Скільки б не опиралися консервативні вітчизняні автомобілісти, але високі технології наступають. Складні сучасні дизелі домінують на вторинному ринку Європи, а відтак і в Україні стали звичними мотори класів Євро-5 та Євро-6. Тут і з’ясувалося, що у таких машин на борту не один бак, а два… Так що треба заливати у ємність з блакитним корком – та й чи треба взагалі?
Ще десять років тому така ідея сприймалося б як жарт: заправляти автомобіль якоюсь недешевою речовиною не для того, щоб він їхав, а для того, щоб гази у вихлопній трубі були чистішими! Але свідомість людей легко трансформується, і ось уже багато хто з українських власників автомобілів (навіть вживаних!) регулярно заправляє машину не лише дизпаливом, а й сечовиною.
У сучасних дизелів екологічного стандарту Євро-6 дві заправні горловини. Блакитна для водного розчину карбаміду – сечовини (DIN 70070 и ISO 22241).
Читайте також: Перша експертиза якості рідини для дизельних двигунів AdBlue
Розчин карбаміду (сечовини) хіміки називають AUS 32, але для нього у Німеччини винайшли красиву товарну назву AdBlue. Науковці порадили конструкторам впорскувати дану суміш просто у вихлопну трубу – там вона реагує з окислами азоту і розкладає їх на чистий азот і водяну пару. Іншого способу очистити вихлоп від дуже шкідливих азотних сполук у 2005-му році не винайшли, а новому стандарту Євро-4 треба було якось догоджати.
Систему впорскування AdBlue назвали SCR (Selective Catalytic Reduction, селективне каталітичне відновлення). Спершу її встановлювали на багатолітрові дизелі вантажівок, пізніше – і на легкові авто, розпочавши зі стандарту Євро-5. Сьогоднішні дизельні автівки, що відповідають нормам Євро-6 (з 2015 р.) та Євро-6d (з 2021 р.), неодмінно мають систему SCR та додаткову заправну горловину з блакитною пробкою.
Система впорскування AdBlue у потік вихлопних газів доволі складна. Вже після форсунки стоїть каталізатор, який не варто піддавати “обробці” залишками неякісного реагенту.
Називати AdBlue сечовиною неправильно, адже це всього лише її 32,5-відсотковий водний розчин. Сечовина (вона ж карбамід) завжди була поширеним продуктом, адже карбамід масово використовується у сільському господарстві в якості добрива. Але для заправки в автомобіль його використовувати не можна, оскільки він має домішки, зокрема ті, що запобігають спресовуванню гранул під час зберігання. Призначений для автомобілів AdBlue виготовляють з карбаміду високого ступеню очищування.
Читайте також: Як встановити дизель на мотоцикл МТ “Дніпро”
Здавалося б, чого боятися, якщо AdBlue впорскується не в двигун, а у вихлопну систему – чим реагент може там нашкодити? Але головна проблема у тому, що після впорскування речовини у вихлоп по ходу його потоку стоїть каталітичний нейтралізатор. Взагалі у дизеля він доволі довговічний, але “зрошення” натрієм, магнієм, альдегідами та іншими домішками з “колгоспної” сечовини на користь йому не піде.
Між тим, купуючи реагент для свого автомобіля, можна легко “нарватися” на контрафактний продукт, виготовлений саме з сільськогосподарської сечовини. Ще одна небезпека, пов’язана з неякісним AdBlue – забруднення дозуючих приладів системи SCR механічними частинками, тобто елементарним брудом. Також можливе закупорювання каналів SCR вапновими відкладеннями – через надмірний вміст кальцію, що теж трапляється у дешевих неякісних розчинах карбаміду.
Типовий авто С-класу зазвичай має бак на 10 л реагенту AdBlue. Цього вистачає орієнтовно на 10 тис. км. пробігу.
Варіантів чимало: AdBlue продається на АЗС на розлив зі спеціальної колонки, там же препарат пропонується розфасованим у каністру, так само він є у магазинах автотоварів та в інтернеті. Мережеві заправки часто мають для AUS 32 власну торгову марку, оскільки AdBlue – це зареєстрований бренд однієї з німецьких організацій. Як на нас, головним критерієм при виборі може бути ім’я – продукту чи точки продажу – якому ви довіряєте. Головне, розуміти, що не варто економити на рідині для автомобіля, ремонт якого може стати у сотні, а то й тисячі євро.
Говорячи про вибір AdBlue, важливо пам’ятати про один технічний нюанс. Працівники дизельного сервісу говорять, що системи впорскування сечовини не люблять, коли рідина закінчується і до системи дозування (насоса) потрапляє повітря. Часто це закінчується недешевим ремонтом. Тож іноді буває важливішим не обрати найкращу марку AdBlue, а вчасно поповнити бачок хоча б якимось сортом заповітного розчину. Тому, певно, в дизельній машині, яка виїздить на далекі маршрути, варто мати в багажнику невеликий запас якісного реагенту.
Читайте також: Дефіцит якісного Adblue: нова загроза для власників дизельних авто