ФОТО: Gettyimages|
Що значить занос і що з ним робити
Якщо автомобіль раптом почався рухатися вперед не прямо, а боком – ось що значить занос, якщо говорити зовсім вже спрощено. По-науковому це означає, що поздовжня вісь автомобіля не збігається з напрямком його руху через те, що задня частина машини змістилася на дорозі вліво або вправо відносно цієї осі. Тобто занос – це коли задні колеса зміщуються в сторону і прагнуть наздогнати передні (не плутати зі знесенням, коли в непотрібну сторону "пливуть" передні колеса).
Читайте також: Жаданий 4х4: як їздити на повному приводі узимку
Занос трапляється через такі фактори:
– майже завжди це відбувається на слизькій дорозі;
– присутній хоча б один з факторів, які викликали прикладання бічної сили до задньої частини машини: поворот керма, гальмування, рух по кривій, нерівність на дорозі;
– швидкість руху була вищою за розумну.
Занос на снігу часом має вигляд красивого трюку, насправді ж часто приводить до непоправних наслідків. Запобігти йому простіше, ніж виправити.
Зрозуміло, що найчастіше занос виникає при русі автомобіля в повороті, коли відцентрова та інші сили долають силу зчеплення задніх коліс з дорогою і зад машини починає зміщуватися назовні повороту. Але не виключено занос і на прямих, якщо дуже слизько і певна сила створює розгортаючий момент навколо вертикальної осі автомобіля.
Наприклад, якщо автомобіль їде прямо і на швидкості потрапляє лівими колесами на щільний сніговий намет, його може занести і розгорнути в сторону цього замету. Те ж саме станеться, якщо при гальмуванні, навіть акуратному, одне з коліс потрапить на ділянку чистого сухого асфальту. На задньопривідному автомобілі заноси виникають при розгоні на слизькій поверхні: шини (в цьому випадку задні), які передають крутний момент двигуна на дорогу, більш схильні до втрати зчеплення з її слизькій поверхнею.
Читайте також: Як правильно користуватися автомобілем з переднім приводом взимку
Ви потрапили в занос – що робити?
Перш за все, запам'ятайте: ні в якому разі не можна гальмувати! Якщо занос викликаний гальмуванням, відразу відпускаєте педаль гальма. Без підготовки це зробити психологічно важко, але із загальмованими колесами всі подальші дії безглузді – машина летить некерованим болідом в непередбачуваному напрямку. Подальші дії відрізняються в залежності від типу приводу машини.
На задньому приводі:
1. Поверніть кермо в бік заносу.
2. Скиньте газ одночасно з поворотом керма.
3. Як тільки ви відчуєте, що кут заносу перестає рости (рух корми убік припиняється), повертайте кермо в середнє положення – інакше почнеться занос в іншу сторону. Якщо ви відреагували на початок заносу вчасно, то ваша контрдія матиме вигляд короткого, на чверть або третину оберту, ривок кермом в бік заносу і назад.
4. Підправте кермо в напрямок руху і якщо дозволяє дорога, додавайте обертів – можна продовжувати рух.
Занос часто виникає при спробі обминути неочікувану перешкоду. Якщо це відбуваєтиься на швидкості або слизькій дорозі, машина може вилетіти з дороги. Електронні системи безпеки допомагають водієві утримати ії на своїй смузі.
На передньому приводі:
1. Поверніть кермо в бік заносу.
2. Додайте акуратно газ. З незвички це важко – тиснути на акселератор в екстремальній ситуації, але інакше не можна. Ведучі передні колеса витягнуть машину в потрібному напрямку і зад стабілізується, постарайтеся тільки не переборщити з газом, щоб колеса не забуксували.
3. Як тільки ви відчуєте, що кут заносу перестає рости (рух корми убік припиняється), повертайте кермо в середнє положення. Якщо ви відреагували на початок заносу вчасно, то ваша контрдія буде виглядати як короткий, на чверть третини обороту, ривок кермом в бік заносу і назад.
4. Підправте кермо в напрямок руху і продовжуйте рух.
У більшості сучасних автомобілів допомогти водієві уникати заметів покликані відразу три електронні системи: ABS (антиблокувальна при гальмуванні), ESP (система курсової стійкості, вона ж DSC, ESC, VSC, VSA) а також TCS (протибуксовочна, вона ж ASR, DTC).
Так постачальник автокомпонентів ілюструє роботу своєї системи запобігання заносам: праворуч (червоний колір) у заносі автомобіль без ESP, ліворуч (зелений колір) – машина з ESP на безпечній траєкторії.
Всі вони справді ефективні, хоча і не без застережень. З яких головне: якщо водій явно переходить межі здорового глузду, скасувати закони фізики електронні помічники звичайно не в силах. Тому ось вам корисна порада: якщо ви помітили, що лампочки – індикатори спрацювання ABS, ESP на панелі приладів засвітилися, сприймайте це як сигнал тривоги – значить, дорога дуже слизька і ви їдете на межі безпеки. Знижуйте швидкість.
Читайте також: Як не буксувати в снігу: 5 порад
На завершення відзначимо, що автогонщики добре знають, що значить занос і що з ним робити: викликають занос навмисне, називаючи його керованим, і використовуючи для проходження поворотів без втрати швидкості і обертів двигуна. При такому маневрі пілот керує траєкторією руху не стільки кермом, скільки акселератором, підрулюючи за рахунок оборотів ведучих коліс.
На задньому приводі рухатися в керованому заносі простіше, на передньому – складніше, але так само доступно майстрам високої кваліфікації. Однак, їзда в такому бойовому режимі вимагає довгих тренувань і неприйнятна на дорогах загального користування. На яких взимку діють інші критерії - обережність і ще раз обережність.
Нагадаємо також, що нещодавно експерти Auto24 розповіли, чи можна узимку їздити на задньому приводі.