Ціна автогазу може зрости до 15 грн за літр

В Україні різко подорожчав автогаз - середня ціна палива за добу, з 3 на 4 лютого, підскочила на 23 копійки, до 13,56 грн за літр. Аналітики прогнозують зростання ціни до 15 грн за літр найближчим часом.
Ціна автогазу може зрости до 15 грн за літр
logo5 лютого 2021, 11:45
logo0
logo0 хв

Такі дані опублікувала консалтингова група "А-95". Її аналітик Артем Куюн пояснив причину стрибка і спрогнозував, що ціни будуть рости і далі. На його думку незабаром буде досягнуто середнього значення в 15 грн за літр, і, можливо, через 1-2 тижні навіть перевищать цю цифру на 60-70 копійок.

Читайте також: Українці перестали вписувати ГБО в "техпаспорт"

При цьому в сегменті бензинів аналогічного зростання цін не відбувається - як вважають в групі "А-95", ціни на бензини стабільні завдяки більш поширеному нелегальному виробництву палива та більш досконалим схемам ухилення від податків.

Скоро побачимо газ по 15 грн за літр

Однак уже через 2 тижні середня вартість пропан-бутану на українських АЗС становитиме 15 грн, спрогнозував Артем Куюн. За його словами, ще в середині грудня газ почав стрімко дорожчати в Європі - світовому індикаторі цін на пропан-бутан - а потім тенденція в середині січня дійшла до Польщі і, врешті-решт, до початку лютого і до України.

У Європі зростання цін відбулося через підвищений попит на продукт з боку нафтохімічної промисловості. Вона споживає близько 50% всіх обсягів ЗВГ, але починає ще активніше використовувати його під час тривалого періоду стабільних цін на нафту.

"ЗВГ повільно реагує на зміну котирувань нафти, тому, коли вартість бареля коливається, пропан-бутан не встигає подешевшати. У нафтохіміків є альтернатива - нафта, або прямогонний бензин, який, будучи похідною від нафти, "бетонно" прив'язаний до цін на неї, і реагує миттєво", - пояснив Артем Куюн.

Щоб заводи перейшли на ЗВГ, він повинен бути більш вигідним щодо нафти в тривалій перспективі - що і сталося в останні кілька місяців, коли ціна бареля знаходилася в діапазоні $ 55-57.

Уже в січні ЗВГ почав дорожчати в Польщі, яка, зазначає Артем Куюн, грає роль "передавальної ланки" між Україною і Європою, а також є одним з найбільших в світі споживачів цього виду палива.

В середині січня тенденція до подорожчання пропан-бутану там посилилася через морози і зростання попиту на нього з метою опалення, а до початку лютого докотилася і до нас.

Читайте також: Стало відомо, скільки може принести нова схема сертифікації ГБО

"У січні Україна скоротила закупівлі скрапленого газу, оскільки лютий - "мертвий "місяць, коли реалізація падає і нікому запаси не потрібні. Тому подорожчання у сусідів миттєво відобразилось на нашому ринку", - пояснює аналітик "А-95".

Експерт упевнений, що сьогодні в Україні є потенціал подорожчання середньої ціни палива до понад 15 грн в центрі і на сході країни, де ближче знаходяться джерела поставки автогазу. На Заході ціни виростуть ще сильніше.

"Зараз Україна може поповнювати запаси пропан-бутану тільки з більш дорогих джерел. Між тим, оптові ціни можуть ще піднятися на $ 50, що додасть "зверху" до середньої ціни в 15 грн ще 60-70 копійок. Відбутися це може через 1-2 тижні ", - вважає Артем Куюн.

Аномально низьке подорожчання бензину

Середня вартість бензинів в країні станом на 4 лютого виявилася вищою на 1,5 грн, ніж в кінці грудня (25,64 за літр для А-92 і 26,67 за літр для А-95). Однак на думку директора групи "А-95" Сергія Куюна, значна частина АЗС з економ-сегмента збільшила вартість палива на аномально низький рівень.

"За останні три місяці нафта подорожчала з $ 37 до $ 55 за барель, в результаті чого оптові ціни зросли на 4 грн за літр, - при цьому роздріб, в кращому випадку, додала 3 грн, а деякі мережі додали лише гривню", - зазначив Сергій Куюн.

Директор "А-95" висловив переконання, що така ситуація можлива тільки за рахунок продажу палива, виробленого нелегально на міні-НПЗ, а також завдяки ухиленню від податків - видачу фальшивих чеків, торгівлі без касових апаратів і т. д.

Масштабне розгортання нелегального виробництва на міні-НПЗ підтверджується і статистикою імпорту, виявили фахівці консалтингової групи "А-95". "Ми з'ясували, що у нас чомусь почав різко зростати імпорт розчинників - причому у величезній кількості його імпортують автозаправні мережі. Чому? З розчинників не стягується акциз, але по суті вони представляють собою суміш октанопідвищуючих компонентів, таких як МТБЕ, технологічний бензин, і використовуються як сировина для виробництва "бодяжного" палива ", - пояснив Сергій Куюн.

Читайте також: Нові правила реєстрації автомобіля з ГБО

На його думку, якби нелегальне паливо не продавалося на ринку, то верхні ціни бензину на заправках залишилися б в межах 30 грн, а нижня планка компаній економ-сегмента була б на 2 грн вище, ніж зараз - тобто 26-27 грн за літр палива.

У нинішній ситуації, втім, вартість пального гравці преміум-сегмента також не підвищуватимуть, побоюючись відтоку клієнтів, передрікає Куюн.

"Подолати позначку в 30 грн за літр - небезпечно, адже на ринку утворюється прірва між такими операторами, і тими, які будуть торгувати по 20 з гаком гривень. Перших "підтискає" барель, але у них є запас міцності - вони зможуть регулювати свою прибутковість зниженням рівня дисконтів на паливо", - вважає Сергій Куюн.