ФОТО: Авто 24|
Що означає ретроралі: відповідає OldCarLand-2019
Може здатися дивним, але для ралі на ретроавтомобілях не існує якихось особливих правил. Навпаки, це справжнє класичне змагання. Тому що (дозволимо собі нагадати) ралі – це змагання не на швидкість, а на регулярність руху. І суть у тому, що темп цього руху можна відрегулювати, задаючи екіпажам режим на маршруті.
Кожен етап розбитий на кілька ділянок, кожна закінчується пунктом КЧ – контролю часу. Тут потрібно відмітитися в суддів не пізніше і не раніше визначеного часу.
Відповідно, організатори гонок на сучасних болідах задають стартуючим жорсткий часовий режим, що вимагає високої середньої швидкості. З іншого боку, організатори ралі на ретроавтомобілях будують графік руху таким чином, щоб техніка не відчувала надмірних навантажень і щоб не порушувати меж безпеки.
Читайте також: Найкращі експонати OldCarLand-2019
Головне – не поспішати
Практично всі змагання на ретроавтомобілях в Україні проходять під егідою КІТС FAU (Комісія з історичних транспортних засобів Автомобільної федерації України), експерти якої при складанні Регламенту враховують історичну цінність техніки, яка виходить на старт, її можливості, вимоги безпеки руху.
На старт OldCarRally в травні 2019 р вийшло понад двадцять автомобілів. Не менше половини учасників – досвідчені раллісти.
Найвідоміші старти входять в змагання на Кубок України з ралі на історичних автомобілях. У 2019 р боротьба за Кубок складається з восьми етапів: OldCarRally в Києві, Leopolis у Львові, “Від фортеці до фортеці” в Кам'янець-Подільському, “Олександрія” в Олександрії, “Кубок ВОКАР” на Одещині, “Долина” на Івано-Франківщині, “Золота підкова” на Житомирщині та OldCarRally-осінь.
Етапи Кубка України з ралі на історичних автомобілях
Етап |
Ралі |
Регіон |
Дата |
I |
OldCarRally-весна |
м. Київ |
10 травня |
II |
Leopolis |
м. Львів |
2 червня |
III |
«Від фортеці до фортеці» |
м. Каменець-Подільський |
7 – 9 червня |
IV |
«Александрия» |
м. Олександрия |
22 червня |
V |
«Кубок ВОКАР» |
м. Одеса |
17 – 19 липня |
VI |
«Долина Карпати» |
м. Долина |
9 серпня |
VII |
«Золота подкова» |
м. Житомир - м. Вінница |
23 – 25 серпня |
VIII |
OldCarRally-осінь |
м. Київ |
4-6 жовтня |
Суть класичного ралі – вчасно прибути на пункти контролю часу (КЧ), що розташовані по всій трасі. Причому вчасно означає не тільки без запізнення, а й без випередження графіка. Відхилення від часу прибуття штрафується очками, і – тонкий нюанс – часто випередження карається більш суворо, ніж запізнення! Зроблено це для того, щоб спортсмени не поспішали даремно і не наражали себе на небезпеку.
Читайте також: Найцікавіші ретроподії-2019
Складність полягає в тому, що маршрут екіпажу заздалегідь не відомий, він прописаний в легенді умовними символами, а видається легенда учасникам незадовго до старту. Так що додаткове завдання для штурмана – не заблукати. Втім, як показує досвід участі в ретроралі журналістів сайту “Авто24”, навіть збившись з маршруту, екіпаж не втрачає шансів на призове місце або перемогу. Тому що в штурманському ралі від помилок з вибором шляху не застрахований ніхто. І в практиці КІТС FAU не поодинокі випадки, коли після підрахунку очок виявляється, що в ралі перемагають не маститі ветерани, а екіпаж з новачків-аматорів.
Крім заявлених КЧ (на фото) на маршруті можуть бути влаштовані не позначені РКЧ (раптовий контроль часу), непозначений КП (контроль проходження) і фотоКП.
Коротше кажучи, перед штурманом і пілотом стоїть два завдання: не збитися з маршруту і при тому проходити кожен з етапів з потрібною середньою швидкістю, по можливості не запізнюючись на КЧ і не з'являючись на ньому раніше, ніж потрібно.
Що потрібно, щоб перемогти
Для участі в ралі на ретроавтомобілі потрібен власне ретроавтомобіль – машина віком не менше 30 років, яка перебуває в технічно справному стані і по можливості максимально відповідає оригіналу. Ступінь автентичності залежить від вимог на конкретних змаганнях. Але грубо кажучи, до участі допускається практично будь-який здатний до безпечного руху ретроавтомобіль, просто кожне відхилення від оригіналу пеналізується штрафними очками під час технічної комісії.
Читайте також: Фестиваль ретротехніки OldCarLand-2019: перші відкриття
Також необхідний злагоджений екіпаж – пілот і штурман, причому штурман в класичному ралі на ретроавтомобілях грає вирішальну роль (не дарма такі ралі називають ще штурманськими). Штурману необхідні два прилади. Один – секундомір (підійде телефон з цією функцією), другий – для точного відліку пробігу – навігатор або смартфон з GPS, на худий кінець підійде одометр з точністю до сотень метрів, хоча штатні одометри не завжди точні. Водій буде користуватися спідометром – дуже бажано, щоб він був справний.
Ретроралі – в усякому разі, в Україні – відрізняється демократичністю: марка і модель ретроавто значення не мають, фінансові витрати відносно невеликі.
Головний девіз учасників ретроралі – не поспішати. Тому що практично завжди є час на обдумування маневру – але немає часу на виправлення помилки з об'їздом в кілька кварталів і розворотами на незнайомих розв'язках.
В Україні організатори зазвичай будують змагання так, щоб не перетворювати ретроралі в напружену гонку, що вимагає від екіпажу нервового і фізичного напруження – все-таки ретрорух це хобі, і такі змагання теж не повинні перетворитися на важку працю. Часто додатково в легенді дається середня швидкість руху, що полегшує штурману розрахунок маршруту.
Рекомендація Авто24
Щоб претендувати на головний трофей ретросезону – Кубок з ралі на історичних автомобілях – досить стартувати і успішно фінішувати в трьох етапах Кубка. Якщо ви любите ретротехніку, маєте старий автомобіль і хочете не тільки милуватися ним, але і використовувати його в справі, сміливо пробуйте брати участь в ретроралі. Це будуть захоплюючі і необтяжливі подорожі, які принесуть задоволення від спілкування з технікою і можуть принести радість перемоги.
Читайте також: Вічна тема: 5 ретро позашляховиків на OldCarLand-2019