Крига на дорозі - явище небезпечне, і їзди на автомобілі в таких умовах краще уникати. Але якщо їхати по кризі довелось, головне - знати, що робити. Про те, як їздити слизькою поверхнею, розповідають експерти Авто24.

Звісно, за глобального обмерзання найкращим рішенням буде залишити машину вдома або почекати, поки комунальники підготують дорогу для безпечного руху. Проте, часто такий варіант буде неприйнятним, а буває, що ожеледь або ожеледиція відкриваються перед вашим капотом несподівано, і відмовитися від поїздки немає можливості.

Дорогу, яка блищить за температури близько нуля і нижче, слід автоматично вважати слизькою: вода і крига можуть чередуватися на ній

Потрібно нагадати, що навіть якщо ваша машину взута у найдорожчі шини, це не означає, що ви можете почуватися як на сухому асфальті. Обережність все одно має бути максимальною.

Читайте також: 8 порад, як їздити по снігу

Дуже плавно

Лід на дорозі – це ще не привід впадати в розпач, особливо якщо ваш автомобіль взутий в хорошу гуму, нехай навіть не шиповану. Якщо все робити правильно, за таких умов пересування цілком можливе навіть по кризі хокейного поля.

Викладаючи теорію зимового руху простими словами, скажемо, що автомобіль, який рухається по слизькій дорозі, не повинен отримувати інших прискорень, ніж у напрямку руху. А той крутний момент, який передається на ведучі колеса, повинен бути строго дозований – ні на грам не більше і не менше. Це два головних правила, і тепер про те, як їх втілити на практиці.

Внатяжку: що це значить

По кризі і вкатаному до глянцю снігу треба рухатися на низьких обертах двигуна, на підвищеній передачі, з плавною і завчасною роботою педалями і кермом. І головне – на мінімальній швидкості.

Читайте також: Їздимо узимку: як боротися із запотіванням вікон в авто

Суть всіх старань водія на слизькій дорозі – не порушити той хиткий баланс сил тертя, який утримує колеса автомобіля на заданому курсі або в стані спокою. Втручаючись у нього при роботі зі зчепленням (перемиканням передач), гальмами і кермом, водій може змістити вектор сил з напряму руху в одну зі сторін – і виникне занос.

Шиповані шини – не панацея, але ефект від них є. Хоча і дорогі "фрикціонки" преміальних марок можуть поводитися не гірше

Як їхати в ожеледь:

  • починати рух потрібно за мінімальних обертів двигуна;
  • зчеплення відпускати максимально повільно, прислухаючись, чи не буксують колеса;
  • рушати краще з другої передачі (в АКП включити режим Winter або 2 передачу в режимі Manual / Sport)
  • на ходу передачі перемикати також з максимально плавною роботою зчепленням і при низьких обертах двигуна;
  • педаллю гальма користуватися без різких і глибоких натискань, віддаючи перевагу гальмуванню двигуном;
  • майте на увазі, що на слизькій поверхні різко відпущена педаль акселератора створює ефект гальмування педаллю гальма – таким чином машину теж може занести;
  • кермо повертати тільки плавно, бути готовим до того, що машина може не відразу відреагувати на поворот керма. В такому випадку потрібно скинути газ, щоб знизити швидкість і завантажити передні колеса.

Крижані колії можуть зміщувати автомобіль в сторону незалежно від волі водія. Проїзд таких ділянок потрібно прораховувати так, щоб вдало роз'їхатися із зустрічними авто

Класифікація льоду

Найбільш слизький лід – це мокрий, при температурі близько нуля, що покриває всі деталі мікрорельєфа дорожнього профілю. Менш небезпечний лід в коліях, з вмерзлими вкрапленнями грудок снігу.

Посипаний піском або відсівом лід дозволяє неспішно рухатися і впевнено маневрувати на ньому. Але лише за умови малої швидкості, оскільки якщо в такій ситуації гальмувати “в підлогу”, заблоковані колеса згорнуть перед собою більшу частину насипного матеріалу і машина “попливе”.

Читайте також: Підготовка до зими: зустрічаємо День бляхаря

А по короткій ділянці криги на рівній і прямій дорозі можна пройти без наслідків сходу – головне, щоб автомобілю було заздалегідь задано прямолінійний рух, а на дорозі не було ухилу, і щоб вам не прийшло в голову крутити кермом, гальмувати, скидати або додавати обертів двигуна. На нейтралі або при вдавленному зчепленні по льоду котитися теж небажано, оскільки ведучі колеса задають машині потрібний вектор руху і стабілізують її від заносу або зносу.


На рівному обмерзлому асфальті потрібно кермувати точно і акуратно: різкий поворот керма може привести до знесення або заносу

Читайте також: Що таке знос і як з ним боротись

Для власників автомобілів з ABS (а це практично всі сучасні моделі) є особливе попередження: на дорозі, де є лід, ваш гальмівний шлях значно збільшується! Проблема в тому, що антиблокувальна система гальм, прагнучи виключити навіть короткочасне блокування загальмованих коліс, буде послаблювати гальмівне зусилля на них – і гальмування розтягнеться на велику дистанцію. Зате автомобіль не з’їде в сторону – і в цьому одне з головних достоїнств ABS.

Рекомендація Авто 24

Їзда в ожеледь або ожеледицю (для водія особливої різниці немає) – випробування навіть для досвідчених драйверів. Щоб без наслідків увійти в цю почесну когорту, свої перші "крижані" виїзди робіть на ділянках доріг і в години, коли на вулицях мало інших машин. Ну а якщо ви живете в теплому регіоні і не відчуваєте потреби в таких навичках, то в рідкісні години ожеледі та ожеледиці обійдіться без особистої машини, пересидівши “нельотну” погоду вдома або скориставшись громадським транспортом.

Читайте також: 5 порад. як їздити по слизькій дорозі