Навіть у випадку, якщо б електричні авто мали перевагу перед традиційними за ціновими і експлуатаційними характеристиками, Україна не змогла б забезпечити швидкий перехід на "еко" -ТС через зношену інфраструктуру.
Читайте також: Верховна Рада прийняла нові закони стосовно електромобілів
Таку думку висловив генеральний директор торгового дому Sunoil і глава однойменної мережі АЗС Леонід Косянчук, коментуючи законопроєкт Міністерства інфраструктури (МІУ), який пропонує заборонити продаж нових і ввезення в Україну всіх авто з ДВС з 2030 року.
Він пояснив, що в Євросоюзі вирішили впровадити ті ж заходи, що пропонує МІУ. А ле на 5 років пізніше – з 2035 року. І це відбувається паралельно з вдосконаленням електромобілів, поліпшенням якості й ємності батарей, також розвивається зарядна і мережева інфраструктура.
В Україні й насправді існує профіцит генерації електроенергії (перенаправити його на потреби електротранспорту – одне з обгрунтувань МІУ щодо необхідності прийняття проєкт закону). Однак існують величезні проблеми зі станом розподілу електромереж. Якщо в Україні швидкими темпами буде збільшуватися кількість електромобілів, то "я вам даю гарантію, що на стовпах будуть горіти дроти", – застеріг Косянчук.
"У нас в холодну зиму горять щитки в будинках тільки тому, що люди включають утеплювачі, через що зростає споживання. Якщо ми під'єднаємо туди десяток-другий електромобільних зарядок – навіть не "швидких ", а звичайних, 7-12 кВт, – то мережі можуть не витримати. Адже вони були побудовані 20-30 років тому і не розраховані на це", – пояснив свою думку Леонід Косянчук.
Своєю чергою прихильник встановлення заборони на ввезення і продаж нових авто з ДВС, віце-президент українського підрозділу Європейської електромобільної асоціації (AVERE) Владислав Притоманов вважає, що в Україні "досить хороший стан електромережі, яка дісталася від СРСР, і яку підтримували, оскільки це не коштувало великих грошей".
Також, на його думку, Україна має екологічні переваги щодо "чистоти" всього циклу виробництва і споживання електроенергії. "У нас найчистіша у світі атомна генерація складає більше 50% потужності. Звичайно, є теплові електростанції, але це теж протягом 6 років має змінитися. Уже зараз атомні станції та гідроелектростанції закуповують літієві накопичувальні батареї, щоб піти від функції балансування електрики, яку виконують приватні, найдорожчі і "брудні" ТЕС ", - коментує Притоманов.
Водночас якби в найближчі роки більша частина українського автопарку стала електричною, то в країні б виникли проблеми з нестачею виробництва електроенергії, заявив раніше заступник голови Науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев.
За його розрахунками, для роботи 9 млн електромобілів (за даними МВС на жовтень 2020-го, в Україні зареєстровано 13,76 млн ТС), необхідно було б додатково виробити 18 млрд кВт-год/рік.
"Щоб забезпечити таке споживання, потрібно буде до 2030 року добудувати енергоблоки №3 та №4 на Хмельницькій АЕС. І ще пів мільярда кіловат-годин не вистачить", – констатував Рябцев.