Мотоцикли Java, яких ми не бачили

Мотоцикли Jawa були чи не найбажанішими для українських байкерів протягом другої половини XX ст. Але чехословацький виробник постачав свою продукцію не лише до радянських республік, причому для інших ринків у нього були особливі моделі.
Мотоцикли Jawa, яких ми не бачили: характеристики, фото

Мотоцикли Java, яких ми не бачили

logo2 липня 2022, 10:04
logo0
logo0 хв

Бездонний радянський ринок мототехніки був дещо специфічним. Абсолютній кількості споживачів потрібна була робоча конячка – проста, надійна і ремонтопридатна. Інші міркування стояли не на другому, а певно, на десятому плані. Але разом з сотнями тисяч “Яв” щорічно мотоциклісти тієї пори отримували додаткові якості: комфорт та задоволення від їзди.

Починаючи з середини 1950-х років радянські – у тому числі і українські – споживачі отримували доступ до мотоциклів Jawa кількох поколінь.

У порівнянні з вітчизняними та іншими мотоциклами-іномарками Jawa здавалася гарненькою іграшкою: ретельно підігнані деталі оздоблення, стиль у кожній дрібничці, м’які ходи важелів та педалей, легкий старт мотора... На ходу – мінімум вібрацій та шумів, ніяких тобі випадкових поламок.

Читайте також: Які були мотоцикли “Ява”: пригадуємо моделі минулого

Мінуси у чехословацьких мотоциклів теж були, але техніки без них не буває. Одне слово, мотоциклами з Чехословаччини вітчизняні мотоциклісти були задоволені. Між тим, було у модельній лінійці Jawa Moto дещо особливе, що не потрапляло на максимально спрощений радянський ринок.

В Україні звикли, що “Ява” має бути червоною, але в інших країнах марка мала ширшу кольорову гаму. На фото – Jawa 350 Californian з системою Oilmaster.

Jawa Perak 250 Typ 11 (1947 – 1955)

Ця чехословацька модель могла б постачатися на схід, адже цілком відповідала критеріям простоти і надійності. Але на той час до цього ще не були готові ані виробник, ані споживач. Між тим, модель була майже революційною: в ній зібрали усі новації перших повоєнних років. Зварна трубчаста рама, телескопічна гідравлічна вилка спереду, м’яка “свічка” ззаду, 250-кубовий двотактний одноциліндровий двигун, 9 к.с. потужності та напівавтоматичне зчеплення.

Jawa Perak виявилася чи не єдиним сучасним мотоциклом у перші повоєнні роки: героїчні чехи створювали її просто під час нацистської окупації.

Зовні – сама лаконічність, нічого зайвого, сховані не лише прилади та контрольні лампи, а й карбюратор. До речі, Perak чеською мовою значить пружний – так споживачі оцінили плавність ходу.

Jawa 500 OHC Typ 15 (1952 – 1958)

Дуже цікавий мотоцикл, головною відмінністю якого був двигун. Передовий для свого часу чотиритактний 0,5-літровий силовий агрегат розвивав 26 – 28 к.с. Причому робив це не по-тракторному – “на низах”, а “вгорі”, на 5500 об/хв. Двоциліндровий двигун мав розподільчий вал у голівках циліндрів, що для середини минулого століття було прогресивним рішенням – недаремно цей факт винесли у назву моделі (OHC).

Потужна півлітрова Jawa 500OHC відрізнялася доволі передовим як на початок 1950-х двигуном. Максимальна швидкість – 135 – 145 км/год.

Система змащування була налагоджена по-літаковому, з сухим картером та 4,5-літровим баком для оливи. Показово, що екіпажну частину в цілому зберегли від тодішньої 250-кубової моделі.

Люди, які приймали рішення щодо співробітництва з Motokov (експортна кампанія Чехословаччини), вирішили що для радянських споживачів такий байк закуповувати не варто. “Для чого нашим швидкість 135 – 147 км/год”, – певно, подумали великі начальники.

Jawa 350 Typ 633 Bizon (1970 – 1972)

Цей дуже цікавий мотоцикл мав змінити на конвеєрі основну модель – “стареньку” Typ 360 (вона ж “сливка”), але з новизною вийшов, як то кажуть, перебір. “Бізон” відрізнявся від попередніх не лише нетривіальним дизайном, а й конструкцією основної частини – рами. Вона була не трубчастою просторового типу, а хребтовою, та ще й звареною зі складних штампованих елементів.

Bizon мав стати черговою моделлю після “сливки”, але споживач його не прийняв. Чехи відреагували швидко: за 2 роки запустили ще одну новинку.

Двигун був підвішений під рамою на двох точках, а задня підвіска стала більш стійкою в поперечному напрямку. Радикалізм у конструкції призвів до збільшення маси та погіршення керованості через високий центр ваги. В екстер’єрі до сміливого бензобаку додалися такі естетичні вади (з точки зору давніх прихильників марки) як грубі зварювальні шви на найвидніших місцях рами. Замалим вийшов хід підвіски обох коліс – 125 мм спереду і 90 мм ззаду.

Читайте також: Пригадуємо мотоцикли молодості: “Иж Планета Спорт”

Є відомості, що зазначена модель засмутила експертів основного покупця “Яв” того періоду – радянських товарознавців. “Не пішов” Bizon і на інших ринках, було випущено сумарно 4591 екземпляр з моторами 250 і 350 куб см. Так чи інакше, але до Союзу і України зокрема жоден з “Бізонів” не потрапив. Наскільки відомо “Авто 24”, сьогодні українські колекціонери такої моделі теж не мають – принаймні ті, які не приховують свої зібрання від громадськості.

Jawa 350 Typ 360 Automatic (1964)

В цілому це була звичайна модель Typ 360, але з доданням до коробки передач автоматичного відцентрового зчеплення. Замість звичайного “кошика” з набором дисків-пластин на первинному валу коробки сиділа відцентрова муфта. Вона була подібна до тих, що застосовуються нині на скутерах, але працювала у масляній ванні.

Зовні Jawa Automatic відрізнялася опуклою лівою кришкою двигуна (не плутати з приливом системи Oilmaster, який менше і розміщується ближче до передка).

Коробка так само мало чотири передачі і потребувала їх перемикання педаллю, але при цьому достатньо було просто кинути газ. Важіль зчеплення на лівій стороні керма все одно був на місці – ним можна було допомагати при рушанні, залишався і напівавтомат зчеплення, пов’язаний з цим важелем.

Близько 90% всієї продукції Jawa Moto поглинав радянський ринок, але деякі моделі непогано купували і в країнах Заходу.

Jawa 350 Californian Typ 363 (1966 - 1973)

Модель на агрегатах базової на той час моделі “старенької”. Але зовні це був зовсім інший мотоцикл. Нехай не такий стильний, як Typ 360, але візуально легкий, динамічний, у чомусь навіть бешкетний. Модель добре продавалася не лише у Штатах, а й по усьому світу, і досі вважається найвідомішим виробом бренду.

Jawa Californian називають найвідомішою “Явою” у світі. Без особливих новацій, але головними козирями були безвідмовність та комфорт.

На відміну від європейців, двотактний двоциліндровий двигун не потребував змішування бензину з оливою перед заправкою. На “Каліфорнії” була система Oilmaster з окремим бачком для мастила та помпою. Вана сама подавала оливу до карбюратора, дозуючи її відповідно до обертів. У Союзі про Californian знали лише з рекламних плакатів, які прикрашали шоуруми фірмових “явівських” магазинів. У Києві, до речі, такий був на Куренівці.

Читайте також: У чому різниця між “Жигулі” та Lada