своїм клієнтам більше, ніж дозволені 0,5%. Втім, рекордсменом прогнозовано виявилася нелегальна «бочка», на якій залили менше майже на 5 відсотків, або 2 гривні 30 коп! А на другому місці, досить несподівано, опинилася полтавська BVS, в якій клієнти не доотримають 4,4% оплаченого бензину, або 2 гривні 24 копійки на літрі. У інших учасників недолив склав в діапазоні від 1 до 2-х відсотків, в перерахунку від 55 копійок до гривні на літрі бензину.
АЗС |
Фактичний відпуск, см3 |
% недоливу |
Вартість 1 літра пального, грн |
Вартість недоливу, грн./літр |
WOG |
1999 |
0,05 |
56,99 |
0,03 |
ОККО |
1995 |
0,25 |
56,99 |
0,14 |
UPG |
1994 |
0,3 |
52,90 |
0,16 |
KLO |
1997 |
0,15 |
54,49 |
0,08 |
PARALLEL |
1997 |
0,15 |
53,99 |
0,08 |
УКРНАФТА |
2008 |
+0,4 |
51,90 |
-0,21 |
ANP |
1960 |
2 |
52,80 |
1,06 |
MANGO |
1970 |
1,5 |
49,95 |
0,75 |
БРСМ-НАФТА |
1979 |
1,05 |
50,79 |
0,53 |
MARSHALL |
1971 |
1,45 |
53,90 |
0,78 |
BVS |
1912 |
4,4 |
50,99 |
2,24 |
PIT LANE |
1982 |
0,9 |
50,00 |
0,45 |
Нелегальна АЗС (бочка) |
1905 |
4,75 |
48,50 |
2,30 |
Як зазначив директор Інституту споживчих експертиз Юрій Чорнобривець, «можна припустити, що у деяких мережах дискаунтерів недолив де-факто став бізнес-моделлю, щоб показати нижчу ціну на стелі. Якщо порахувати фактичну вартість літру: від ціни топ-мереж відняти персональну знижку клієнтів, а до ціни певних дискаунтерів додати вартість недоливу, то різниця складе всього 1.5-2 гривні». Разом з тим, треба зважати й на якість пального.
Експертами Інституту неодноразово фіксувалися серйозні порушення стандартів якості саме в тих мережах, які цього разу потрапили в антирейтинг точності наливу.