Останніми днями точиться багато обговорень щодо того, як поліцейські можуть притягувати до відповідальності водіїв, які порушують цю вимогу Правил дорожнього руху й не вмикають денні ходові вогні або ближнє світло фар поза населеними пунктами.
Читайте також: Відміна акцизу та повернення техогляду: чого чекати українському авторинку
Говорять про законність штрафу за цей вид правопорушення й висловлюють свої думки щодо необхідності винесення попередження тим водіям, які таку вимогу порушили.
Отже, мова піде саме про відповідальність за порушення цієї вимоги. (Якщо мовою більш юридичною, то що застосовувати: ч.2 ст.122 КУпАП чи ст.125 КУпАП.) Через не зовсім чіткі визначення в законодавстві з даного приводу і тривають ці дискусії.
На думку поліції, застосовано має бути саме ч.2 ст.122 КУпАП, а фари ближнього світла в даному контексті є зовнішніми світловими приладами. Свою позицію поліція аргументує наступним чином:
ПДР України:
1. Пункт 9.8 "з 1 жовтня по 1 травня на всіх механічних транспортних засобах поза населеними пунктами повинні бути ввімкнені денні ходові вогні, а в разі їх відсутності в конструкції транспортного засобу – ближнє світло фар".
2. Пункт 19. Користування зовнішніми світловими приладами. "У темну пору доби та в умовах недостатньої видимості незалежно від ступеня освітлення дороги, а також у тунелях на транспортному засобі, що рухається, повинні бути ввімкнені такі світлові пристрої: пристрої:
а) на всіх механічних транспортних засобах — фари ближнього (дальнього) світла; ..."
КУпАП:
ч. 2 ст. 122 КУпАП встановлює адміністративну відповідальність,
зокрема, за користування зовнішніми освітлювальними приладами або попереджувальними сигналами при початку руху чи зміні його напрямку, використання цих приладів та їх переобладнання з порушенням вимог відповідних стандартів. Санкція – накладення штрафу в розмірі 425 грн або 50 штрафних балів.
Попри наявність дещо різної судової практики з цього приводу, багато судів, в тому числі апеляційної та касаційної інстанції, притримуються вищезгаданої позиції. Наприклад, у постанові Львівського апеляційного адміністративного суду від 20.03.2018 № 876/1246/18 суд дійшов висновку, що дійсно в даному контексті "ближнє світло фар є зовнішнім освітлювальним приладом, та у разі його неввімкнення відповідно до вимог ПДР України передбачена відповідальність за ч. 2 ст. 122 КУпАП."
Читайте також: Чи потрібно вмикати світло за містом: думка юристів
Є і інша практика. Деякі суди вважають що за таке порушення не може бути штрафу, а передбачено лише попередження. Але в будь якому разі водіям набагато простіше ввімкнути денні ходові вогні або ближнє світло фар поза населеним пунктом, аніж доводити свою правоту у судовому порядку.