Здавалося б, з літніми шинами все ясно: вони для літа, та й годі. Але коли справа доходить до вибору з десятків варіантів, виявляється, що в їх характеристиках є маса нюансів. Що треба врахувати при виборі справді безпечних літних шин?
Основні вимоги до літніх шин залишаються незмінними відтоді, як з’явилися перші гумові покришки: зменшення поштовхів від нерівностей дороги та утримання автомобіля на дорозі.
І якщо з першим завданням практично всі сучасні покришки можуть впоратись без зауважень, то з триманням дороги в багатьох випадках є проблеми. Проблема в тому, що шини не завжди встигають за швидкісними характеристиками автомобілів – нерідко через втрату зчеплення коліс з дорогою машини можуть втрачати керування.
Літні шини преміального сегменту мають найвищі з можливих на сьогодні характеристики. Це дозволяє водієві почуватися впевнено за складних дорожних умов.
Власне, так і з’явився розподіл на бюджетні й преміальні шини: останні змогли найближче дотягнутися до можливостей сучасних авто.
Читайте також: Дешеві чи преміальні: які шини краще вибрати для літа
Гальмівний шлях та керованість, тобто чіпкість шин при бокових навантаженнях – два головні параметри, з яких починають оцінювати літні шини. Навіть найдешевші бюджетні моделі мають ці дві характеристики на більш-менш прийнятному рівні.
Відмінність шини PremiumContact 7 у тому, що її створювали з урахуванням особливостей поведінки авто різних концепцій (хетчбеків, кросоверів, компактвенів) та різних типів приводу.
Але літні шини преміум-класу тримають автомобіль на дорозі набагато міцніше: гальмівні якості та показники керованості у них мінімум на 20 – 30% кращі, ніж у моделей базового рівня.
Преміальна лінійка Continental має вже сьоме покоління літньої моделі – PremiumContact 7, що конструювалася з метою створити найбезпечнішу шину. Важливу роль у її характеристиках відіграє гумова суміш протектору RedChili. Її склад – точно дозований мікс натурального каучуку та синтетичних компонентів, завдяки чому вона зберігає задану еластичність за різних температур й умов експлуатації. В результаті керованість та гальмування у порівнянні з попередньою моделлю покращилися на 3%.
Волога на дорозі суттєво, а іноді принципово, змінює умови роботи протектора. Тому будь-яку нову шину тестують на гальмівний шлях та керованість як сухим асфальтом, так і мокрим. Ось тут вже починається вищий пілотаж конструювання, адже поєднати “сухі” та “мокрі” характеристики дуже важко. Це вдається далеко не всім виробникам – моделі зі збалансованими характеристиками, які гарантують безпеку за будь-яких погодних умов, створюють лише преміальні бренди.
З ростом динаміки середньостатистичного автомобіля більшого значення набули характеристики шин на мокрій поверхні.
Протектор PremiumContact 7 автори назвали адаптивним. Його спроєктовано таким чином, що під час руху прямо через широкі бічні канали на зовнішніх ділянках малюнка активно відводиться вода. А в повороті пляма контакту змінюється, бічні отвори закриваються, і з’єднані шашки протектору дають краще зчеплення з дорогою. В результаті вдалося поєднати непоєднуване: шина має однаково високі показники чіпкості як на сухій, так і на мокрій поверхнях.
Цю та інші технології для PremiumContact 7 відпрацьовували протягом 150 000 кілометрів пробігу як у віртуальному симуляторі, так і в лабораторіях, і, звичайно, на тестових треках у Франції, Німеччині, Чехії та США. Таким чином, керованість на мокрій дорозі покращилася на 5%, а гальмування – на 7 %. PremiumContact 7 тепер має вищий за нормативом ЄС рейтинг зчеплення з мокрою дорогою – “A”.
Окремий рядок у таблицях шинних тестів – стійкість до аквапланування. Насправді для сучасних авто це дуже важливий показник: у комфортабельному салоні водій не завжди помічає ту межу швидкості, за якою його машина буквально спливає над асфальтом і втрачає керованість. Тому важливо відсунути цей поріг якомога вище. “Приєднати” стійкість до аквапланування до інших характеристик без втрат останніх дуже непросто, це прерогатива недешевих моделей. Творцям PremiumContact 7 це вдалося, причому цей показник ще й покращений на 2%.
На хвилі протистояння з дощовою погодою у деяких брендів народилася окрема категорія дощових шин. Вони позиціонуються як придатні до країн з холодним літом і для впевненої їзди у будь-яку погоду.
Читайте також: Як обрати шини для електромобіля чи гібрида
Проте в преміальному сегменті, де конструктори використовують найпередовіші технічні рішення, окремі дощові шини – рідкість. І це не дивно, адже, наприклад, топові “континенталівські” моделі PremiumContact 7 та SportContact 7 за умовчанням мають чудові “дощові” характеристики. Як згадано вище, гальмівний шлях та керованість на мокрій поверхні у них на висоті, не говорячи вже про такий ключовий параметр, як стійкість до аквапланування.
Спроможність літньої шини протистояти акваплануванню, не “спливаючи” аж до високої швидкості – одна з характеристик, доступних лише дорогим моделям.
Світові виробники дбають про ресурс нових моделей шин одразу з двох причин. По-перше, це потрібно споживачам, а по друге, це реверанс в бік екологів. Так, нова модель німецького концерну SportContact 7 має ресурс на 17% більший за ресурс моделі-попередниці.
Крім того, виробники називають екологічною шину, яка (крім “зеленої” технології виробництва) має низький опір коченню – тобто реально економить пальне. Скажімо, найкращою в сегменті спортивних (трекових) шин UUHP на сьогодні вважається Continental SportContact 7, чия паливна економічність за євронормами має індекс “С”.
Водіям, які полюбляють активну їзду, виробники шин пропонують спеціальні літні шини з драйверським характером. Вони мають особливо ефективний протектор та жорсткі боковини, які точніше передають зусилля від керма на керовані колеса і реакції у зворотному напрямку.
Наприклад, у Continental це спортивна модель SportContact 7, створена для задоволення від водіння. Крім драйверських відчуттів за кермом, ця шина має найвищі в лінійці характеристики безпеки як на сухих, так і на мокрих покриттях. Навіть у порівнянні з такою ж спортивною моделлю-попередницею вона має кращі на 3 – 8% показники керованості та гальмування, причому як на мокрій, так і на сухій дорозі.
Як правило, топовими моделями в лінійках преміальних брендів є шини зі спортивним характером. Наприклад, ця Continental SportContact 7 створена для задоволення від динамічного водіння.
Власникам потужних машин важлива також спроможність цієї шини розганяти машину без пробуксовок – для реалізації усього потенціалу силової установки, як з класичним ДВЗ, так і з електроприводом. І недаремно виробник адресує SportContact 7 також і електромобілям, які мають високий обертовий момент на ведучих колесах.
Шини, в які взута ваша машина влітку, дуже важливі для її екіпажу, і ставитися до вибору літньої гуми слід з високою відповідальністю. Психологічно автомобілісти налаштовані так, що в теплу пору року їзда цілком безпечна, тож іноді за кермом дехто дозволяє собі зменшити пильність. І навіть якщо це буде водій іншого автомобіля в потоці, саме вам може стати в нагоді той “запас” у характеристиках гальмівного шляху, керованості або протистояння акваплануванню, які дають нам літні шини високого класу.
Читайте також: Чи справді потрібно робити балансування коліс в автомобілі