В Європі все частіше з'являються дороги місцевого значення, на яких потрібно їздити за формулою "2-1". Що це таке і як не порушувати Правила дорожнього руху на них?
Дороги місцевого значення з невеликим трафіком у Данії, Швеції, Нідерландах та Німеччині почали використовувати схему руху “2-1”. Віднедавна така дорога з’явилась і в Польщі. Що це таке і як нею правильно їздити?
“2-1” – це дороги з однією проїжджою частиною для руху автотранспорту в обидва напрямки без роздільної розмітки посередині, але з розділеними пунктирними лініями для пішохідного та велосипедного руху обабіч, пояснюють у AutoSwiat.pl.
Читайте також У Європі впроваджують новий дорожній знак: що він означає
Тут діють місцеві правила організації дорожнього руху. Фото з сайту AutoSwiat
Така дорога поки що одна на всю країну – в Неполоміце Малопольського воєводства. На вулиці Спортивній тепер їздять за стандартом "2-1", – пішохідну та велосипедну смуги пофарбували у червоний колір та встановили відповідні знаки з поясненнями правил дорожнього руху.
Попри те, що смуги пофарбовані в червоний колір, який є типовим для велосипедних доріжок, рух пішоходів на них дозволено. Причому велосипедисти повинні поступатися дорогою пішоходам.
Поки що у Правилах дорожнього руху Польщі немає прямого посилання на автошляхи зі знаком "2 мінус 1". Однак щодо цього є технологічні вимоги у розпорядженні Міністерства інфраструктури Польщі від 24 червня 2022 року.
Читайте також У Великобританії помітили новий дорожній знак з парою людей на ньому: що він означає
Маршрути з організацією "2 мінус 1" маркуються в країнах Західної Європи вже давно. Лідером у цій галузі є Данія, але такі ділянки дорігтакож є Нідерландах, Швейцарії, Німеччині та Швеції.
При виїзді на бічну смугу водій поступається велосипедисту чи пішоходу, а стоянка там заборонена. Фото з сайту AutoSwiat
Загальна схема ділянки дороги "2 мінус 1". Скриншот: Авто24
Звісно, недоліки в смугах руху є, але така дорога має й переваги. По-перше, це чудові рішення там, де немає місця для дороги з окремими маршрутами сполучення для пішоходів і велосипедистів. Дослідження показало, що рух велосипедистів на такій дорозі збільшився на 50%, а кількість ДТП зменшилася на 25%.
По друге, витрати на будівництво дороги "2 мінус 1" менші, а затрати на утримання дороги – нижчі.
Система "2-1" є хорошим рішенням на дорогах місцевого значення, де мало транспорту. Завдяки цьому мешканці швидко вчаться безпечно їздити, тому проблем з адаптацією до нового рішення немає.
Читайте також У Польщі з'явились дорожні знаки з танками: відома причина
Зрозуміло, що культура водіння відрізняється від країни до країни. Однак численні дослідження поведінки водіїв на дорогах типу "2 мінус 1" у різних частинах Європи показують, що цей тип рішення не впливає на зниження швидкості (Швеція, Данія). Спостерігалося навіть незначне підвищення, особливо на ділянках з низькими обмеженнями швидкості (40 км/год).
Смуга руху автівок вузька, розминутися без заїзду в червону зону не обійтися. Фото з сайту AutoSwiat
У Польщі теж виявлено часте перевищення швидкості, однак при потребі розминутися з іншим автомобілем швидкість зменшується.
Читайте також У Литві встановили дорожній знак на підтримку України
Насправді в тій підказці на польському щиту все зрозуміло. Фото з сайту AutoSwiat.
У Швеції помітили, що важливим аспектом безпеки на дорогах "2-1" є догляд за станом їх смуг – особливо очищення їх від снігу взимку. Забруднення на бічних смугах змусило пішоходів і велосипедистів рухатися ближче до центру дороги, зменшуючи відстань між ними та автомобілями, що є потенційною небезпекою.
Своєю чергою, голландці помітили, що після зміни організації дорожнього руху на систему "2-1" відстань між велосипедами та автомобілями обгону зменшилася на 6%. Це було пов’язано з поведінкою велосипедистів, які частіше їхали біля середньої лінії, ніж біля краю дороги. Однак жодного зіткнення на таких ділянках не зафіксовано – автомобілісти та мотоциклісти з повагою ставляться до велосипедистів.