Коли спекотно всім: що перевірити, щоб машина не перегрілася

26 червня 2022

Система охолодження потрібна двигуну протягом цілого року, але саме влітку настає її зоряний час. Адже до пекельної температури двигуна додається літня спека по той бік капоту. Між тим, одне з найслабкіших місць немолодого автомобіля – саме система охолодження. “Авто 24” знає, як знизити ризик її відмови у дорозі.

Водії з досвідом знають: система охолодження вживаної машини багата на сюрпризи. Від проблем з опаленням до вимушеної зупинки у дорозі, и при тому банальний перегрів двигуна легко призводить до капітального ремонту силового агрегату.

Якщо водій вживаного автомобіля прогавить критичні покази термометра, він може легко “влетіти” на чималеньку суму – повний ремонт двигуна.

В принципі, слабкі елементи цієї системи у кожної моделі двигуна добре відомі автомеханікам. Але далеко не завжди їх можна завчасно проконтролювати – часто їх зовнішній вигляд нічого не говорить діагносту, а деякі компоненти системи охолодження розташовані так, що і побачити їх – справжня проблема. Але це не означає, що прогнозувати стан і відмови системи охолодження не можна. Деякі загрози може виявити навіть сам автовласник, деякі – “по зубах” лише досвідченим професіоналам.

Читайте також: Як промити систему охолодження авто народними методами

Поверхневий огляд

Зовнішній вигляд підкапотного простору може багато що сказати водієві, і для цього не потрібно мати особливого досвіду.

  • Рівень антифризу. Незначне випаровування може мати місце, але якщо рідину доводиться доливати щомісяця, то це говорить про негерметичність. Місце витоку треба знайти й усунути, інакше проблема прогресуватиме і рано чи пізно двигун залишиться без охолодження.

Сліди протічок і тріщини на гумових шлангах – сигнал до їх негайної заміни. Старі пластикові патрубки треба замінювати, не чекаючи проблем.

  • Сліди патьоків та потіння. Вони – сигнал про те, що у цьому місці скоро відкриється водоспад і продовжувати рух стане неможливим. Пам’ятайте, що охолоджувальна рідина часто не залишає слідів витікання, оскільки швидко висихає на гарячих деталях. Радимо шукати сліди протікання охолоджувальної рідини у місцях кріплення патрубків, з’єднання шлангів, на самих шлангах.
  • Тріщини. Найслабкіші деталі системи охолодження – шланги, особливо якщо їх стиснути, можна побачити тріщини – спочатку неглибокі. Початок старіння пластику патрубків видають мікротріщини, які, проте, не дуже просто побачити. Шланги легко поміняти. С патрубками може бути складніше, але краще не чекати, поки вони розваляться у дорозі, і поміняти їх превентивно.
  • Проводка. На деяких деталях системи охолодження на виду у спостерігача можуть бути розташовані певні датчики. Проконтролюйте стан роз’ємів та дротів, що ведуть до них – саме через бруд, окислення, пошкодження ізоляції та обрів коли-небудь може перегрітись двигун.

Щодо запчастин до системи охолодження – варто зазначити, що в цій групі деталей традиційно дуже багато низькоякісних виробів. Притому, що навіть найдорожчі запчастини навряд чи будуть настільки ж довговічними, якими були “рідні” компоненти автомобіля. Тож якщо для вас важлива надійність автомобіля, поставтесь до вибору деталей з максимальною відповідальністю.

На старому радіаторі крім потіння антифризом через мікротріщини (на фото вгорі) може бути інша проблема – сміття. Його можна позбутися, а тріщини – сигнал до заміни.

Глибока діагностика

Власне, для контролю системи охолодження особливого обладнання не потрібно. Проте, труднощі у тому, що в багатьох випадках доведеться частково розібрати двигун. Тому можна приурочити діагностику та заміну важкодоступних деталей системи охолодження до іншого ремонту чи певних регламентних робіт: заміни приводу ГРМ, очищення інжекторів, заміни свічок тощо.

  • Важкодоступні патрубки. Система охолодження сучасного двигуна зазвичай має кілька металевих або пластикових патрубків, що з’єднують шланги між собою або з частинами двигуна. З часом пластик стає крихким і в один далеко не прекрасний день деталь руйнується. Металеві патрубки своєю чергою іржавіють і пропускають антифриз назовні. Для збереження надійності двигуна всі ці деталі на вживаній машині варто заздалегідь замінити новими.

Читайте також: В спеку і в мороз: 5 проблем автомобільного радіатора

  • Помпа. Насос охолоджувальної рідини має кілька причин для відмови. Достеменно дізнатися про його стан зазвичай можна лише після розбирання, але у сервісменів заведено заміняти помпу через певний пробіг (найчастіше порядку 60 тис. км).
  • Вентилятор. Підступна причина, з якої можна перегріти двигун і “нарватися” на його капремонт – невчасне увімкнення. Несправними можуть бути проводка, датчик і двигун вентилятора, причому іноді водій може не знати про проблему кілька зимових місяців – аж до настання спекотливих днів. Для перевірки треба довести температуру двигуна до верхнього ліміту робочої температури, коли і повинен увімкнутися вентилятор.

Металеві патрубки системи охолодження часто ховаються у глибині моторного відсіку. Але вони підступні: на старій машині іржавіють до дірок.

Як берегти систему охолодження

Якщо ваша машина давно вже не нова, дотримуйтеся таких правил:

  • Слідкуйте за температурою двигуна під час руху.
  • За можливістю частіше контролюйте рівень антифризу в системі (зазвичай в розширювальному бачку).
  • Не ігноруйте нетипові, незрозумілі прояви у “поведінці” машини: запах та незрозумілий шум з-під капота, пара в районі двигуна, неадекватна робота кліматичної установки (“пічки”). Це можуть бути симптоми проблем з герметичністю, приводом помпи та вентиляторами, перегріву двигуна, повітряних пробок у системі охолодження тощо.
  • У далекій дорозі майте в багажнику запасний антифриз або воду для доливу, у кількості не менше 1 – 2 літрів.
  • Незалежно від віку машини продовжуйте дотримуватись встановленого автовиробником регламенту заміни привідних ременів, роликів, помпи та охолоджувальної рідини. Це допоможе знизити ризик несподіваної відмови двигуна у дорозі.

В жодному разі не намагайтеся продовжити рух з нестачею антифризу у системі охолодження. Навіть якщо ви проїдете із “сухим” радіатором відстань у сто метрів, це може призвести до пошкоджень головки блоку циліндрів, поршнів та стінок циліндрів. Тобто до поламок двигуна, які не усунути навіть його капітальним ремонтом.

Якщо вік машини переступив відмітку 5 – 6 років, варто щотижня контролювати рівень антифризу. І постійно слідкувати за температурою двигуна.

Рекомендація “Авто 24”

Власник ненового авто має розуміти, що колись настане той день, коли його машина остаточно перейде в категорію вживаних. З одночасною зміною ставлення власника до технічного стану машини: щоб вона не підвела у дорозі, доведеться періодично витрачати час на контроль, обслуговування та превентивні ремонти. Так, ці клопоти можна ігнорувати, але тоді доведеться бути готовим до поламок у дорозі, пошуку буксира або евакуатора. Зрозуміло, це буде дорожче і в грошовому виразі, і з точки зору витрат часу – але вибір завжди за власником авто.

Читайте також: Навіщо потрібно перевіряти систему охолодження