Найбільш популярна марка бензину в деяких мережах може бути небезпечна для двигуна автомобіля.
За даними офіційної статистики, частка білоруських бензинів в Україні в загальному імпорті досягла 80%. А нафтопереробні заводи нашого сусіда грунтовно модернізовані, і випускають пальне стандарту Євро 5. Виходить, проблем з якістю бути не повинно? Це вирішили перевірити експерти Інституту споживчих експертиз, провівши рейд найбільш популярними мережами АЗС. Як виявилося, заправка "п'ятим" бензином все ще може бути квестом з сумними наслідками.
Основну увагу експерти приділили не лише великим всеукраїнським мереж АЗС, але середнім і регіональним мережам, які продають пальне дешевше, ніж у лідерів. Проби бензину А-95 були відібрані на заправках 13 мереж – Amic, ANP, Avantage 7, Chipo, GLUSCO, KLO, Marshall, Мотто, OKKO, Shell, Sun Oil, WOG і БРСМ-нафта.
Також цікаво: як перевіряють якість пального на АЗС
Проби були відправлені в сертифіковану лабораторію, де їх досліджували на відповідність нормативам профільного ДСТУ 7687:2015 (бензин А-95-Євро5). Зразки були перевірені за основними параметрами – октанове число, вміст сірки і об'ємні частини ароматичних вуглеводнів і бензолу. Результати не потішили – три зразки виявилися не кондиційними.
АЗС (дослідження за ДСТУ 7687: 2015) |
Октанове число (дослідн. метод) (норматив – не менше 95 од.) |
Вміст сірки,(норматив не більше 10 мг/кг) |
Об'ємна частина ароматичних вуглеводнів (в %, не більше 35) | Об'ємна частка бензолу (в %, не більше 1.0) |
БРСМ-Нафта |
97,2 |
5 |
22,5 |
0,40 |
KLO |
97 |
5,2 |
26,5 |
0,52 |
WOG |
96,5 |
6 |
18 |
0,54 |
Chipo |
96,7 |
7 |
18,3 |
0,75 |
Glusco |
95,5 |
7 |
26,9 |
0,70 |
ANP |
96,0 |
6 |
29,3 |
0,77 |
ОККО |
95,3 |
5,9 |
28,8 |
0,69 |
МОТТО |
95,4 |
9 |
25,8 |
0,76 |
SunOil |
95,9 |
8 |
23,6 |
0,59 |
SHELL |
96,5 |
7 |
28,5 |
0,51 |
Amic |
95,1 |
9 |
25,7 |
0,63 |
Avantage |
93 |
393 |
24,6 |
15 |
Marshall |
88 |
227 |
27,5 |
15,6 |
Насамперед перевірили найголовніший для роботи двигуна параметр – октанове число, яке характеризує стійкість пального до детонації (передчасного вибуху бензину в камері згоряння). Детонація шкідлива для мотора не лише підвищеною витратою палива і зниженням потужності, але й передчасним зносом двигуна через зайві навантажень. Октанове число вимірювали за дослідницьким методом: норматив – не нижче 95 одиниць. Всі зразки, крім одного, вклалися в норматив! Більш того, практично всі мали "запас" в дві і більше одиниці.
"Дев'яносто сьомим" бензин виявився у мережі БРСМ-нафта і КЛО (97,2 і 97 одиниць). А ось в бензині від мережі Avantage і Marshall "октану" не вистачило – 93 і 88 (!) одиниць відповідно, що нижче нормативу.
Далі експерти перевірили ще один важливий показник – вміст сірки. Якщо цієї шкідливої речовини в пальному занадто багато, це призводить до утворення нагару, забрудненню паливних форсунок і "смерті" каталізатора. До того ж стає "бруднішими" викиди в повітря: потрапляють дуже небезпечні сполуки. ДСТУ для А-95-Євро5 дозволяє не більше 10 мг/кг.
Тут також ситуація виявилася непоганою, але були й неприємні винятки. У мережі Avantage бензин виявився з вмістом сірки 393 мг/кг! Також перевищення вмісту сірки було виявлено в зразку бензину Marshall. Це дуже суттєві перевищення, здатні завдати смертельного удару двигуну. Для порівняння, у лідерів кількість сірки було мінімальним – БРСМ-нафта 5 мг/кг, КЛО та ОККО – 5,2 і 5,9 мг/кг відповідно.
Також в тему: у Верховній Раді пропонують знизити акциз на бензин
Наступний важливий параметр – вміст бензолу. Ця речовина здатна змивати масляну плівку, що призводить до підвищеного зносу циліндрів двигуна. ДСТУ нормує об'ємну частину вмісту бензолу на рівні не більше 1%. У цьому параметрі порушники все ті ж – у Marshall і Avantage бензолу було 15 раз (!) більше встановленого нормативу! Найменше шкідливої речовини виявилося у проб, відібраних на АЗС Shell (0,51%) і БРСМ-нафта – 0,40 відсотка.
Що стосується вмісту ароматичних вуглеводнів, ДСТУ регламентує їх вміст в бензині 5-ого екологічного класу не більше 35% за обсягом. Перевищення загрожує збільшеним процесом утворення нагару. У цьому параметрі всі випробовувані вклалися в норматив, порушень не виявлено.
АЗС (дослідження за ДСТУ 7687:2015) |
Об'ємна частка кисневмісних сполук (в %, не більше, метанол – етанол) |
БРСМ-Нафта |
Відсутн. |
KLO |
Відсутн. |
WOG |
Відсутн. |
Chipo |
Відсутн. |
Glusco |
Відсутн. |
ANP |
Відсутн. |
ОККО |
Відсутн. |
МОТТО |
Відсутн. |
SunOil |
Відсутн. |
SHELL |
Відсутн. |
Amic |
Відсутн. |
Avantage |
6,5 – Відсутн. |
Marshall |
Відсутн. |
До речі: як шкодить двигуну поганий бензин
Підсумки дослідження в цілому дуже схожі з результатами дизельного пального – у мереж "другого" ешелону (за кількістю станцій) – наприклад, БРСМ-нафта, KLO або GLUSCO, якість бензину стабільна, їх показники часто перевищують нормативи великих "преміальних" мереж. При цьому у них паливо дешевше!
Більш того, в цих мережах практично повністю знівельована різниця в рівні сервісу або асортименті товарів. Наприклад, у тих же БРСМ-нафта концепція заправок змінилася від "АЗК з магазином" на "магазин з можливістю заправитися". А KLO будує нові та реконструює існуючі комплекси, спираючись на преміум-обслуговування. Але разом з тим, в деяких мережах все ще ставлять прибуток вище репутації і продають некондиційне пальне, часто за дуже низькою ціною.
Вадим Кривенко, за матеріалами Інституту Споживчих Експертиз.
УТОЧНЕННЯ.