Приводом для виправдань послужила опублікована інформація що до швидкого росту витрат "Укравтодору" і відверто поганого стану українських доріг, про який відомо усім водіям у країні.
Читайте також: Контрольно-вагові комплекси простоюють через відсутність персоналу
В "Укравтодорі" кажуть, що обсяг освоєних коштів у 2018 році склав 22,6 млрд. грн. від запланованих 24,4 млрд. грн. (92,5 %). У тому числі, за рахунок державного бюджету - майже 17 млрд. грн. від запланованих 18,1 млрд. грн. (94 %).
Для порівняння - у 2017 році плановий обсяг фінансування доріг державного значення за рахунок всіх джерел фінансування складав 23,06 млрд. грн. Фактично було освоєно 15,73 млрд. грн. (68%).
Схема розподілу коштів
За словами працівників "Укравтодору" фінансування ремонтно-будівельних робіт на дорогах здійснюється з різних джерел: дорожнього фонду, місцевих бюджетів різних рівнів, Державного фонду регіонального розвитку. Це фінансування спрямовується – окремо на дороги державного, окремо - місцевого та комунального значення.
Така схема розподілення коштів дозволяє "Укравтодору" перекласти відповідальність за стан доріг на органи місцевої влади. За офіційними даними минулого року загалом було відремонтовано 3 800 км. доріг. З них 1 562 км доріг державного значення, за які відповідає саме "Укравтодор".
Читайте також: Українським водіям готують новий привід для зупинки та штрафу
В "Укравтодорі" головним своїм здобутком вважають не стан доріг, а саме схему розподілення коштів. На думку чиновників створення Дорожнього фонду є однією із фундаментальних змін дорожньої галузі, що дасть гарантований результат на роки вперед. Він гарантує збільшення не тільки кількості відремонтованих км доріг, але й якості галузі в цілому. Серйозні зміни вимагають стратегічного бачення та повного перезавантаження системи.
Кажуть в "Укравтодорі" і про якість робіт. Але, за давньою традицією українських чиновників все валять на "попередників". Зараз не допускаються такі порушення, якими супроводжувалися ремонти минулих років. Як приклад, на трасі М-05 Київ – Одеса на багатьох ділянках виявлено повну відсутність основи, що унеможливлює проведення планових ремонтів, а вимагає капітального ремонту та капітальних вкладень. Звісно, така дорога в країні не одна.
Пропорції росту
Фінансування нового будівництва, реконструкції, капітальних та поточних ремонтів збільшується: 2017 рік – 18,5 млрд грн, 2018 рік - 22,6 млрд грн. Збільшується і кількість кілометрів відремонтованих доріг: 2017 рік – 1 400 км, 2018 рік – 1 562 км.
На думку працівників "Укравтодору" збільшення витрат на проведення дорожніх робіт є цілком закономірним - перехід на капітальний ремонт та реконструкцію (що вимагає значно більших коштів), використання більш сучасних технологій із забезпеченням довготривалого ефекту (посилення основи дорожнього одягу шляхом влаштування щебенево-піщаної суміші та регенерації, влаштування додаткових шарів дорожнього одягу), збільшення вартості матеріалів.
Курс стабільний, але все дорожчає
За інформацією "Укравтодору" у період з 2016 по 2018 рр. відбулося суттєве зростання цін на основні дорожньо-будівельні матеріали: бітуму – на 77,4%; щебінь – на 97 %, асфальтобетонну суміш – на 66 %, дизельне паливо – на 48 %.
Безумовно, підвищення цін на бітум пояснюється в першу чергу зростанням цін на нафту. Для прикладу, станом на 01 квітня 2016 р. (на початок будівельного сезону) ціна за барель нафти BRENT становила 38,69 дол., а станом на 02 квітня 2018 р. - 67,76 дол., тобто зростання відбулося на 75%. Ситуацію з підвищенням цін також загострила значна активізація ремонтно-будівельних робіт на автомобільних дорогах, що спровокувало зростання попиту на бітум як основний дорожньо-будівельний матеріал.
Є інші негативні фактори, які знаходяться поза межами компетенції "Укравтодору": відсутність в Україні власного виробництва бітуму, висока імпортозалежність, монополізація ринку окремими постачальниками.
В основному, бітум займає 50 % в вартості об’єкту з поточного середнього ремонту, тому зміна ціни бітуму на 10% призводить до загального подорожчання об’єкту на 5%. За цей період ціна бітуму змінилася на 77,4 %, тому цілком логічно, що вартість поточного ремонту тільки з врахуванням підвищення цін на бітум має зрости мінімум на 39 %.
Для порівняння в суміжних галузях будівництва, в яких бітум не є основним будівельним матеріалом, за офіційними статистичними даними зростання цін на будівельно-монтажні роботи відбулося на 39%.