Як Мініфраструктури збирається обкласти таксистів податками

Реформа ринку таксі має ввести державний контроль та зобов’язати кожного таксиста купувати ліцензію, яка коштує шість тисяч гривень на рік.
Як Мініфраструктури збирається обкласти таксистів податками
logo8 грудня 2020, 09:42
logo0
logo0 хв

Таксистів в Україні хочуть пересадити на патенти. За легалізацію учасників ринку обіцяють звільнити від податків, зокрема, таксистам дозволять не звітувати про доходи, і їм не потрібно буде оформляти ФОП для роботи. Лише купувати патенти за 6 тисяч гривень на рік. Така пропозиція міститься в опублікованому Мінінфраструктури законопроекті.

Читайте також: Флот безпілотних таксі почав працювати у китайському мегаполісі

Документ спрямований на легалізацію підприємців, що працюють через онлайн-сервіси, в тому числі Uber, Uklon і Bolt (в термінології законопроекту – це провайдери інформаційних послуг).

"У зв'язку з тотальною тінізацією ринку, ліцензування, як основний регулюючий інструмент, не досягає поставлених цілей державного регулювання", – відзначають автори законопроекту, прогнозуючи його результатом обілення сфери таксі.

Дозволять не звітувати про доходи

“Сьогодні тільки 2% перевізників в Україні працюють "в білу", маючи ліцензії на перевезення, оформившись як ФОП або юрособа”, – послалися на оцінки офісу ефективного регулювання BRDO в Мінтрансі. З потенційних 40 млрд грн держбюджет отримує щороку тільки 1 млрд.

Згідно висунутої пропозиції, за отримання патенту перевізник повинен буде віддати одну мінімальну зарплату (в 2021 – 6 тис. грн.), За це отримає право надавати послуги рівно рік, звільняючись від обов'язку декларувати доходи та сплачувати з них податки.

Патент можна придбати і на місяць, але обійдеться він на 5% дорожче, ніж за той же 1 місяць в річному "пакеті". Водієві електрокара будь-який з видів патенту обійдеться вполовину дешевше.

За підрахунками Української таксомоторної асоціації (УТМА), частка податків у ціні одного замовлення сьогодні незначна – для середнього чека в 150-200 грн вона не перевищує 5 грн.

Чиновники сподіваються, що на патентну систему перейде 10% ринку протягом 5 років після її впровадження, що в підсумку на 800 млн грн збільшить розмір надходжень до бюджетів усіх рівнів.

При цьому підвищиться і безпека перевезень, думають в Мінінфраструктури, "через усвідомлення перевізником особистої відповідальності перед пасажиром і державою".

Контроль через диспетчерські служби

У свою чергу, глава правління УТМА Андрій Антонюк вважає, що навіть у випадку ухвалення даної ініціативи, їздити в таксі безпечніше не стане.

Він нарікає на безвідповідальність власників компаній-мобільних додатків, які "ні за що не відповідають".

Читайте також: Як каратимуть нелегальних таксистів

Його словами вторить і законопроект Мінінфраструктури, виходячи з якого провайдер інформаційних послуг не несе відповідальності:

  • перед замовниками перевезень за подачу таксі (крім факту включення автомобільного перевізника і транспортного засобу до Реєстру автомобільних перевізників);
  • перед ними ж за виконання обов'язків автомобільним перевізником;
  • перед автомобільними перевізниками за достовірність інформації про необхідність в послугах замовниками.

Застереження в першому з перерахованих пунктів передбачає адміністративне покарання для провайдерів, які допустили виконання послуг таксистами, які не внесені до Реєстру автомобільних перевізників – 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3400 грн). Проект також передбачає і реєстрацію сервісу в Реєстрі провайдерів і забороняє діяльність тих сервісів, яких там не буде.

Однак, впевнені в УТМА, це не гарантує користувачам таксі якісних послуг. Перш за все тому, що агрегатори мають можливість працювати на іноземній реєстрації, не створюючи в Україні окрему юрособу.

"Сьогоднішній закон теж враховує, що не можна передавати замовлення нелегалу, але покарання за це немає. А новий ще більш віддаляє агрегатори від відповідальності. Адже закон каже, що, якщо Мінінфраструктури не ліцензує перевезення, воно не має право їх контролювати, як не контролюватиме і власників патентів", – вважає Антонюк.

Страховка по комерційному прайсу

Крім іншого, учасники таксомоторного ринку повинні будуть застрахуватися. Але, знову ж таки, говорить Антонюк, навряд чи це безпосередньо виллється в тотальне підвищення свідомості українських таксистів. "Страховкою голову не пришиєш", – констатує глава таксомоторної асоціації.

Диспетчерські стануть іноземними

Чималу частину собівартості поїздки зараз становить комісія агрегатора, яка включає і коефіцієнт завантаженості в години пік. За словами Антонюка, вона сягає 25-35%, що дорівнює 50-60 грн з замовлення на 150 грн.

"Прихід агрегаторів торкнувся тільки диспетчерських служб, кількість яких з 300 опустілось до 100. Але вже зараз всі працюють через електронні системи, включаючи легальних операторів. Вони залишаться вільні для таксистів в разі відходу іноземців ", – констатує Антонюк.

Читайте також: У Мінінфраструктури пропонують нові штрафи і податки для таксистів: інфографіка