Чи потрібне страхування водію автобуса та вантажівки

Законодавство України має різні вимоги щодо цього питання. Їх пояснює юрист.
Особистий страховий поліс: для кого обов'язковий - Auto24

ФОТО: Freepik|

Водій автобуса повинен мати страховку

logo25 травня, 18:30
logo0
logo0 хв

Працівники поліції та Укртрансбезпеки часто вимагають від водіїв пред’явити поліс страхування від нещасних випадків на транспорті. При цьому вони посилаються на “Положення про обов`язкове особисте страхування від нещасних випадків на транспорті, затверджене постановою КМУ від 14.08.1996 №959”, пишуть у “Дорожньому адвокаті”.

До речі Рада підтримала пільги на автострахування для окремих категорій

Чим відрізняється страховка на водія та Автоцивілка?

Автоцивілка – це обов’язкове страхування відповідальності власника транспортного засобу. Особистий страховий поліс – це медичне страхування від нещасних випадків саме водія, а не автомобіля. На відміну від автоцивілки, що спрямована на компенсацію шкоди третім особам, особистий страховий поліс не передбачає жодної виплати потерпілим у ДТП, а забезпечує фінансовий захист самого водія в разі травми чи смерті.

Дія поліса поширюється на будь-які нещасні випадки, що сталися з водієм під час виконання ним трудових обов’язків, навіть якщо ці обставини не пов’язані безпосередньо з керуванням. Страховий захист поширюється навіть на зупинки, пов’язані з обслуговуванням пасажирів.

Поліс також охоплює підготовку до рейсу – технічний огляд, перевірку документів, підготовку транспорту. Якщо ж водій постраждав не під час службової поїздки – поліс не діє.

Хто повинен бути застрахований?

Особистий страховий поліс є обов’язковим для всіх водіїв, які здійснюють пасажирські перевезення автобусами. Ця вимога поширюється як на регулярні маршрути, так і на нерегулярні перевезення, незалежно від форми власності підприємства. Страхування має бути чинним протягом усього періоду, коли водій виконує трудові функції. Зобов’язання щодо наявності поліса виникає виключно в межах комерційних перевезень.

Водії вантажного транспорту не підпадають під вимоги обов’язкового особистого страхування відповідно до чинного законодавства. Жодна з чинних норм не містить положень, які б зобов’язували їх мати особистий страховий поліс. Тому інспектори не мають підстав вимагати цей документ під час перевірок. Спроба зобов’язати водія вантажівки пред’явити поліс є незаконною. Такі дії органу контролю підлягають оскарженню в установленому порядку.

Також цікаво камери автофіксації поки що не страхують за відсутність автоцивілки

Хто оплачує страхування?

Закон не покладає на водія обов’язку купувати особистий страховий поліс за власний кошт. Відповідальність за організацію страхування несе роботодавець, якщо наявність поліса є обов’язковою умовою. Проте на практиці деякі перевізники перекладають ці витрати на водіїв, вимагаючи оформлення поліса як умову працевлаштування. Такий підхід є неправомірним без добровільної згоди працівника.

Якщо для певного виду перевезень закон передбачає обов’язкове страхування, поліс має бути оформлений коштом перевізника. Це є частиною витрат, пов’язаних з організацією комерційної діяльності. Витрати на страхування враховуються при формуванні тарифів на перевезення і входять до структури собівартості послуг. Перекладання фінансового навантаження на водія без його згоди є порушенням трудових прав.

Хто перевіряє і які штрафи

Контроль за наявністю особистого страхового поліса у водія покладається на Укртрансбезпеку. Вона має право перевіряти цей документ під час планових та позапланових заходів державного контролю. Також перевірки можуть здійснюватися на пунктах габаритно-вагового контролю або під час рейдових перевірок.

У разі виявлення відсутності поліса складається акт про порушення законодавства у сфері автомобільного транспорту.

За відсутність особистого страхового поліса водія передбачено адміністративно-господарську відповідальність перевізника. Відповідно до абзацу 3 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», розмір штрафу становить 17 000 грн. Санкція застосовується саме до суб’єкта господарювання, який організовує перевезення. Водій персонально не несе відповідальності за відсутність поліса.

До речі що змінилось в автоцивілці з 2025 року

Висновки

Особистий страховий поліс є обов’язковим виключно для водіїв автобусів, які здійснюють пасажирські перевезення. Для водіїв вантажного транспорту такий обов’язок законодавством не передбачений. Організація страхування покладається на перевізника як на суб’єкта господарювання, і саме він відповідає за дотримання законодавчих вимог. Примушування водія оплачувати поліс власним коштом без його згоди є порушенням трудових прав.