В Україні з 2025 року збільшився мінімальний рівень локалізації при публічній закупівлі продукції машинобудування - з 20% до 25%. До 2028 року цей показник поступово має зрости до 40%.
Нова норма про відсоток локалізації почне працювати відповідно до закону про локалізацію, що спрямований на розвиток національного виробництва. Про це на своїй сторінці в Facebook розповіла перший віце-прем'єр-міністр України, міністр економіки України Юлія Свириденко.
Це зобов’язує державні органи, держкомпанії та громади вже купувати лише ту техніку, в якій українська складова комплектування становить не менше чверті. Подібна норма, але з іншими частками локалізації введена усіма провідними країнами.
Читайте також На Рівненщині показали каталог локалізованої української техніки
"У США та ЄС проникнення імпорту в публічні закупівлі становить лише близько 5%, у Туреччині — майже 6%, у Китаї — менш як 5%. Середній показник у світі — близько 7%. В Україні ж ситуація зовсім інша. Частка імпорту в публічних закупівлях становить 38%. Тобто 38% коштів наша держава витрачає на іноземну продукцію, замість того, щоб підтримувати власне виробництво та створювати робочі місця", – зазначає Юлія Свириденко у своєму дописі.
Ця норма має стимулювати українського виробника. За словами Юлії Свириденко, в нинішньому році планується розширити обсяги локалізації локалізацію на інші види продукції, крім тих, як маємо нині. В першу чергу це буде стосуватися міського транспорту, комунальної техніки, залізничного транспорту і продукції енергетичного машинобудування. Також розширення локалізації передбачено на оборонні товари.
Читайте також Зроблено в Україні: перша машина розмінування Dok-Ing пройшла випробування
Нагадаємо, торік норма локалізації трималася на рівні 20%. Вона щороку міняється відповідно до змін в законі "Про публічні закупівлі", що набрав чинності у липні 2022 року. Тимчасова норма строком на 10 років застосовується в процедурі закупівлі, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень.
Читайте також Завдяки локалізації ця машина отримала статус "Зроблено в Україні"
"Наш сектор безпеки й оборони ми можемо фінансувати виключно коштами, які заробляємо всередині країни. Коштами — які платить бізнес. З кожної гривні, витраченої на українські товари, до 40% повертається назад у бюджет", – додала Юлія Свириденко.