Відтепер на законодавчому рівні пальне в Україні може бути лише європейської якості. Але чи насправді це так - перевіряли експерти Інститут споживчих експертиз.

Нещодавно відбулась важлива подія на паливному ринку країни – уряд знову зобов'язав продавців пального реалізовувати виключно якісне пальне екологічного стандарту “Євро 5”.

Обіг пального нижче цього стандарту знову заборонено, і торгівля ним – серйозне правопорушення. До цього моменту дозволено було продавати навіть пальне стандарту Євро 3. Різниця в якості між цими стандартами колосальна, чим сповна користалися різного роду міні НПЗ та дрібні “бодяжники”. А страждали, в першу чергу фінансово, автомобілісти, бо ж ремонти після поганого пального є вельми не дешевим задоволенням.

До речі як перелити пальне з каністри в бак?

Тож «зоряний час» для фальсифікаторів закінчився? Фахівці Інституту споживчих експертиз експериментальним шляхом з’ясували, чи покращилася якість бензину А-95 на українських АЗС. Перевірка відбулася на всій території країни, у великих містах та по трасах. Дослідники виявили, що загалом якість пального різко підвищилася, але разом з тим «бодяжники» все ще не збираються складати «зброю».

Проби бензину А-95 було придбано в найбільших всеукраїнських мережах (SOCAR, УКРНАФТА, AMIC, ANP, MARSHALL, SHELL, UPG, БРСМ-Нафта, U.GO), а також у серйозних регіональних гравців (потужна столична мережа KLO, мережа АЗС на південному сході України PARALLEL, ФАКТОР, харківські SVR та OVIS). Проби взяли також і на невеликих мережах які оперують також в райцентрах і невеликих містах (VST, LUXWEN, DNIPRO OIL GROUP, BARREL, NPG, ЕНЕРГО-ЕКСПОРТ).

До речі на яких заправках України продають справжній зимовий дизель

Експерти традиційно розділили результати, отримані в лабораторії на зони – «зелену», «синю» та «червону». До першої потрапили мережі, результати яких відповідали нормативам Євро-5, «синю» – зразки без порушень, але «без запасу міцності», тобто на грані дозволених значень. І нарешті, «червона» – мережі, пальне на яких не відповідало нормативам профільного ДСТУ.

Зразки були перевірені за основними параметрами – октанове число, вміст сірки та об'ємні частини ароматичних вуглеводнів та бензолу. Додатково експерти перевірили вміст біоетанолу та метанолу.

АЗС

(дослідження по ДСТУ 7687:2015)

Октанове число

(дослід. метод)

Вміст сірки

Об’ємна частка ароматичних вуглеводнів

Об’ємна частка бензолу

Нормативи

не менш 95 од.

не більше 10 мг/кг

в %, не більш 35

в %, не більш 1.0

SOCAR

96,7

4

25,6

0,4

УКРНАФТА

95,9

3

29,6

0,3

AMIC

96,6

6

25,8

0,2

KLO

96,5

6

26,4

0,4

PARALLEL

95,8

5

29,7

0,4

SVR (Харків)

95,7

7

27,7

0,5

U.GO

95,2

7

30,2

0,5

UPG

95,3

7

28,4

0,4

ФАКТОР

95,5

10

25,6

0,9

OVIS (Харків)

95,1

10

26,2

0,6

LUXWEN

95

10

29,8

0,4

VST

95,7

10

26,0

0,9

SHELL

95,4

9

29,3

0,5

БРСМ-НАФТА

95,1

14

28,4

0,5

MARSHALL

96,7

13

28,0

0,8

ANP

96,6

20

17,4

1,2

DNIPRO OIL GROUP (Дніпро)

96,4

23

18,3

10,1

N PG (Запоріжжя)

97,2

24

8,7

1,8

ЕНЕРГО-ЕКСПОРТ (Запоріжжя)

93,5

3745

54,3

39,5

BARREL (Запоріжжя)

97,4

4

8,6

4,3

Зелена зона

Чи не вперше за останні роки «зелена» зона стала чисельно більша, ніж «червона». Разом з тим, зміни відбулися і в якісному складі учасників. Окрім великих приватних мереж (SOCAR, AMIC, UPG), вперше до лідерської номінації потрапили державні компанії - УКРНАФТА та U.GO. Це зайвий раз підтверджує тезу про те, що при бажанні державні компанії можуть бути прозорими, ефективними й прибутковими.

В «зелену» зону також потрапили дві мережі з прифронтових регіонів - мережа АЗС на південному сході України PARALLEL та новостворена (!) мережа SVR у Харкові. Ведення бізнесу в тих умовах вже викликає повагу, а відповідальне відношення до своїх клієнтів – це взагалі щось неймовірне.

Загалом, показники у бензинів, придбаних у вищезазначених мережах, були значно кращими від вимог ДСТУ. Для початку було перевірено найголовніший для роботи двигуна параметр – октанове число. Норматив встановлено на рівні не нижче 95 одиниць. Найбільш солідний запас – у SOCAR, бензин у цій мережі фактично 97-й. Відмінні результати також у AMIC (96,6) та KLO (96,5). За таких показників октанового числа двигун працює рівно і віддає повну потужність, а витрати пального менші.

Наступний перевірений параметр – кількість найбільш шкідливої для двигуна та екології сірки. Чим більше її в пальному, тим меншим буде ресурс двигуна, його безпроблемна експлуатація. Також це важливо для людей в містах, адже оксид сірки, який викидається з вихлопом авто, може призвести до серйозних проблем зі здоров’ям. Норматив Євро 5 допускає не більше 10 мг/кг. Майже повністю сірка була відсутня у бензині А-95, придбаного в мережі УКРНАФТА (3 мг/кг). SOCAR, AMIC, PARALLEL – значно нижче нормативу.

Що стосується вмісту ароматичних вуглеводнів, то у всіх учасників цієї групи значення в межах норми, найменша кількість у SOCAR – лише 25%. Далі було перевірено ще один важливий показник – вміст бензолу. Цієї токсичної речовини в бензині має бути якнайменше, оскільки збільшення його кількості «вбиває» каталізатор, і також може зменшити ресурс двигуна до десяти разів. Найбільш «чистий» бензин у AMIC (0,20 % при нормі не вище 1%), низькі значення зафіксовано і в УКРНАФТІ та KLO. Висновок експертів однозначний – це європейське пальне із закордонних заводів, яке транспортувалося і зберігалося згідно з нормами.

Синя зона

В «синю» зону в основному потрапили регіональні мережі, єдине виключення – SHELL. Бензини А-95 на заправках ФАКТОР, OVIS, VST, LUXWEN відповідали стандарту Євро 5, але з показниками, що впритул наблизилися до граничних норм. Для невеликих мереж з не надто «розкрученими» брендами – цілком прийнятні результати.

До речі експерти перевірили недолив та якість автогазу.

Червона зона

При всіх позитивних тенденціях і посиленню відповідальності за торгівлю не кондиційним пальним, третина всіх зразків, перевірених в лабораторії мала значні порушення якості. У «червоній» зоні опинилися великі мережі БРСМ-Нафта, ANP, MARSHALL та регіональні гравці DNIPRO OIL GROUP, BARREL, NPG, ЕНЕРГО-ЕКСПОРТ.

Майже всі зразки мали порушення в частині шкідливої для двигуна та екології сірки, яку неможливо видалити з пального в не заводських умовах. І якщо у більшості проб порушення були значними, але не «смертельними» – від півтора до двох разів перевищення, то у «бензині» з мережі ЕНЕРГО-ЕКСПОРТ сірка була на захмарному рівні. Вміст цієї речовини виявився 380 разів більше нормативу! Не важко здогадатись, що проблеми з паливною системою та двигуном після заправки такою субстанцією почнуться неминуче і дуже швидко.

З об’ємною часткою отруйного бензолу в пробах теж біда. ЕНЕРГО-ЕКСПОРТ знову ставить рекорди – це пальне майже на 40% складається з бензолу! В бензині з АЗС DNIPRO OIL GROUP – десятикратне перевищення, BARREL – чотирикратне. Нагадаємо, це небезпечна сполука, від якої утворюється нагар та відбувається перегрів двигуна. Як це «пальне» буде «переварюватися» двигуном вашого авто при такій величезній кількості бензолу – питання скоріше риторичне.

Додатково експерти перевірили зразки на вміст кисневмісних сполук, зокрема вміст біоетанолу та метанолу. Виявилося, що «дев’яносто п’ятий» з запорізької мережі BARREL на 40 % складається зі спиртів. Це при нормативі не більше 8 відсотків сумарно. Перевищення вмісту спиртів в чотири й більше разів також знайдено в зразках DNIPRO OIL GROUP, ANP, NPG. Експерти кажуть, що при таких значеннях витрата пального буде дуже неприємним сюрпризом для автомобілістів.

Підсумовуючи, в Інституті споживчих експертиз все ж прогнозують позитивні зміни щодо якості пального на ринку України. По-перше, з поверненням нормативів фальсифікувати і торгувати не якісним пальним стане значно важче. По-друге, тон починають задавати державні мережі, які зазвичай працюють на полі дискаунтерів, і тепер конкуренція в нижньому ціновому сегменті стане більш жорсткою, що потенційно буде штовхати невеликі мережі до покращення якості.

Нагадаємо, що складено рейтинг легкових гібридів, які споживають найменше пального..