ФОТО: GettyImages|
Бензин з деяких АЗС краще не заливати у баки своїх авто
Експерти Інституту споживчих експертиз у вересні перевірили якість бензину А-95 на 19 заправках різних автозаправочних мереж України – від загальнонаціональних до регіональних.
На щастя, 11 з них торгують якісним продуктом, який відповідає держстандарту та євронормам “Євро 5”. А от зразки семи АЗС, де були відібрані проби фахівцями Інституту споживчих експертиз, виявились з відхиленнями в одному чи кількох показниках. Це свідчить про те, що приблизна третина ринку торгує неякісним пальним.
До речі експертиза рідини AdBlue для дизелів
Як і раніше в подібних перевірках, експерти ІСЕ розділили результати на три категорії. У першу потрапили проби бензину, які не лише відповідають стандарту “Євро 5”, але й мають достатній “запас міцності”. Це SOCAR, ОККО, WOG, AMIC, PARALLEL та ОВІС. У пробах, відібраних у цих мережах, зафіксовано високі показники октанового числа, отриманого дослідницьким методом, вони мають у своєму складі набагато нижчий за нормативний вміст сірки. Інші показники також не підвели. Таким чином, заправлятися у цих мережах абсолютно безпечно для вашого авто.
АЗС, представлені у другій, синій зоні таблиці, теж заправляють якісним пальним, яке повністю відповідає українським та європейським стандартам. Але показники бензину А-95, відібраних експертами ІСЕ, не мають “запасу міцності”, а деякі вписались у ДСТУ за максимально допустимими нормами. Це відомі всеукраїнські мережі, більшість з яких мають дещо нижчі ціни, ніж у лідерів рейтингу – MARSHAL, UPG, SHELL, UKRNAFTA, NEFTEK.
Показники пального перевірялись на спеціальному обладнанні. Фото: ІСЕ
А от в “червоній” зоні, де зафіксовано відхилення від стандартів якості пального, опинились як всеукраїнські мережі “БРСМ-Нафта”, U.GO, АВІАС, BVS, так і місцеві – 24/7, KCEM, DNIPRO OIL GROUP. Найбільше порушень стосуються таких показників, як октанове число і вміст сірки. У кожному з них відхилення були у чотирьох компаній. І якщо у BVS та U.GO ці відхилення невеликі, то на заправках 24/7 та KCEM октанове число бензину А-95 не дотягувало навіть до 90 одиниць.
Щодо вмісту сірки, то порушення ще більш масштабні: у пробі, взятій на АЗС KCEM, цей показник перевищував норму у більш як 50 разів, в інших – до трьох. Таким пальним заправлятись небезпечно для паливної системи сучасного автомобіля.
Результати досліджень бензину А-95 у вересні 2023 р:
АЗС (дослідження за ДСТУ 7687:2015) |
Октанове число (дослід. метод) |
Вміст сірки, мг/кг |
Об’ємна частка ароматичних вуглеводнів, % |
Об’ємна частка бензолу, в % |
Нормативи |
не менш 95 од. |
не більше 10 |
не більше 35 |
не більше 1,0 |
SOCAR |
96,6 |
6 |
28,7 |
0,36 |
ОККО |
96,3 |
3 |
26,5 |
0,34 |
WOG |
96,3 |
5 |
24,6 |
0,32 |
AMIC |
96,2 |
6 |
25,7 |
0,30 |
PARALLEL |
96,1 |
6 |
28,8 |
0,34 |
ОВІС |
95,7 |
7 |
30,6 |
0,45 |
MARSHALL |
95 |
7 |
26,6 |
0,77 |
UPG |
95,1 |
9 |
30,8 |
0,93 |
SHELL |
95,8 |
9 |
26,6 |
0,85 |
УКРНАФТА |
95,1 |
10 |
32,7 |
0,67 |
NEFTEK |
95,2 |
10 |
31,4 |
0,92 |
БРСМ-НАФТА |
95,5 |
10 |
28,4 |
1,08 |
U.GO |
94,2 |
18 |
25,8 |
0,96 |
24/7 |
89,4 |
16 |
24,9 |
1,05 |
BVS |
94,6 |
10 |
30,4 |
0,78 |
KSEM |
88,9 |
529 |
24,0 |
7,7 |
DNIPRO OIL GROUP |
95 |
30 |
24,5 |
6,73 |
АВІАС+ |
95,2 |
35 |
45,7 |
7,70 |
Також цікаво експерти перевірили недолив та якість автогазу
Висновок ІСЕ:
За два місяці, які минули з моменту відновлення ставок ПДВ та акцизу, пальне на українських АЗС здорожчало більш ніж на 8 грн./літр. Експерти Інституту споживчих експертиз на фоні змін в оподаткуванні прогнозують збільшення обігу “тіньового” пального, оскільки дохідність фальсифікування значно виросла. Податки “бодяжники” пального не платять, тому одномоментно почали заробляти на кожному літрі на 8 гривень більше. Чимало автолюбителів помітили, що ціна на багатьох АЗС, особливо в регіонах, менша, ніж у великих трейдерів. Експерти застерігають від сумнівної економії на нібито дешевому пальному, оскільки така “економія” загрожує ще більшими фінансовими витратами у разі ремонту авто через неякісний бензин.