Яким може бути реальний сценарій легалізації "євроблях"

Вивчаємо молдовський шлях легалізації "євроблях", який запропонований урядовцями для вирішення питання з нелегельною експлуатацію таких автомобілів.
Яким може бути реальний сценарій легалізації "євроблях"
logo15 березня 2018, 15:27
logo0
logo0 хв

Вже незабаром активісти дешевих авто та законодавці проведуть зустріч, де мають домовитись про шлях легалізації автомобілів на єврономерах. Один з варіантів вирішення проблеми – за “молдовським” варіантом.

Жодних документів з приводу його реалізації наразі не існує, але голова комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна неодноразово про цей сценарій згадувала. Що ж це означає насправді? Скільки коштувала легалізація однієї “євробляхи” в Молдові, як усе відбувалось та що придумали для порушників “податкової амністії”?

Читайте також: Який автомобіль на єврономерах вибрати: приклади

Реальне розмитнення авто у Молдові

Звичайне розмитнення легковика у наших сусідів зараз виглядає так: при ввезенні авто потрібно сплатити акцизний збір, який залежить від віку авто, типу та об’єму його двигуна. Транспортний засіб віком більше 7 років розмитнити не можна. На гібридні авто діє знижка на акциз в розмірі 50%, для вантажівок замість акцизу сплачується 20% ПДВ. Також вирішено питання з ретроавтомобілями – для них діє фіксована ставка акцизу у 10 850 євро. Додатково сплачуються митний збір (0,4% від вартості транспортного засобу) та екологічний збір (0,5%).

Наприклад, за розмитнення п’ятирічного легковика з бензиновим мотором об’ємом 1600 куб. см потрібно сплатити 1100 євро. Дорожче пригнати дизель – легкове авто з двигуном 1,6 л такого ж віку обкладатиметься акцизом у 1800 євро.

Читайте також: Южаніна хоче перекрити схему ввозу "евроблях"

Пільгове розмитнення “євроблях”

Декілька років тому “Євроблях” у Молдові теж було чимало. Уряд цієї країни дозволив провести одноразову амністію машин на іноземній реєстрації, ввезених до 1 листопада 2016 року, із знижкою від діючих ставок акцизу в розмірі 70%. Обмеження по віку авто теж було знято – машини віком більше 10 років обкладались акцизом як 10-річні. Скасували також обов’язкове надання сертифікату.

Варто зауважити, що зараз у Молдові максимально допустимий вік для розмитнення авто становить 7 років, хоч за правилами 2016-го було 10. Амністія “євроблях” тривала з 1 січня до 1 квітня 2017 року, але через велику кількість бажаючих легалізувати авто термін був продовжений до 1 липня 2017 року. Легалізація проводилось за ставками акцизу 2016 року.

Читайте також: Поліція почала перепис авто на єврономерах

Перед розмитненням необхідно було надати “віньєтку” (документ про сплату збору за користування дорогами), та довести факт керування цим авто до 1 листопада 2016 року. Звісно, що для реєстрації авто у Молдові вже на нового (фактичного) власника, потрібно було виїхати за кордон, укласти з власником “із бріфа” договір купівлі-продажу, зняти авто з обліку у країні приписки, а тоді вже звертатись у місцеві органи реєстрації.

Скільки це коштувало громадянам і скільки принесло державі

Візьмемо для розрахунку прикладів найдорожчі категорії за віком, тобто більше десяти років. Якщо бензиновий двигун мав об’єм 0.9 л, пільговий акциз становив 140 євро; 1.3 л – 230 євро; 2.5 л – 1140 євро; 3.5 л – 3700 євро. Дизельні авто з двигуном 1.5 л обходились у 270 євро; 2.5 л – 1150 євро; 3.5 л – 3700 євро. Нагадаємо, що наведені значення – пільгові, для “податкової амністії”, у розмірі 30% від повних ставок акцизного збору.

Поки тривав період “легалізації євроблях” у Молдові, зареєструвати автомобілі встигли 18,7 тисяч власників. Надходження у державну скарбницю склали біля 21,6 млн євро. Тобто, в середньому з кожного розмитненого “єврономера” Молдова отримала 1155 євро.

Якщо ні, то що?

Місцевий закон №280 від 16 грудня 2016 року окрім “амністії” передбачав ряд санкцій для тих, хто вирішить і далі їздити на нерозмитнених авто, ігноруючи законодавство. Спершу ввели оплату за дороги для водіїв, які мають молдавські посвідчення водія, але керують “чужими” автомобілями. Вартість віньєтки складала 4 євро за 7 днів, або 16 євро за місяць, або ж 85 євро за 180 днів. Максимальний строк тимчасового ввезення – 180 днів протягом 12 місяців.

Читайте також: Renault Laguna "на бляхах": чи варто купувати

Поліції надали пряме право зупиняти автомобілі з іноземною реєстрацією та перевіряти дійсність віньєтки і час перебування авто на території Молдови. У разі виявлення порушень – автомобіль затримується та примусово супроводжується до прикордонного митного поста, звідки машина буде вивезена за територію держави. Вартість супроводу – 0,15 євро за кожен кілометр (плюс сплата за відсутні віньєтки по 180 євро за кожен повний чи неповний період у 180 днів, а також за інші штрафи).

Отож, в якості запобіжника замість складання товстих папок з протоколами та подачі їх у суди, автомобілі порушників негайно і примусово вивозились із країни, ще й за рахунок самих порушників. Права іноземців при цьому зберегли – якщо, наприклад, українець в’їде в Молдову на своєму авто, до 180 днів він може перебувати та користуватись дорогами цієї держави безкоштовно. Далі – 180 євро за кожні наступні 180 днів.

Українські реалії

Вірогідність реалізації “молдавського сценарію” в Україні існує, звісно з поправками на наші реалії. Нагадаємо, що за статистикою Державної фіскальної служби України протягом минулого року здійснено митне оформлення 80,5 тис. нових автомобілів. За них сплачено 15,8 млрд. грн. митних платежів.

Читайте також: Skoda Octavia "на бляхах" - вдалий компроміс

Також, за даними ДФС зараз в Україні знаходиться 425,4 тис. транспортних засобів з іноземною реєстрацією. Якщо ціна легалізації кожної з цих автівок буде близько 1 400 доларів то держава зможе отримати від розмитнення “євроблях” стільки ж, скільки отримала від розмитнення нових авто в 2017 році.