Сьогодні у мешканця України є ціла купа причин придбати собі електровелосипед. Але для багатьох цей транспорт незнайомий, а критерії його оцінки невідомі. Журналісти “Авто 24” розібралися, як обирати велосипед з електроприводом.
Навіть якщо у вас є електромобіль, підхід до електровелосипеда ви знайдете не відразу. В першу чергу тому, що є суттєві відмінності у концепції приводу. Вибір зручніше розділити на два етапи – так би мовити, грубий відбір та тонкий.
Зовні електровелосипед від звичайного легко відрізнити за наявністю акумулятора. Але буває, що його ховають у раму, як у моделей на фото.
Спочатку треба визначитись із кількома базовими параметрами вашого майбутнього електровелосипеда.
Читайте також: Велосипед замість машини: як обрати
Як і в автомобільному світі, велосипеди – і електрифіковані у тому числі – відрізняються за призначенням. Розподіл тут такий: міські, дорожні, гірські, складні. Обираєте в залежності від того, де буде експлуатуватись ваш електровелик і які при цьому завдання на нього покладатимуться. Майте на увазі, що майже обов’язково покращення одних характеристик погіршить бодай одну-дві інших.
Наприклад, витривалий електробайк для прогулянок на природі не просто буде дорожчим через більш міцну конструкцію, а й матиме суттєво дорожчу систему електроприводу.
Практично будь-який тип велосипеда може бути електрифікованим: міський, складний, дорожній, гірський, туристичний.
Технічні нюанси влаштування електричного велосипеда пов’язані між собою, тому при певному розмаїтті компоновок та конструкцій вибір насправді може бути обмеженим.
Розташування двигуна у передньому колесі – більш простий і дешевий варіант. Але якщо доведеться знімати його для розміщення у багажнику, то ви матимете додатковий клопіт з роз’єднанням дротів. На путівцях складного профілю при різкому доданні “газу” можливо короткочасне пробуксовування переднього ведучого колеса.
Двигун у передньому колесі – найдешевший варіант компоновки електровелосипеда. З’єднання мотора з колесом буває прямим або через редуктор.
Розташування мотора у задньому колесі забезпечує більш впевнену поведінку байка на поганій дорозі та дозволяє використати більшу потужність двигуна.
Зустрічається ще розміщення електромоторчика в центрі рами – біля каретки, але це найдорожчий варіант, пов’язаний з деякими додатковими можливостями приводу (про них нижче). Наприклад, іноді це дає змогу використовувати “коробку передач” біля заднього колеса – а це не лише краща тяга на підйомах, а й більший пробіг від зарядки до зарядки.
Тут все просто. Двигун з вбудованим редуктором дає кращу тягу і економить заряд батареї. В мінуси йому заносять меншу максимальну швидкість, але якщо чесно, і тих 30 – 32 км/год для наших доріг цілком достатньо. Адже падати на асфальт з тих 50 км/год, які дає безредукторний мотор, у літньому велосипедному одязі просто небезпечно.
Редукторний двигун підвищує обертовий момент на колесі й економить енергію. Але він дорожчий і не такий швидкий, як мотор з прямим приводом.
Більш дорогі моделі мають дуже корисний гібридний режим руху – коли електропривід не замінює людину цілком, а лише допомагає їй, коли вона крутить педалі. Ця функція називається ще pedal-assist – педальний асистент, він економить енергію у батареї й залишає водієві можливість попрацювати фізично. Зазвичай є кілька ступенів допомоги, а ще асистент буває з інтелектом: чим дужче водій налягає на педалі, тим більше відчувається допомога.
Читайте також: Без бензину: що можна придбати з альтернативного електротранспорту
Акумулятори бувають трьох видів:
Від себе додамо, що дуже корисно, коли батарею виконано легкоз’ємною: це і проти крадіїв допомагає, і дозволяє заряджати акумулятор удома, наприклад, уночі.
Лише кілька додаткових компонентів перетворюють звичайний велик на електричний. Але ціна зростає як мінімум вдвічі.
Крім основних критеріїв вибору електровелосипеда, є ще кілька вторинних. Але тут вже простіше, оскільки все схоже на автомобільні принципи.
Навіть найпростіший комплект електроприводу включає в себе прилад показу стану батареї. На фото вже справжній трипкомп’ютер.
Якщо ви розумієте, що покупка електровелосипеда для вас важка у фінансовому розумінні, розгляньте питання з іншого боку. Можливо, у вас є звичайний велосипед – то можна перетворити його на електробайк. Готові комплекти для такого перевтілення продаються в інтернеті. За наявності елементарних слюсарних навичок його можна встановити на свій велосипед власними руками. Головне, що треба врахувати при виборі такого комплекту – щоб всі його компоненти були узгоджені між собою. Крім того, треба, щоб геометричні параметри вашого базового велосипеда підходили до вузлів електрокомплекту.
Читайте також: Невідомі велосипеди Харківського велозаводу ХВЗ