Які заправки не доливають в автомобілі автогаз

09:10, 16 жовтня, середа

Дослідження показало, що більша частина відомих мереж АЗС не доливають замовлений споживачем обсяг газу.

Після суттєвого підвищення акцизів на пальне в Україні, найбільше виросли ціни на автомобільний газ. За незначний проміжок часу вартість літра на АЗС підскочила на 3 – 5 гривень за літр. Щобільше, прогнозується подальше зростання вартості, оскільки в Європі, звідки він постачається в Україну, починається його дефіцит. Це неминуче призведе до дорожчання «блакитного» палива, а отже, вдарить по кишені автовласників.

Інший аспект подорожчання – бажання деяких продавців втримати нижчі ціни, аби не втратити клієнтів. Найпростіший спосіб досягти цього – “похімічити” з якістю пального або з точністю наливу. Оскільки “бодяжити” газ проблематично, залишається недолив. Саме тому експерти столичного Інституту споживчих експертиз перевірили дуже цікавий для автомобілістів параметр – точність наливу.

До речі наскільки якісний бензин продають на українських АЗС

Експерти перевірили зразки, придбані у великих мережах (WOG, SHELL), найбільших у столиці і регіоні мережах (КLO та AVANTAGE 7), а також у так званих дискаунтерів. Це також досить численні мережі, але з нижчим у порівнянні з іншими рівнем цін (БРСМ-Нафта, MARSHALL, БАРС). Також експерти перевірили деяких потужних регіональних “гравців” ринку – мережі VOSTOKGAZ (Дніпро та область), SVR (Харків та область), VST (Одеса та область), а для контрасту придбали газ і на «бочці», з ціною більш ніж на гривню нижчою за дискаунтерів.

Отже, «задують» чи «надують»? Багато автомобілістів з встановленим ГБО, люблять лякати один одного історіями про тотальний недолив на АЗС. Причому мова йде не про сотні грам, а про 3, 5 і навіть 10 літрів недоливу. Зазвичай водії у всьому звинувачують заправки, і не беруть в розрахунок можливі поломки газобалонного обладнання. Тому насамперед експерти перевірили, чи дійсно таке можливо.

За нормативами недолив може становити не більше 1%, але реально досягти такого результату на колонці досить складно. Експерти відібрали фіксовану кількість літрів газу на кожній з АЗС в спеціальний переносний пробовідбірник, потім в лабораторії визначили його масу і за формулою, з урахуванням щільності, перерахували в об'єм. У підсумку виявилося, що більша частина перевірених АЗС таки мають проблеми з точністю наливу, і в принципі, недолив у п’ять і більше літрів на баку зараз може бути сумною реальністю.

Переносний пробовідбірник, за допомогою якого перевіряють недолив газу. Фото Freepik

Але спочатку про позитив, оскільки 40% перевірених АЗС продають чесну кількість пального. Відразу у двох мережах (WOG та КLO), відпустили газу навіть більше, ніж оплачено. В цих мережах «перелив» склав один відсоток. Втім, це не дивно, оскільки репутація коштує дорого. Можливо саме тому у цих мережах були виявлені еталонні мірники для контрольного проливу, який при бажанні може зробити будь-який клієнт.

Рівно за чеком заправили на АЗС AVANTAGE 7, VOSTOKGAZ (Дніпро та область) та SVR (Харків). Ці мережі здебільшого регіональні, і позиціонуються як дискаунтери, тобто з меншою, ніж у великих мереж, ціною. Разом з тим, випробування на чесність вони пройшли на 100 %.

Недолив виявили в мережах БРСМ-нафта, SHELL, VST, БАРС, MARSHALL і на нелегальній «бочці». І якщо в мережах SHELL, БРСМ-нафта БАРС і MARSHALL, він склав не критичні 3-4 %, то у VST це вже були серйозні 7 %. Ну а антирекордсменом стала нелегальна бочка на Київщині, на якій експерти виявили фантастичні 12%! Ось і виходить, що вища ціна у великих мереж компенсується точністю наливу, тобто по факту вартість майже однакова.

Мережа АЗС

WOG

KLO

AVANTAGE 7

VOSTOKGAZ

SVR

Точність наливу, %

101

101

100

100

100

БРСМ-нафта

Барс

SHELL

LPG

«Бочка»

VST

MARSHALL

96

97

97

88

93

96

Результати жовтневого дослідження недоливу автогазу. Джерело: ІСЕ

Крім того, якщо порахувати щорічну реалізацію, то невеликі відсотки недоливу трансформуються в круглі суми, які не фіксуються фіскальною системою. А це – кошти на ЗСУ і соціалку, між іншим.

Також цікаво минулорічне дослідження недоливу та якості автогазу

За словами директора Інституту Юрія Чорнобривця, «результати дослідження недоливу автомобільного газу показали, що деякі мережі намагаються тримати нижчу ціну, але не хочуть поступатися прибутками. Раджу автомобілістам заправлятись лише в перевірених мережах, і звертати увагу на належно оформлені метрологічні повірки колонок, і пломби. Це значно скоротить ризик. Крім того, важливо вчасно і професійно обслуговувати ГБО – це збереже машину, бюджет, і вашу безпеку».