Повнопривідний КрАЗ-255 був одним з найбільших ваговозів в армії СРСР, але саме на ньому солдати-водії виконували вражаючий цирковий трюк. І за це їх не карали командири, а навпаки, заохочували.
У кременчуцьких вантажівок за шістдесят років випуску накопичилося чимало ролей, але про участь КрАЗів у таких формуваннях, як понтонно-мостові парки (ПМП), звичайним громадянам стало відомо відносно недавно. Між тим, ПМП зразку 1962 р. стали легендою для відразу з декількох причин. І одна з них – саме автомобілі-всюдиходи марки КрАЗ.
Понтонно-мостовий парк – це перш за все близько півсотні потужних КрАЗ-255 з колісною формулою 6х6
Читайте також: Унікальний гоночний КрАЗ запустили через 30 років простою
Малозмістовне для невтаємничених словосполучення понтонно-мостовий парк (ПМП) означає комплект обладнання для наведення переправ через водні перешкоди. Під час бойових дій військовим буває потрібно перебратися на протилежний беріг тієї чи іншої водойми. І тут є кілька протилежних за реальністю вимог:
Але радянський ПМП післявоєнного зразка вдалося створити таким, що задовольняв більшості суперечливих вимог. При цьому, все обладнання вийшло елементарно простим, без хитрого начиння, без електроніки та навіть без будь-яких електроприводів. Це дуже важливо для техніки, яка працює під прицільним обстрілом ворога.
Стандартні ланки ПМП складаються в наплавний міст завширшки 6,5 м вантажопідйомністю 60 тонн
Понтонно-мостовий парк ПМП складається з:
Конструктори створювали понтонний парк так, щоб він наводився максимально швидко. І в цьому творці ПМП досягли успіху – їхня конструкція вийшла технічно красивою.
Головний компонент понтонного парку – так звана річкова ланка наплавного мосту, яка їздить на платформі КрАЗ-255 чи -260
На платформі КрАЗа кожен понтон лежить у складеному вчетверо вигляді. І аби розгорнути його, саме потрібна спритність водія та другого члену екіпажу – особливо якщо берег ледь-ледь пологий. Щоб спустити ланку на воду, машина повинна здати заднім ходом в річку до глибини 1 м. В певний момент водій-понтонер має більш-менш різко загальмувати і одночасно другий понтонер висмикує стопор, що фіксує складений понтон на платформі. Сила інерції зіштовхує 6-тонний понтон з машини, він падає у воду і – розгортається у повний розмір. Причому розгортається буквально сам по собі, без механічних приводів і допомоги людей – завдяки дії пружинних шарнірів та сил плавучості.
Для швидкого розгортання ланок мосту потрібні злагоджені дії екіпажу та машина з неабиякими всюдихідними якостями
Тим часом поки понтон розгортається, водій повинен перемикнути передачу на першу і негайно рушити вперед. Щоб фалом, що з’єднує машину з понтоном, підтягнути останній до берега. Де на нього застрибнуть понтонери, які заблокують замки, щоб зафіксувати понтони від складання. Власне, і все – плавучий кубик, з якого можна складати міст, готовий. Дуже важливо, що поряд з цією машиною на березі можуть розгортати такі самі ланки-понтони екіпажі інших КрАЗів. Тобто для прискорення монтажу моста “заготовки”для нього готуються одночасно.
Читайте також: КрАЗ з двох половинок: забута модель 6434
Саме при розгортанні секцій має велике значення висока прохідність КрАЗ-255. Від того, як впевнено рухається по прибережній зоні та по дну водойми повнопривідна машина, залежить час побудови переправи.
Розгорнуті ланки солдати баграми стягують один до одного і з’єднують замками. Коли вздовж берега буде набрана стрічка понтонів потрібної довжини, підходять катери БМК і розвертають її впоперек річки, до протилежного берега.
На схемі добре видно стрілу крана, який допомагає згорнути ланки понтону та завантажити їх на машину
Катери залишаються з “нижнього” за течією боку мосту, і, впираючись у нього і працюючи гвинтами, тримають понтонний міст від зносу течією. Переправа довжиною 227 метрів під навантаження 60 тон в реальних умовах готується за 14 – 30 хвилин, в залежності від пори доби і типу берега.
По наведеному в такий спосіб мосту шириною 6,5 метри можуть безперервною колоною йти сучасні танки зі швидкістю 30 км/год. Інша техніка може йти в два ряди без обмеження швидкості.
Ще одна важлива особливість понтонного парку на базі КрАЗів 6х6 – його універсальність. З тих самих ланок, розділивши частину їх навпіл, можна скласти більш довгий міст – 382 метри, хоча меншої вантажопідйомності – до 20 тон. Ще більшу водну перешкоду можна долати на окремих, не з’єднаних понтонах – їх штовхають ті самі катери БМК. Недаремно борти понтонів мають “зализану” знизу форму.
До складу стандартного понтонного парку ПМП входять 12 катерів БМК, деякі з котрих теж перевозяться на платформі КрАЗа
Цікаво, що обізнані у військовій справі фахівці стверджують, що 1978 року схожий понтонно-мостовий парк раптом з’явився на озброєнні в американців. Схожий настільки, що збігалася навіть кількість болтів на люках, що закривають лази в понтон. Підозріло схожий на наші ПМП і німецькі системи FSB. Але головна для нас відмінність в іншому – базуються і американський міст, і німецький комплекс на якісь тамтешній, заморській техніці, а не на КрАЗах.
Читайте також: Що краще – український КрАЗ чи німецький Magirus-Deutz