Військові мотоцикли: чому їх використовували у бойових діях

Мотоциклетні війська були дуже ефективними в роки Другої світової війни. Принаймні на її першому етапі.
Військові мотоцикли: чому їх використовували у бойових діях
logo8 квітня 2022, 16:31
logo0
logo0 хв
РЕКЛАМА

Головними експлуатантами мотоциклів стали німці, які спеціально перед війною навіть підготували кілька лінійок легких та важких мотоциклів для армії. То навіщо вони були потрібні і як себе показали на різних театрах бойових дій?

Читайте також: Де продають мототехніку під час війни: карта

Найшвидший наземний транспорт

Власне, суть мотоциклів і позашляховиків на фронті – розвідувальна. Всі ці машини не повинні брати участь у боях із супротивником. Вони повинні лише підвищувати мобільність та маневреність піхотних підрозділів. Сама собою концепція не нова. Перші драгуни – стрілки на конях, що з’явилися ще в XVI столітті, були не кінними стрілками, а по суті мобільною піхотою на конях, яка проїжджала деяку відстань, а потім спішувалась для ведення бою.

Воїни минулого

Вперше успішно застосовані мотоцикли в армії були ще роки Першої світової війни. Оскільки більшість генералів завжди готується до війни минулого, то німці вирішили використати мотоцикли і в другій світовій війні. На мотоциклістів було покладено такі функції: мобільна розвідка, мобільний патруль, транспортування військової пошти, кур’єрська служба, підвезення озброєння (мінометів та кулеметів), підвезення боєприпасів. З усіма цими завданнями “байкери гітлера” справлялися на ура, принаймні спочатку.

Яка техніка використовувалась

У вермахті використовувалися кілька моделей мотоциклів. Насамперед це були важкі BMW та Zundapp. До 1942 року активно використовувалися ще й легкі NSU, Triumph, Victoria. У Західній Європі під час анексії Чехословаччини та війни у Франції, мотоциклетні частини показали себе з кращого боку. Багато в чому завдяки хорошій погоді під час операцій та наявності великої кількості якісних доріг. Непогано мотоциклісти вермахту показали себе і в Польщі, проте саме там у 1939 році ще до Франції пролунав «перший дзвіночок». Там мотоциклісти неодноразово опинялися на піщаних ґрунтах, внаслідок чого транспортні засоби з коляскою дуже часто грузли у ґрунті. Вирішили цю проблему німці до 1940 за допомогою установки на коляски важких мотоциклів додаткового приводу.

Залежать від погоди

Проте, справжнє випробування німецьких мотоциклістів чекало на східному фронті. Тільки у складі танкових дивізій та дивізій СС у німців було 20 мотоциклетних батальйонів. Аж до осені 1941 року все йшло непогано, проте коли почалися проблеми з погодою та дорогами, мотоцикли стали систематично потрапляти у неприємні ситуації. Подальше використання техніки в непростих умовах східного фронту показало, що пережити болото і відсутність якісного ТО не здатна навіть дуже надійна на той час техніка BMW. Однак, до середини війни з’ясувалося, що набагато вигідніше було б обрати для цих же цілей позашляховики.