Увага Європейської Комісії зміщується на переозброєння: ЄС не вірить у мирні обіцянки Москви й запроваджує нечуваний за сумою план військової логістики на 100 мільярдів євро.
Пакет військової мобільності представлено Європейською Комісією 19 листопада 2025 року. Як повідомляє транспортно-логістичний журнал Trasporto Europa, йдеться про створення єдиного простору для швидкого та скоординованого транзиту військ та військової техніки в межах кордонів Європи до 2027 року.
Експерти видання зазначають, що це наймасштабніша регуляторна ініціатива, здійснена за останні десятиріччя у цій сфері. Вона має прямі наслідки для інфраструктури, логістики та стратегічного планування. Кошторис також солідний.
Читайте також Французька армія замовляє 7000 вантажівок на 5 мільярдів євро
Загальна вартість модернізація європейської мережі вимагатиме інвестицій, що оцінюються приблизно в 100 мільярдів євро.
Початок покладено і 17 мільярдів євро вже виділено в рамках багаторічної фінансової рамкової програми на 2028-2034 роки, а решта буде залучена з чинних фондів або інструменту Safe.
Прийнятий Регламент запроваджує єдину систему дозволів на транскордонне військове перевезення. Цей документ зобов'язує держави-члени реагувати на виклики, запити та інші заходи протягом трьох днів у мирний час та протягом шести годин у надзвичайних ситуаціях, порівняно з процедурами, які зараз можуть тривати тижнями.
Передбачено отримання постійних дозволів та спеціальних дозволів на окремі операції зі стандартизованим використанням форм ЄС Form 302, зазначених у керівних принципах Атлантичного альянсу. Відтак все підпорядковано стандартизації формальностей та термінів, що є ключовою передумовою для логістичної інтеграції.
Читайте також Чим і як доставляють військову техніку зі США в Україну
Також передбачає створення Emers, європейського посиленого механізму реагування. Його активують в періоди збільшення військових потоків. Під час його активації, що може тривати до дванадцяти місяців, запровадять надзвичайні заходи:
Що передбачає механізм Emers:
Ця надзвичайна структура є одним з основних елементів розриву з попередніми планами дій.
Відповідно до вимог, затверджених Радою та зазначених у технічній документації Комісії, було визначено 500 проектів, що вважаються критично важливими, вздовж чотирьох стратегічних коридорів, від Північної Європи до Середземномор'я.
Читайте також Daimler Truck завалили замовленнями на армійські автомобілі
В програму підготовки підпадають мости, тунелі, порти, аеропорти та залізничні колії. Вони повинні будуть бути придатними для підтримки ваги та розмірів військових транспортних засобів, таких як 60-тонний стандартний танк тощо.
Концепція стратегічної інфраструктури подвійного використання стає обов'язковою, що встановлює вищі стандарти безпеки та стійкості.
Пул солідарності передбачає об'єднання транспортних потужностей, що фінансуються Союзом. Держави-члени зможуть запитувати використання ресурсів, зареєстрованих у Пулі, зберігаючи при цьому операційний контроль з країною, яка володіє цим пулом.
Мета полягає у зменшенні структурних недоліків у доступності залізничного, морського та повітряного транспорту для великомасштабних перевезень, що часто підкреслюється у звітах Європейського суду аудиторів.
Читайте також Турецька бронетехніка захищатиме кордон з Росією
Координація вийде на новий рівень
Управління військовою мобільністю реорганізується, створяться національні координатори, які повинні бути доступні постійно. Це буде технічна група координації роботи.
Хто увійде в національні координатори:
Допоки відсутність єдиного контактного пункту обмежувала можливості скоординованого реагування, тоді як нова система має на меті розв'язати цю проблему фрагментації.
Вторгнення Росії в Україну виявило обмеження чинної системи. Попередні асигнування в розмірі 1,69 мільярда євро через Механізм об'єднання Європи на період 2021-2027 років зі зрозумілих подій на сході були вичерпані вже до кінця 2023 року, що свідчить про перевищення попиту на очікувані ресурси.
Труднощі з транспортуванням важких транспортних засобів через структурні обмеження цивільної інфраструктури залишаються однією з найкритичніших проблем.
Читайте також Перевізники Нідерландів готуються до армійської логістики
Все це належить врахувати, недоліки - ліквідувати. Військова мобільність охоплює 29 країн і визначає пріоритетні коридори. Держави-члени Альянсу будуть зобов'язані ставитися до інших союзників як до еквівалентних державам ЄС у питаннях транзитних дозволів, що має на меті забезпечити операційну безперервність між двома організаціями.
Європейські політики насамперед виводять питання найтіснішого зв'язку між регуляторною базою та операційною спроможністю. Особливо – до роботи в надзвичайних ситуаціях доріг, мостів, злітно-посадкових смуг та залізничних колій.
Прийнятий регламент є кроком до інтеграції цивільних та військових мереж, що безпосередньо впливає на планування, вантажні перевезення та інтермодальні маршрути.