Завдяки новому закону суттєво виростуть тарифи та розміри відшкодування, полегшиться процедура звернення за грошима після ДТП, підуть в минуле паперові поліси.
З 1 січня 2025 року набирають чинності зміни до закону України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів», якими встановлюються нові правила страхування «автоцивілки». На думку розробників змін до закону, ці зміни спростять оформлення договорів, збільшать страхові ліміти та удосконалять процес врегулювання страхових подій. В цій статті ми проаналізуємо деякі із них.
Також цікаво складено рейтинг страхових компаній
Поліс «автоцивілки» буде лише в електронному форматі – жодних паперових документів. Усі дані зберігатимуться у єдиній базі.
Як і раніше, ціна залежатиме від водійського досвіду та аварійної історії. Якщо водій має історію порушень або був учасником ДТП, ціна поліса буде вищою. В принципі, в цьому питанні значних змін не відбулося – страхувальники й раніше мали право на бонус (знижку) вартості ОСЦПВ, але автору цієї статті знижку на автоцивілку не вдалося отримати жодного разу. Тому, можна припустити, що і в майбутньому норма про «бонус-малус» залишиться лише фікцією.
До речі страхові вже показали ціни на автоцивілку у 2025 році
Згідно з пунктом 5 Прикінцевих положень Закону, розмір страхової суми з дня введення в дію цього Закону (тобто з 1 січня 2025 року), за шкоду, заподіяну життю та здоров’ю потерпілих осіб становить 500 тисяч гривень на одну потерпілу особу (зараз – 320 тисяч) та 5 мільйонів гривень на один страховий випадок незалежно від кількості потерпілих осіб.
За шкоду, заподіяну майну потерпілих осіб розмір страхової суми збільшується зі 160 тисяч гривень до 250 тисяч, а у випадку завдання шкоди декільком потерпілим страхова сума складе 1,25 мільйона гривень на один страховий випадок незалежно від кількості потерпілих осіб.
Враховуючи те, що страховики прогнозують збільшення страхових премій (тобто грошових сум, які вони збираються отримати від власників ТЗ) аж на 57 %, збільшення страхових сум на 36%, (як щодо життя та здоров’я, так і по «залізяччю») сприймається не більше, як чергова піар-подачка.
У разі ДТП з 1 січня 2025 року потерпілий, у передбачених Законом випадках, може звертатися безпосередньо до своєї страхової компанії, а не до страхового винуватця. Раніше система прямого врегулювання працювали лише у випадку, якщо обидва страховики були її учасниками, тепер же учасниками системи прямого врегулювання мають бути усі страховики, які продають «автоцивілку».
На думку законодавців, це має поліпшити якість врегулювання страхового випадку і має бути гарантією більш-менш об’єктивного визначення суми страхового відшкодування. В теорії це означає, що чим надійніша страхова компанія, в якій ви придбали поліс ОСЦПВ, тим більше гарантій того, що шкода, заподіяна вам іншою особою, буде відшкодована у належному об’ємі і в розумні строки. Як воно буде насправді, час покаже.
До теми як отримати довідку про страхову історію
Це також законодавча новела, бо раніше страховики шукали будь-яку підставу (наприклад, вм’ятину на даху автомобіля від падіння каштану), щоб зменшити вартість складових ТЗ, які замінюються, на славетний знос. З нового року цей знос застосовуватися не буде, просто для авто до 5 років (або авто на гарантії) буде відшкодовуватися вартість запчастин від виробника, а інших – вартість так званих аналогів. Окрім того, для власників пошкоджених авто з'явиться можливість проведення ремонту одразу на СТО.
Як і завжди, законотворці не дуже переймалися консультаціями з відповідними фахівцями, а тому вищезазначені норми, у наслідок розпливчастих формулювань, будуть трактуватися потерпілими, як використання оригінальних запчастин у першому випадку і неоригінальних – у другому, а страховики, в багатьох випадках, будуть платити за неоригінальні запчастини у першому випадку (розповідаючи про те, що виробники допускають використання таких запчастин) і відверто китайські/тайванські «самопали» – у другому.
Щоб зрозуміти, як це може вплинути на вартість відшкодування, приведемо у якості прикладу ціни на вітрове скло КІА Sportage: оригінал коштує близько 23 000 грн, не оригінал – близько 12 000 грн, китайська підробка – близько 6 000 грн.
Також цікаво ремонт електромобілів на 20% дорожчий, ніж аналогічних з ДВЗ
Згідно частини 2 статті 12 Закону, за договором обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності застосування франшизи забороняється.
Згідно з твердженнями страховиків, які вони розміщують на своїх сайтах, ліміт страхових виплат за страховим випадком, оформленим за допомогою так званого «європротоколу», збільшиться з 80 000 гривень до 250 000 гривень. Втім, враховуючи той факт, що ці ліміти встановлюються Національним банком України, а у частині 2 статті 31 Закону, говориться, що обмеження максимального розміру страхової виплати при врегулюванні страхових випадків зі складенням повідомлення про дорожньо-транспортну пригоду («євпропротоколу» – авт.), не може перевищувати максимальний розмір, встановлений НБУ, підстави для такого твердження, як на мене, не зовсім зрозумілі.
Плюсами для страхувальників є пряме врегулювання, скасування зносу на запасні частини та збільшення ліміту (якщо це правда) при врегулюванні за допомогою «європротоколу».
Вигода для страховиків полягає у тому, що вони отримали можливість збільшувати вартість полісів ОСЦПВ. Окрім того, пряме врегулювання і можливість комбінувати інші страхові продукти разом з ОСЦПВ, на нашу думку, призведе до банкрутства дрібних страховиків і монополізацію ринку його великими гравцями.
Запевнення страховиків в тому, що ці зміни допоможуть зробити автострахування більш прозорим, швидким та зручним для всіх учасників дорожнього руху, як на мене, мало переконливі. Адже українська «автоцивілка» як була, так і залишилася узаконеним методом збором грошей з теоретичною можливістю (для потерпілих) отримання відшкодування частини збитку. Головну задачу ОСЦПВ, яке має бути гарантію захисту майнових прав учасників дорожнього руху, Закон як не вирішував, так і не буде вирішувати.