Президенту пропонують накласти вето на закони про розмитнення "євроблях"

21 квітня 2021

За підрахунками аналітиків, через амністію "євроблях" українці щороку втрачатимуть 1,5 млрд дол. США.

Група аналітиків з Центру досліджень “CASE Україна", Інституту досліджень авторинку та Українського товариства економічних свобод виступили зі зверненням до президента України щодо ветування законів про пільгове розмитнення "євроблях".

"Законопроект насправді не вирішує проблеми, а заганяє її вглиб, – говориться у зверненні до глави держави. – Справжня проблема полягає не в наявності "євроблях", це лише видимий симптом набагато більшої та глибшої проблеми існування абсолютно неефективного та грабіжницького протекціонізму автомобільної галузі в Україні. За економічною оцінкою CASE Україна, тільки наявні обмеження (основне – акциз з віковим коефіцієнтом) на ввезення легкового транспорту з ціною в Україні від 3 до 16 тис. дол. США коштують українській економіці близько півтора мільярди дол. США на рік добробуту, втраченого за рахунок зниження купівельної спроможності громадян".

Також у тему: калькулятор розмитнення "євроблях"

Автори звернення стверджують, що "надання таких пільг – це спроба влади відкупитися від протестувальників, мінімально порушуючи інтереси лобістів – автовиробників та імпортерів. Це суперечить і справедливості, і економічній ефективності, адже подає сигнал про те, що, порушивши закон, можна зрештою виграти більше, аніж бути законослухняним громадянином, стимулюючи такі дії в майбутньому в цій чи інших галузях".

В листі також вказано, що "справедливим і економічно обґрунтованим рішенням проблеми було б скасування акцизного податку на колісні транспортні засоби (не тільки легкові), а також запровадження європейських підходів щодо екологічних стандартів, а саме застосування їх лише для виготовлення та продажу нових авто або принаймні пом’якшення обмежень з Євро-5 до Євро-4 на комерційний транспорт, з одночасним запровадженням екологічного контролю тих транспортних засобів, які реально експлуатують в Україні".

Також аналітики звернули увагу на формулу обчислення плати за розмитнення. "Фактичне звільнення основної вартості транспортного засобу від ПДВ суперечить базовим принципам застосування цього податку. По-друге, у ній залишається віковий коефіцієнт, тобто податок на дешевше авто більший, аніж на дорожче, що суперечить і принципу соціальної справедливості".

Нагадаємо, коли можна буде розмитнювати “євробляху”, якщо закон набуде чинності

"Отже, вважаємо, що депутати Верховної Ради припустилися помилки, підтримавши цей законопроект. Закликаємо Президента України накласти на нього вето, а всіх причетних – перейти до вирішення основної проблеми, зняття штучних перешкод для завезення вживаних автомобілів", - говориться у зверненні трьох громадських організацій.