Верховна Рада минулого тижня прийняла в першому читанні два законопроекти (4643-д і 4644-д), що стосуються розмитнення авто на іноземній реєстрації.
Влада закон хвалить, але в русі "Автоєвросила" (АЄС) документ критикують і наполягають на прийнятті законопроекту №3704, який урізує ціну розмитнення шляхом зменшення податків під час ввезення в Україну.
Читайте також: Верховна Рада схвалила новий законопроект про розмитнення "євроблях"
Зараз йде робота над правками в прийняті документу. Активісти будуть намагатися додати через депутатів в підсумковий текст закону положення із законопроекту 3704.
Президент Володимир Зеленський називає ухвалені парламентом документи компромісними: за його словами, пільгами зможуть скористатися півмільйона "євробляхерів". Але глава АЄС Олег Ярошевич після голосування Ради записав відеоповідомлення, в якому повідомив про гостру необхідність доопрацювати зазначені законопроекти.
Одна з нардепів та авторів документа Ольга Василевська-Смаглюк переконує, що законопроект зробить розмитнення транспортних засобів більш доступним, оскільки її вартість складе € 780 (за сьогоднішнім курсом НБУ - близько 26,4 тис. Грн), хоча раніше "евробляхерам" довелося б розщедритися на все € 2090 (70,8 тис. грн). Іншими словами, сума зменшиться в 2,5 рази.
Глава податкового комітету Ради Данило Гетманцев називав цифру для більшості випадків в €1 тис. (Майже 34 тис. грн). А співавтор законопроектів Олексій Ковальчук - € 700-800 (23,7-27,1 тис. Грн). Але, незважаючи на скорочення плати, народні обранці хочуть урізати і терміни розмитнення - протягом півроку (180 днів) з моменту вступу зазначених законів в силу. Відзначимо, активісти пропонують збільшити терміни розмитнення до 270 днів.
По-перше, представники АЄС вважають, що прийняті в першому читанні законопроекти несправедливі щодо вартості самого авто, яке необхідно розмитнити. Якщо автомобіль коштує € 2 тис., а плата за розмитнення складе € 1 тис., і власнику дорогої машини, скажімо, за € 50 тис., доведеться розщедритися на ту ж суму.
Читайте також: Скільки українці заплатили за розмитнення авто у 2020 році
По-друге, законопроект 4643-д має ще дві заковики: він стосується тільки легковиків, напів- і вантажних машин, і не полегшує розмитнення для тих, хто міг би претендувати на пільги, наприклад, учасникам АТО, батькам багатодітних сімей та ін. Про необхідності поблажок для пільговиків детальніше говорив сам глава руху Ярошевич в своєму відеозверненні.
У пропонованих законопроектах ціна розмитнення "евробляхи" буде залежати від трьох показників:
Вартість можна легко перевірити самостійно за допомогою калькулятора на сайті АЄС. Наприклад, якщо взяти Honda Accord 2006 року випуску з об'ємом на 2000 куб.см, то власнику доведеться заплатити € 775 (26,3 тис. грн). Якщо у вас Peugeot 206 2008 року на 1400 куб.см, то розмитнення обійдеться рівно в ті ж гроші.
Як відзначають деякі автоюристи і самі брокери, так як закон ще не прийнятий у другому читанні, про самостійне розмитнення авто говорити рано.
"Розмови ходять, але документально це ніде не прописано. Багато" евробляхерів "хочуть, звичайно ж, самі прийти зі стопкою документів, покласти їх у віконце. Машина розмитнено, власнику дали документи, а він поїхав в МРЕВ і став на облік. Якщо депутати спростять систему, я тільки за ", - відзначає один з брокерів.
За його словами, багато його колег залишаться без роботи, але з бюрократією необхідно щось робити: щодо дистанційного зняття з обліку є бажання, але можливості поки немає.
"Обійтися без брокера бажання у багатьох є, але механізм в пропонованих законопроектах не прописаний. Немає такого, щоб людина сама, в обхід всього вирішила проблему", - вторить брокеру інший автоюрист. І додає, що питання дійсно гостре: деякі брокери виявляються аферистами, хоч і досить рідко.
Для розмитнення авто необхідно підготувати пакет наступних документів:
Щоб розмитнити авто, необхідно з договором купівлі-продажу поїхати в закордонний відділ комунікацій, який вказаний в техпаспорті, і зняти автомобіль з обліку. У будь-якому МРЕВ цього зробити не вийде. Там власник авто і знімає його з обліку. Йому видають транзитні номери, він стає за місцем в електронну чергу, беручи талончик.
Людину викликають на заповнення необхідних бланків. Всі ці дані практично переписуються з договору купівлі-продажу. Техпаспорт заберуть і видадуть тимчасовий.
Правда, і тут без іноземного брокера не обійтися, так як треба зробити експортну декларацію. Така послуга буде коштувати € 50-100 (1,7-3,4 тис. Грн). Але і тут можна заощадити, пояснюють брокери.
Наприклад, якщо мова йде про авто на польських номерах, то на митному посту Ягодин цієї декларації не вимагають. На всіх інших пунктах документ попросять обов'язково.
Читайте також: Ввезені "євробляхи" дозволять розмитнити за пільговим тарифом: проект Закону
Після цього потрібно сфотографувати всі документи (купча, транзитний техпаспорт, довідка про зняття з обліку, паспорт, ідентифікаційний код, закордонний паспорт) і скинути брокеру. Також треба буде сплатити всю суму митних платежів на рахунок митниці.
Останнє можна зробити або самостійно через онлайн-банкінг (Приват24, monobank і т.д.), ввівши IBAN (е-чек про оплату потрібно скинути брокеру), або через банківське відділення. Після того, як брокер отримає підтвердження оплати, він надішле номер попередньої декларації. З цього моменту "евробляхер" може їхати на кордон.
Головне, як відзначають автоюристи, в цьому випадку необхідно їхати по "червоному" коридору, оскільки "зелений" коридор призначений для транзитних авто. Після проходження польської митниці на українській власнику авто проштампуют всі документи, за що візьмуть у середньому 100-300 грн.
З моменту проходження кордону у власника авто буде 10 днів, щоб зробити техогляд і приїхати в зону митного оформлення - митний термінал, пройшовши сертифікацію. Митний інспектор проведе огляд автомобіля, "прожене" його через базу, порівнюючи із середньою ринковою ціною.
Якщо все проходить успішно, власник машини отримує митну декларацію, з якою їде в МРЕВ, записавшись попередньо в електронну чергу. При цьому, як кажуть в АЄС, з розмитненням варто було б поспішити, оскільки черги бажаючих в МРЕВ Литви і Польщі почали стрімко зростати, тому процес може затягнутися.