В останні роки на польських швидкісних трасах можна помітити незвичні металеві конструкції, які жодного відношення до приладів вимірювання швидкості вони не мають. Завдання масивних ферм в іншому – зберегти життя кажанів від зіткнення з автівками.
Можна було б написати про збереження від потужного удару на швидкості лобового скла, фари або решітки легкового, пасажирського чи вантажного транспорту, але це не так. Основна мета спорудження таких конструкцій на металевому каркасі полягає саме в захисті популяції майже зниклого виду кажанів.
Зазвичай міграційні маршрути польотів цих крилановидних, пишуть в Portal Samorządowy та ряді інших ресурсів, перетинаються зі швидкісними автомагістралями чи пролягають вздовж них. Нічні ссавці можуть долати великі відстані в пошуках їжі, а в літній сезон шляхи їх харчування опиняються в зоні швидкісного руху транспорту.
Читайте також На польських світлофорах встановили камери, що слідкують за порушниками
Такі конструкції Польща вже має на дорогах S3 між Щецином і Гожувом і S8 між розв’язками Велюнь та Злочев, де моніторинг показав найактивніші зони маршрутів польотів до місць нагулу та шляхів міграції з літніх місць проживання до місць зимівлі.
У Генеральній дирекції доріг національного значення Польщі радять водіям у жодному разі не боятися цих конструкцій, а завдячувати їм.
Акумулятор в автомобілі - важливий елемент електрообладнання та безпеки. Тому при його виборі краще довіряти перевіреним виробникам. Bosch має сторічну історію виробництва акумуляторних батарей. Тож його досвід у створені АКБ гарантує високу якість та надійність виробу.
Рекламна інформація
Проблема виникає, коли кажани, інстинктивно пролітаючи в певних напрямках, наближаються занадто низько до поверхні дороги, що наражає їх на небезпечні зіткнення з транспортними засобами. Це небезпечно як для летючих мишей, так і автомобілів.
Від зіткнення з будь-якими предметами кажанів рятують власні ультразвукові "локатори". Цей природний феномен наукою так і не вивчений до кінця, але він реально вберігає ссавців від зіткнення.
Щоправда, уникати зіткнення кажан може лише за умови, що перепона в статиці, тобто нерухома – будинок, стовбур дерева, припарковані машини. Пішохід з його маленьким темпом пересування теж не загроза – кажан встигає повернути.
Такий решітчатий каркас з сіткою кілець 5х5 сантиметрів добре вловлює ультразвуковий локатор кажанів, змушуючи підійматися вгору. Фото: GDDKiA
Інша справа – автодорога. Якщо десь у сільській місцевості на дорогах місцевого значення швидкості не такі вже й великі, кажан встигає зреагувати, то на швидкісній автомагістралі це вже проблема. Там легкові автомобілі мчать за сто і навіть за сто двадцять. Вантажівки через обмежувач швидкості плетуться на швидкості 90 км/год, але це вже перепона і велика проблема.
Читайте також Польські шахраї підмінили "листи щастя" своїми повідомленнями
Якщо на такій швидкості в лобове скло влітає камінчик вагою в 10 грамів, то результат буде очевидним. Кажан в середньому важить 11 - 12 грамів, розвиває швидкість до 160 кілометрів на годину. В такому прискоренні крилатий ссавець гине сам і завдає шкоди машині.
Саме для збереження популяції кажанів і вже попутно автомобілів від пошкоджень в Європі почали встановлювати ось такі конструкції. Першими подібні перепони випробовували в Англії. Щоправда, там такі ферми для експерименту побудували над звичайною дорогою, а не над багатосмуговою швидкісною автомагістраллю.
Згодом це впровадили й у Нідерландах, а потім і Польщі.
Читайте також Польща запроваджує "зони чистого транспорту"
Польські дорожники використали лише ідею британців, але конструкцію розробили на свій лад і провели моніторинг над швидкісними автомагістралями. В місцях найбільшої концентрації зіткнень кажанів з транспортом визначили дві згадані вище ділянки для встановлення таких металевих ферм.
А в цьому місці портал захисту кажанів взаємодіє зі звукозахисним парканом. Фото: GDDKiA
За стандартами GDDKiA ці прості за інженерним рішенням конструкції нагадують у поперечному перетині гігантські літери Y. Така статична споруда добре відображається в ультразвуковій системі кажанів, змушуючи їх реагувати на перешкоду.
Конструкція Y з трубчатого каркаса заповнена сіткою з плетінням розміру не більше 5 на 5 см. Вона направляє летючих мишей на більшу висоту польоту.
Поки в Польщі лише дві такі конструкції над швидкісними магістралями. Подальше їх впровадження покаже час. Фото: GDDKiA
Завдяки цьому кажани летять над транспортними засобами, уникаючи небезпечних зустрічей з дорожнім рухомим об’єктом. Таким чином, вони не опускаються до рівня висоти автомобіля, на який би не встигли зреагувати. Там швидкість фактично подвійна, в сумі 90 км/год вантажівки та 160 км/год кажана дають 250 км/год.
Це рішення виявилося ефективним способом зменшити ризик зіткнень і захистити популяцію кажанів – тварин, які перебувають під суворим захистом у Польщі та Європі. До речі, в Україні кажани занесені до Червоної книги.
Читайте також Позбавлення прав водія назавжди: Польща готує радикальні зміни
Портал запобігання зіткнення кажанів з транспортом вражає своїми розмірами. Фото: GDDKiA