Профільний комітет Верховної Ради затвердив законопроєкт, який рекомендується прийняти в сесійній залі парламенту. Розмитнення має стати більш доступним, ніж сьогодні.
2 лютого відбулось обговорення законопроєкта про розмитнення автомобілів у «Дії» в профільному "податковому" комітеті Верховної Ради. Нардепи рекомендували ухвалити його за основу. Експерти Інституту досліджень авторинку розібралися, якими можуть бути нові ставки розмитнення та коли система може запрацювати.
Також у тему стартувала тестова версія розмитнення авто через "Дію"
Законопроєкти 7466 та 7468 від 15.06.2022, ініційовані Кабінетом Міністрів України, про розмитнення авто в Дії.
Попри те, що більшість профільних міністерств, комітетів та служб висловилися проти ухвалення законопроєктів, «податковий» комітет рекомендував ухвалити їх у першому читанні. Правка була лише одна: нові правила поки що діятимуть на час воєнного стану.
Це означає, що документи найближчим часом винесуть на розгляд у залу Парламенту, і у разі, якщо вони наберуть необхідних 226 голосів народних депутатів, відбуватиметься повторне обговорення в комітетах.
Міністерство цифрової трансформації анонсувало можливість розмитнити автомобіль у смартфоні онлайн, без відвідування установ та організацій. Достатньо буде ввести VIN-код автомобіля та завантажити копії документів, а платежі будуть нараховані автоматично, за сталою формулою. На розмір єдиного платежу впливатимуть лише технічні характеристики авто.
Суть проста, пояснює народний депутат, заступник голови профільного "податкового" комітету Ярослав Железняк:
Стосуватимуться нові правила як фізичних, так і юридичних осіб, проте виключно легкових автомобілів, як нових, так і вживаних. Для інших категорій транспортних засобів процедура та вартість митного оформлення залишиться такою ж, як зараз. Незмінним залишається й екологічний стандарт — не нижче «Євро-2», тобто від 1996 року випуску.
Кабмін пропонує перехідний період довжиною у 5 років, протягом якого вартість розмитнення поступово знижуватиметься для автомобілів віком до 10 років.
Базою для нарахування податків є ставка, що розраховується за такою формулою:
СТАВКА = Коефіцієнт віку * об’єм двигуна в куб. см. * Коефіцієнт типу двигуна * Коефіцієнт ексклюзивності
Коефіцієнт віку зменшуватиметься впродовж 5 років.
0 років — 2,2; 1 рік — 1,9; 2 роки — 1,65; 3 роки — 1,55; 4 роки — 1,45; 5 років — 1,35; 6 років — 1; 7 років — 0,9; 8 років — 0,85; 9 років — 0,8; 10 років — 0,75; 11 років — 0,7; 12 років — 0,7; 13 років — 0,7; 14 років — 0,7; 15 років — 0,7; понад 15 років — 0,7.
0 років — 1,54; 1 рік — 1,33; 2 роки — 1,16; 3 роки — 1,09; 4 роки — 1,02; 5 років — 0,95; 6 років — 0,7; 7 років — 0,63; 8 років — 0,6; 9 років — 0,56; 10 років — 0,53; 11 років — 0,7; 12 років — 0,7; 13 років — 0,7; 14 років — 0,7; 15 років — 0,7; понад 15 років — 0,7.
Коефіцієнт ексклюзивності нараховуватиметься на авто, які підпадають під сплату транспортного податку. Йдеться про автомобілі віком не старше 5 років, середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати. Вартість автомобілів визначає Мінекономрозвитку, та публікує вичерпний перелік цих моделей щороку до 1 лютого на офіційному сайті.
Окрім таких новацій, для електромобілів додатково передбачене звільнення від митних платежів не лише для легкових, але й сідлових тягачів та вантажівок. А для усіх транспортних засобів пропонують скасувати збір до пенсійного фонду під час першої реєстрації, який сьогодні складає від 3 до 5% від вартості авто.
Нагадаємо які зараз ставки на розмитнення авто
Найвигідніше буде розмитнювати новіші автомобілі, віком до 5 років. Так, для нових автомобілів вартість розмитнення може становити 9% від вартості (для Mercedes-Benz G-Class за 248 тисяч євро), натомість за старенький Volkswagen Passat доведеться заплатити аж 63% від його вартості.
Проте, якщо порівнювати з чинними ставками розмитнення, за новою формулою податків доведеться платити менше. Приємним бонусом може бути необов’язкова сертифікація та відсутність потреби платити за послуги митного брокера.
Буває, що між першим та другим читанням депутати вносять багато різних правок, і документ, котрий потрапляє на повторне голосування в зал, суттєво відрізняється від первісної версії. Тому якими саме будуть фінальні ставки розмитнення, поки невідомо.
Як показує практика, в разі, коли рішення дискусійне — а щодо розмитнення авто завжди ведуть гарячі дискусії — такий процес може зайняти кілька місяців, а то й років, пояснюють в Інституті дослідження авторинку. Наприклад, перші заяви про розмитнення в “Дії” були озвучені майже два роки тому. Потім було багато обговорень, у червні законопроєкт зареєстрували, і лише зараз дійшли до обговорення в профільному комітеті одного з трьох необхідних законопроєктів.
Зараз все в руках Парламенту. За словами Ярослава Железняка, голосування в залі може відбутися уже на початку лютого. Проте навіть якщо закон ухвалять в цілому, кажуть в Інституті досліджень авторинку, Мінцифрі буде необхідний певний час для реалізації технічної частини роботи сервісу. Тож реальний строк початку дії нового механізму за найоптимістичнішим прогнозом — не раніше літа цього року, кажуть експерти.