Нацбанк з 3 жовтня запровадив режим гнучкого курсу, чим стурбував українців. Адже є підстави вважати, що гривня знеціниться, а ціни на АЗС підуть вгору.
На думку засновника мережі АЗС "Прайм" Дмитра Льоушкіна, якщо курс досягне 45 гривень за долар, при збереженні нинішніх світових цін на нафту, пальне в Україні подорожчає до 65 гривень за літр. Подальше просідання гривні відносно долара призведе до ще більшого дорожчання пального.
Читайте також: +11,2 гривень на літрі: як зростають ціни на пальне після збільшення податків
Експерт поділився прогнозом щодо того, як зміни Нацбанку вплинуть на ціни на пальне. На думку Льоушкіна, перехід до гнучкого курсу призведе до девальвації гривні, що, в свою чергу, потягне вгору цифри на стелах українських АЗС.
Експерт пояснює, що в Україні існує давня традиція: до Нового року бюджет "закривають" збільшенням курсу, однак після Нового року, як правило, курс стабілізується за рахунок валютних надходжень від експорту. Проблема цього року, на думку Льоушкіна, полягає в тому, що через проблеми з експортом української продукції та скорочення надходжень міжнародної допомоги очікуваної стабілізації курсу може не відбутися.
"У серпні не було надходжень грошей від наших донорів, які підтримують гривню. А на міжбанку ми все-одно продали 2,8 млрд доларів. По вересню я статистику не бачив, сказати не можу, вона ще не опублікована. Але я не думаю, що вона набагато кращою. Можливо, щось і перепало, але продавали (валюту) ми все одно активно", — розповідає експерт.
Виходячи з цього, засновник мережі АЗС "Прайм" переконаний, що вже до кінця 2023 року курс підскочить до рівня 45 гривень за долар. При цьому, якщо світові ціни на нафту залишаться на тому ж рівні, пальне в Україні подорожчає до рівня близько 65 гривень за літр вже в найближчі місяці.
"Ми чекаємо збільшення на 23%. Ціна на ОККО сьогодні - 58 гривень, плюс 20 відсотків – це 69,60 грн. Я думаю, що реальна ціна буде 65-67 гривень за рахунок того, що мережі АЗС трохи маржу свою скоротять, маркетингом поріжуть (урізавши знижки та спеціальні пропозиції для постійних клієнтів)", – розповів Льоушкін.
Собівартість пального на українських АЗС складається з трьох основних компонентів: світової ціни на нафту, яка зараз коливається в районі 90 доларів за барель, курсу долара та фактора втручання уряду (яке зіграло значну роль в подорожчанні бензину в минулі місяці у зв'язку з підвищенням податків).
Читайте також: Зеленський підписав закон про підвищення податків на пальне
За словами Льоушкіна, навіть без фактора втручання уряду в ціноутворення, якщо ціни на нафту зростуть ще більше, то ціна бензину може підскочити до 70, і навіть 80 гривень за літр.
На думку експерта, українська влада вже морально змирилась з ціною в 65 гривень. Пояснювати це можна буде подорожчанням нафти та зростанням курсу долара. Але якщо ціна пального перевищить 70 гривень, будуть якісь дії.
"Моя особиста думка, що в такому випадку буде якась реакція з боку уряду: скасують ПДВ або зменшать акциз. Тому що завести ціни за 70 гривень/літр — це вже щось надзвичайне", - вважає Льоушкін.