Для ввезення та реєстрації автомобіля не потрібно буде відвідувати жодну державну установу, все відбуватимемся через смартфон чи комп'ютер.
Кабінет Міністрів України зареєстрував у Верховній Раді проєкт закону про розмитнення легкових автомобілів в “Дії”. Експерти Інституту досліджень авторинку проаналізували, коли нова система може запрацювати, як виглядатиме на практиці, та головне — скільки коштуватиме розмитнення авто в телефоні.
Пропозиція дуже проста та забезпечує подачу декларації через Єдиний веб-портал державних послуг, по-простому — Дію. Можливість може бути реалізована як в мобільному додатку, так на сайті. Детальний порядок розроблятиме Кабмін після голосування в стінах Парламенту.
Також цікаво нардепи відклали голосування зі скасування "нульового розмитнення"
Нові правила будуть використані лише для легкових автомобілів, нових та вживаних. Для інших категорій транспортних засобів процедура та вартість митного оформлення залишиться такою ж, як зараз. Незмінним залишається й екологічний стандарт — не нижче “Євро-2”, тобто від 1996 року випуску.
Новий механізм стосуватиметься як фізичних, та і юридичних осіб. Щоправда, для останніх передбачене виключення — за бажанням компанії, авто віком понад 3 роки можна буде розмитнити за класичною процедурою, без “Дії”, а з шляхом подання декларації через спеціальні брокерські програми.
Для того, щоб розмитнити автомобіль з-за кордону, більше не потрібно буде заповнювати митні декларації чи звертатися до митного брокера. Для оформлення достатньо буде ввести основні дані про автомобіль:
До речі топ-10 автомобілів, які привозять українці під "нульове розмитнення"
Розрахунок митних платежів та оплата також відбуватиметься в додатку “Дія”. Для оплати платежів майбутній власник авто матиме близько місяця часу. Оскільки податки більше не залежатимуть від митної вартості автомобіля, а розраховуватимуться автоматично за чітко визначеною формулою, зникає потреба у фізичному огляді машини працівниками митниці.
Сертифікацію, яка є обов’язковою сьогодні, пропонують зробити добровільною. Так само як і експертний огляд в Сервісних центрах МВС. Це дозволить пройти не лише розмитнення, але й реєстрацію транспортного засобу в телефоні, уникаючи необхідності відвідування державних установ. Номерний знак присвоюватиметься автоматично, електронне свідоцтво про реєстрацію підвантажуватиметься в додаток. Фізично документ можна буде отримати поштою, а номерні знаки виготовити у будь-якій приватній компанії, що матиме ліцензію на їх виготовлення.
Автоматизація процесів та мінімізація «людського фактора» під час митного оформлення — це, у першу чергу, шанс побороти корупцію у митній сфері. А також — зручність, швидкість та здешевлення процесу для кінцевого споживача.
Основні схеми для заниження митної вартості, які стануть неактуальними після ухвалення розмитнення в «Дії»:
Значною перевагою є також прогнозована вартість автомобіля в Україні. Це дає можливість планувати: громадянам свій бюджет, а бізнесу — свою діяльність.
Найцікавіший та найдискусійніший момент при розробці нових правил — розмір податків, які потрібно буде платити при ввезенні авто. Кабмін пропонує перехідний період довжиною у 5 років, протягом якого вартість розмитнення поступово знижуватиметься для автомобілів віком до 10 років.
Мито = 0
ПДВ = Ставка * 3,5 * 20%
Акциз = Ставка / 2
СТАВКА = Коефіцієнт віку * об’єм двигуна в куб. см. * Коефіцієнт типу двигуна * Коефіцієнт ексклюзивності
Коефіцієнт віку змінюватиметься щороку, впродовж 5 років.
0 років — 2,2; 1 рік — 1,9; 2 роки — 1,65; 3 роки — 1,55; 4 роки — 1,45; 5 років — 1,35; 6 років — 1; 7 років — 0,9; 8 років — 0,85; 9 років — 0,8; 10 років — 0,75; 11 років — 0,7; 12 років — 0,7; 13 років — 0,7; 14 років — 0,7; 15 років — 0,7; понад 15 років — 0,7.
Вже у 2027 році ці показники становитимуть:
0 років — 1,54; 1 рік — 1,33; 2 роки — 1,16; 3 роки — 1,09; 4 роки — 1,02; 5 років — 0,95; 6 років — 0,7; 7 років — 0,63; 8 років — 0,6; 9 років — 0,56; 10 років — 0,53; 11 років — 0,7; 12 років — 0,7; 13 років — 0,7; 14 років — 0,7; 15 років — 0,7; понад 15 років — 0,7.
Коефіцієнт типу двигуна залежить від пального:
Коефіцієнт ексклюзивності нараховуватиметься на авто, які підпадають під сплату транспортного податку. Йдеться про автомобілі віком не більше 5 років, середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати. Станом на сьогодні ця сума дорівнює близько 2,4 мільйона гривень ($85,5 тисячі). Вартість автомобілів визначає Мінекономрозвитку, та публікує вичерпний перелік цих моделей щороку до 1 лютого на офіційному сайті.
Окрім таких новацій, для електромобілів додатково передбачене звільнення від митних платежів не лише для легкових, але й сідлових тягачів та вантажівок. А для усіх транспортних засобів пропонують скасувати збір до пенсійного фонду під час першої реєстрації, який сьогодні складає від 3 до 5% від вартості авто.
До речі в Україні виріс попит на електромобілі
Експерти Інституту досліджень порівняли вартість розмитнення за «довоєнною» та новою формулою для 5 популярних автомобілів, які привозили українці з-за кордону, у двох варіантах: для 2022 та 2027 років. І для повноти картини — вартість розмитнення одного з найдорожчих авто, імпортованих під «нульове» розмитнення.
Порівняння вартості розмитнення популярних авто
Таким чином, найвигідніше буде розмитнювати новіші автомобілі, віком до 5 років. Так, для нових автомобілів вартість розмитнення може становити 9% від вартості у 2022 та 6% у 2027 році (для Mercedes-Benz G-Class за 248 тисяч євро), натомість за старенький дизельний «пасат» доведеться заплатити аж 63% від його вартості.
Якщо порівнювати зі ставками розмитнення, що діяли до «нульового» розмитнення, за новою формулою податків доведеться платити менше. Проте багато чого змінилося: подорожчали авто за кордоном, зросла вартість їх доставлення. В українців стало менше грошей через ослаблену війною економіку. Тому, попри формальне зниження податків, кінцева вартість автомобілів в Україні, розмитнених за новою формулою в “Дії”, може бути навіть дорожчою, ніж до війни.
Приємним бонусом може бути хіба необов’язкова сертифікація та відсутність потреби платити за послуги митного брокера, хоча ці витрати сьогодні складають сумарно близько $200.
Як і будь-який законопроєкт, спочатку його повинні розглянути у профільних комітетах. Пізніше — проголосувати за основу, пройти повторне обговорення в комітетах та ухвалити в цілому. Опісля документ має підписати Президент. І лише після публікації в офіційній пресі він почне діяти.
Як показує практика, в разі, коли рішення дискусійне — а щодо розмитнення авто завжди ведуть гарячі дискусії — такий процес може зайняти кілька місяців. Наприклад, перші заяви про розмитнення в Дії були озвучені більше як рік тому. Потім було багато обговорень і лише зараз — реєстрація законопроєкту.
Зараз все в руках парламенту. Після ухвалення закону, Кабінету Міністрів необхідно ще мінімум місяць для реалізації технічної частини роботи сервісу. Тож реальний строк початку дії нового механізму — не раніше осені цього року.
Однозначний плюс законопроєкту — інноваційний підхід до митного оформлення та реєстрації авто в мобільному додатку. Це справді може побороти корупцію у сфері визначення митної вартості, створити комфортний сервіс та мінімізувати бюрократію. А також створити сприятливі умови для ведення чесного та прозорого автомобільного бізнесу, в цивілізованих умовах.
А от щодо формули нарахування податків питання залишається дискусійним. Враховуючи ситуацію в країні, низьку купівельну спроможність українців, низький рівень автомобілізації та потребу в мобільності, вартість розмитнення мала б бути нижчою.
З недоліків законопроєкту експерти також виділяють те, що в процесі євроінтеграції та гармонізації українського законодавства із європейським можуть виникнути проблеми, адже рішення про відхід від митної вартості товару суперечить міжнародним угодам. У статті 85 Директиви Ради 2006/112/ЄС від 28 листопада 2006 року про спільну систему податку на додану вартість йдеться, що при ввезенні будь-яких товарів з-за кордону базою для оподаткування повинна бути митна вартість.
Також пропонована система діятиме лише для легкових авто. А зміни необхідні і в імпорті вантажних автомобілів, автобусів та спецтехніки, де існують ті ж проблеми, що і в сегменті легкових авто.
До речі в Європі дорожчають вживані авто
Окремо слід виділити вплив нової системи на імпорт автомобілів з країн Америки. Більшість таких машин українці купували на страхових аукціонах пошкодженими. Завдяки низькій ціні та дешевшому розмитненні фінальна вартість авто в Україні виходила суттєво дешевшої за "не биті" аналоги. Оскільки митна вартість не впливатиме на розмір нарахованих податків, розмитнення пошкодженого і цілого авто буде однаковим. Це зменшить кількість автомобілів з Америки в структурі імпорту.
В будь-якому випадку, дискусія продовжується, з’явилася політична воля на зміни, адже концепцію розмитнення авто в “Дії” підтримує Президент. Тому шанси кардинально змінити сферу імпорту транспортних засобів — великі, як ніколи раніше. Потрібно лише дошліфувати проєкт, виправивши згадані недоліки.