Проект “Периметр”: армійський КрАЗ, який сам собі вміє рити окоп

20 серпня 2022

Серед усіх ролей, які примірювали на себе могутні КрАЗи свого віку, “Авто 24” знайшов ще одну, маловідому більшості українців…

Коли ціна танків почала виражатися у мільйонах, а час навчання екіпажу – в роках, конструктори замислилися про додаткові засоби захисту від ворожих засобів ураження. І подумали, що непогано було б навчити броньовану машину самотужки зариватися у землю. Власне, тактичний прийом “танк в окопі” відомий ще з часів Другої світової. Однак не годиться сучасному танкістові, який працює з електронними прицілами, махати по пів дня лопатою.

Спочатку військові навчили самостійно закопуватися у землю танки: в капонірі їхня живучість в бою зростала у три-чотири рази.

Читайте також: КрАЗ на ракетному паливі: головні колеса української армії

Одне слово, починаючи від середини ХХ століття танки отримали пристрої для риття власного окопу, а екіпажі почали відпрацьовувати цей норматив “на час”.

Пізніше, вже у 1960-х роках, життя змусило замислитися про облаштування капонірів і конструкторів армійських автомобілів. Саме тоді у провідних арміях світу у “товарній” кількості з’явилася тактична ядерна зброя. Снаряди та легкі ракети з ядерним зарядом загрожували в першу чергу вибуховою хвилею великої сили. До якої вразлива не лише піхота, а й автомобільний транспорт.

Щоб не залишити війська без підвезення боєприпасів, пального, підкріплень та інших видів забезпечення, вантажівки вирішили при загрозі ядерного удару ховати у землю. Але знову-ж таки, нехай водій вантажівки не такий кваліфікований та високооплачуваний фахівець, як танкіст, але ж скільки годин він буде закопувати свою машину у землю за допомогою лопати?

Комплект для підготовки власного капоніру можна було встановити на будь-який КрАЗ-255Б. Причому – в умовах армійських майстерень.

Тоді Кременчуцький автомобільний завод отримав завдання спроектувати пристрій, який перетворить вантажівку на бульдозер. Щоправда, пізніше з’ясувалося, що вийшов не бульдозер, а скрепер, але це не принципово.

Секретний проєкт отримав назву “Периметр” і його доручили відділу, який займався підвіскою КрАЗів. Завдання було простим: розробити додатковий пристрій, який би допомагав машині швидко вирити сховище, але б не обмежував її основного функціонала – перевезення вантажів та людей.

Зрозуміло, що головним було винайти принципову схему землерийного пристрою – і конструктори знайшли вдалий варіант. Який, до речі, використовувався не лише на “лаптьожнику” КрАЗ-255Б, а і на інших армійських ваговозах тієї пори: ЗІЛ-131 та “Урал-375”.

Установка “Периметр” з точки зору військових практично не обмежувала функціональність вантажівки. Вага машини зростала на 600 кг.

Схема проста, як і належить армійській техніці. Позаду вантажної платформи силою гідравліки опускається поперечний ніж – на всю ширину автомобіля. При русі машини вперед він починає зрізати шар грунту завтовшки 5 – 7 см. Грунт тут же опиняється на такому собі еластичному фартуху з гумо-тканинної стрічки, що тягнеться впритул за ножем. Коли цей піддон наповнюється, зрізання грунту автоматично припиняється і машина, не зупиняючись, тягне гумовий полог волоком вперед – на місце розвантаження. Там достатньо підняти ніж у походне положення, щоб земля з цього пологу висипалася.

Читайте також: КрАЗ випустив для української армії бронеавтомобілі “Кугуар”

Автомобіль робить коло, прицілюється, знову заходить на те місце, де вже знято 7 см грунту, і водій знову опускає ножа, заглиблюючи траншею.

Так повторюється доти, поки глибина ями завширшки з автомобіль не сягне глибини 2,5 метри. Машина заїжджає у цю траншею і зупиняється у найглибшому місці. Цього вважається достатнім, щоби вибухова хвиля не завдала КрАЗові шкоди.

КрАЗ на полтавських номерах зайняв місце в капонірі, відритому без сторонньої допомоги. Фото з випробувань на полігоні НДІ-21 у 1969–1972 рр.

Проєкт отримав попередні узгодження від військових, почалися численні випробування. Було побудовано кілька дослідних екземплярів КрАЗ-Э255БП, причому навіть у двох поколіннях – друге отримало вдосконалення. Автомобіль відривав собі капонір за дві години, витрачаючи при цьому 42 – 70 літрів дизпалива (в залежності від типу грунту).

У похідному положенні пристрій “Периметр” не погіршував прохідність КрАЗа, але при власній вазі 600 кг на стільки ж зменшилася вантажопідйомність машини – до 6,9 тонни. Тривалого навчання для водія не треба було, усіма операціями він керував зі своєї кабіни. Дообладнати комплектом для відриття капоніру можна будь-який КрАЗ-255, це робилося в умовах звичайної майстерні.

КрАЗ опускає ніж, зрізає грунт і накопичує його на гумо-тканинному фартуху. Відтягнувши цей піддон подалі, “Периметр” підіймає його вгору і струшує землю.

Врешті-решт, в серію ані КрАЗ з “Периметром”, ані обладнаний ним ЗІЛ з “Уралом” не запустили. Так само як і окремі комплекти для обладнання на армійських базах. По-перше, земляні роботи дуже прискорювали зношення агрегатів трансмісії. При активному використанні на земляних роботах – понад 35 – 50 годин роботи – “лаптьожник” отримував пошкодження ресор задньої підвіски. Тобто “255-й” у версії з “Периметром” потребував підсилення певних вузлів.

Врешті-решт військові вирішили, що військовий екскаватор ЭОВ-4421 риє землю краще “Периметра”. Базувався ЭОВ на тому ж КрАЗ-255Б.

А самі “кразівці” вагомою причиною вважали також економічний чинник. Вирити капонір для КраАЗа самотужки обходилося у 108 тодішніх карбованців, а якщо готувати його військовим екскаватором ЭОВ-4421, то лише 41 крб. Цікаво, що зазначений одноковшевий екскаватор базується теж на шасі КрАЗ-255Б…

Читайте також: КрАЗ з двох половинок: забута модель 6434